Instagram ændrer retningslinjer efter kritik om censur af tyk, sort kvinde
Men reaktionen kommer for sent, siger specialist i sociale medier.
Instagram og Facebook ændrer nu deres politik om nøgenhed, der har været beskyldt for at diskriminere sorte, tykke kvinder på de sociale medier.
Det bekræfter Camilla Nordsted, kommunikationskonsulent for Facebook i Norden, over for TV 2 i et skriftligt svar.
- Vi har kunnet konstatere, at en del af vores nøgenhedspolitik har haft en utilsigtet slagside, hvor en kvinde med en større krop og dermed større barm hyppigere ville få taget indhold ned end en kvinde med en mindre barm, selvom de ikke bryder med vores retningslinjer.
Ændringen sker blandt andet i kølvandet på en stor kampagne, der kørte tidligere i år, efter at Instagram i august fjernede et billede af den sorte model Nyome Nicholas-Williams, selvom fotografiet ikke brød med platformens retningslinjer.
#IwanttoseeNyome
På billedet sidder Nyome Nicholas-Williams topløs på en skammel. Hun omfavner sig selv, så armene dækker brysterne.
Et visuelt udtryk, der ifølge Instagram brød med retningslinjerne for nøgenhed - på trods af at der hverken var nøgne bryster eller kønsdele på billedet.
Udover at slette billedet truede Instagram også med at lukke modellens konto.
Og det fik i august Nyome Nicholas-Williams og fotografen bag billedet til at starte hashtagget #IwanttoseeNyome for at gøre opmærksom på, at Instagram tolererer mere nøgenhed, hvis den nøgne hud er lys, og modellen er slank.
- Millioner af billeder af meget nøgne, tynde, hvide kvinder kan findes på Instagram hver dag. Men en fed, sort kvinde, der hylder sin krop, er bandlyst? Det chokerer mig, sagde modellen Nyome Nicholas-Willams fra London dengang til The Guardian.
Billedet blev ifølge Instagram dog ikke fjernet på grund af hudfarve, men i stedet på grund af “breast squeezing”. En politik, der er målrettet til at fjerne indhold af pornografisk karakter, men som disproportionalt rammer folk med plus-size kroppe.
Og nu bekræfter det sociale medie, at platformenes retningslinjer har ramt skævt.
- Det siger sig selv, at den forskel i håndhævelsen af vores regler ikke er okay, og derfor opdaterer vi nu vores politik på området for at sikre en mere lige behandling af vores brugere, uanset kropstype, skriver Camilla Nordsted.
Ekspert håber på mere diversitet
Nyome Nicholas-Williams kaldte søndag de ændrede retningslinjer for "et kæmpe skridt" i den rigtige retning, mens hun glædede sig over, at det sociale medie nu har åbnet for en dialog om emnet.
- Jeg vil sikre, at jeg respekteres og får lov til at bruge mit rum på Instagram, som mange andre kunstnere gør uden at skulle bekymre mig om at blive censureret og gjort tavs, sagde Nicholas-Williams i weekenden til The Guardian.
Specialist i sociale medier Nathalie Larsen ser da også positivt på den nye politik, som ifølge hende er "tiltrængt".
- Jeg håber, det kan åbne op for mere diversitet på Instagram, så vi kan begynde at udvide horisonten for, hvordan en kvindekrop kan og skal se ud. I stedet for at de sociale medier bliver et ekkokammer af slanke modeller, siger hun til TV 2.
Ekspert: - En krystalklar sag
Dog mener Nathalie Larsen, at reaktionen fra Facebook og Instagram kommer for sent, når kampagnen om Nyome Nicholas-Williams har kørt i mere end to måneder, uden de sociale medier har givet sig til kende.
- Det her er en krystalklar sag, som handler om, at alle kroppe skal behandles ens. Det undrer mig, at det først er nu, de reagerer på den. Ændringer tager tid, men de kunne sagtens have kommenteret sagen før, siger hun.
Men selvom Facebook ikke aktivt har adresseret sagen før, har ændringerne været på vej i flere måneder, understreger Camilla Nordsted. Blandt andet har platformen ifølge kommunikationskonsulenten været i dialog med blandt andre Nyome Nicholas-Williams for at få hendes input til at få de rette nuancer med i den nye politik.
- Nuancer er helt afgørende for, at vores mange tusind indholdsmoderatorer kan håndhæve vores regler ensartet, så det er fair for alle, skriver hun.
Opdateringen træder i kraft på tværs af Facebook og Instagram i denne uge.