Racistiske udsagn postes pÄ reklamesÞjler ved afsendernes hjem

16x9

I Brasilien har en gruppe kvindelige aktivister fundet et nyt vĂ„ben i kampen mod racisme. 

Gruppen finder ifĂžlge BBC tilfĂŠldige folks racistiske udsagn pĂ„ Facebook og Twitter og finder derefter ud af, hvor afsenderne bor.

Herefter kÞber de sig plads pÄ kÊmpe reklame-displays tÊt pÄ deres hjem, hvor de trykker udsagnene med store bogstaver, sÄledes at de bliver udstillet til fuld skue for offentligheden. 

Gruppen slĂžrer dog afsendernes navne og billeder.

Her er et af de udsagn, der er blevet trykt pÄ reklame-displays. Teksten betyder: 'Hvis du vaskede dig ordentligt, ville du ikke vÊre sÄ beskidt'.
Her er et af de udsagn, der er blevet trykt pÄ reklame-displays. Teksten betyder: 'Hvis du vaskede dig ordentligt, ville du ikke vÊre sÄ beskidt'. Foto: http://www.racismovirtual.com.br/

De kan ikke skjule sig
Kampagnen hedder 'Virtual racism, real consequences' og blev startet i sommers af en gruppe afro-brasilianske kvinder, der kalder sig 'Criola', som kÊmper for menneskerettigheder. FormÄlet med kampagnen er at opfordre folk til at reagere, nÄr de oplever racisme.

- Disse mennesker, som poster racistiske kommentarer online, tror, de kan gemme sig i deres hjem og gÞre lige, hvad de har lyst til pÄ internettet. Vi tillader det ikke. De kan ikke gemme sig for os, vi finder dem, siger Criolas grundlÊgger Jurema Werneck til BBC. 

Selvom der er love mod racime i Brasilien, mener Werneck ikke, at myndighederne har gjort nok for at hÄndhÊve dem. Desuden er mange mennesker, ifÞlge Werneck, bange for at gÄ ind i kampen mod racisme. 

7,6 procent af den brasilianske befolkning bliver  betegnet som vÊrende 'sorte', de sÄkaldte afro-brasilianere, mens 43 procent af befolkningen betegnes som delvist afro-brasilianere. Begge grupper bliver ifÞlge Jurema Wernack udsat for racisme. 

'Jeg kom hjem stinkende sort,' betyder denne portugisiske tekst.
'Jeg kom hjem stinkende sort,' betyder denne portugisiske tekst. Foto: http://www.racismovirtual.com.br/

VejrvĂŠrt udsat for rascime
Kampagnen startede efter en episode, hvor den populÊre sorte vejrvÊrt Maria Julia Coutinho modtog racistiske kommentarer pÄ Facebook i forbindelse med, at tv-stationen postede et billede af hende pÄ Facebook. 

Ironisk nok blev billedet postet 3. juli, som er Brasiliens nationale dag mod racediskrimination. De racistiske kommentarer blev dog ifÞlge BBC ogsÄ hurtigt modsvaret af en lang rÊkke stÞttende kommentarer til Maria Julia Coutinho samt kommentarer, der tog klar afstand fra racisme. 

Siden kampagnens start har den fÄet adskillige positive reaktioner fra folk over hele verden, ligesom at den har spredt sig viralt.