Tv-kanal fortryder at have fjernet reklame med lesbisk brudepar
Komikeren Ellen DeGeneres er en af dem, der har kritiseret kanalens beslutning.
To kvinder, der bliver gift, har kastet den amerikanske tv-kanal Hallmark ud i stormvejr.
Kanalen har vist en række reklamer for bryllupsvirksomheden Zola, hvor det i nogle af dem var et lesbisk par, der sagde ja til hinanden.
Det fik kristne mødre til at opfordre kanalen til at droppe reklamerne, hvilket Hallmark gjorde. Kort efter talte både kendte og ukendte for et boykot af kanalen, der særligt er kendt for sine julefilm.
Og nu har Hallmark så besluttet, at reklamerne alligevel godt må vises.
- Det har pint medieteamet hos The Crown (Hallmarks moderselskab, red.) at se, hvor meget smerte den her beslutning har skabt, siger Hallmarks direktør Mike Perry i en pressemeddelelse:
- Kort sagt mener vi, at det var den forkerte beslutning at trække reklamerne tilbage.
Du kan se reklamen herunder:
Mødre mod uanstændighed stod bag
Det var den højreorienterede kristne gruppe One million moms, som fik Hallmark til at fjerne reklamen. Gruppen har som mål at "bekæmpe uanstændighed".
På gruppens hjemmeside annoncerede One million moms, at den opfordrede kanalen til at fjerne reklamerne med homoseksuelle par.
Kritikken gik blandt andet på, at Hallmarks film er familievenlige, og at det derfor var upassende samtidig at vise et lesbisk bryllup.
Tv-kanalen meddelte kort efter, at den trak fire ud af seks Zola-reklamer tilbage, fordi den ikke ønskede at vise "kontroversielt indhold".
Der gik ikke længe, før hashtagget #boycothallmarkchannel blev flittigt brugt på de sociale medier, hvor folk fordømte kanalens beslutning. En bruger redigerede for eksempel Hallmarks logo, så der med samme skrifttype stod 'Homophobic'.
Kendte kritiserer kanalen
Flere kendte kom også til tasterne for at kritisere Hallmarks beslutning. Blandt andet skrev den canadiske skuespiller William Shatner, der er kendt for rollen som Kaptajn Kirk i ’Star Trek’, at han ønskede, at reklamen kom tilbage på skærmen.
- Skam jer, Hallmark Channel. Få reklamen tilbage! One million moms har 4000 følgere. Jeg har 2,5 million. Hvem vil I lytte til? De er IKKE flertallet her. Både jeg og mine følgere ser jeres shows. #loveislove. Gør det rigtige.
Den homoseksuelle talkshowvært og komiker Ellen DeGeneres var også utilfreds med, at reklamen var forsvundet.
- Er det ikke næsten 2020? Vær venlig at forklare, hvad I tænker på. Vi er lutter øren, skrev hun på Twitter.
DeGeneres har også selv oplevet, at One million moms gik efter hende, da hun medvirkede i en julereklame for varehuset JC Penny.
Streaming-giganten Netflix var hurtig til at udnytte Hallmarks krise. Den skrev et mere eller mindre diskret tweet, hvor den fremhævede to titler, ’Let it snow’ og ’Merry Happy Whatever’, som handler om lesbiske og jul.
Den kontroversielle beslutning om at stoppe reklamerne kommer kort efter, at Hallmarks topchef Bill Abbott sagde, at kanalen er åben for at lave film med homoseksuelle i hovedrollen.