Royale

Se det helt nye portræt af dronningen

Det nye portræt af dronningen er det femte, der er malet af kunstneren Niels Strøbek. Se de første fire nederst i artiklen.

Der var store smil og anerkendende nik fra kronprins Frederik og kronprinsesse Mary, da dronning Margrethe tirsdag eftermiddag trak det røde klæde af sit nye portræt.

Billedet er bestilt af Frederiksborg Slot i anledning af dronning Margrethes 80-årsfødselsdag og er en del af en ny udstilling på Det Nationalhistoriske Museum med navnet 'Dronningens ansigter'.

Niels Strøbek ser selv portrættet som både et sommer- og vinterportræt, der tager plads i natten til et tidligt forår. Det er ifølge kunstneren forklaringen på, hvorfor dronningen bærer en sølvrævepels uden på en sommerkjole.

Dronningen er portrætteret siddende under en stjernehimmel af kunstneren Niels Strøbek. Hun er iført den gulmønstrede kjole, hun bar i forbindelse med sit sølvbryllup i 1992. Udover den bærer hun en rævepæls.

- Jeg synes, at det er et meget morsomt og usædvanligt billede, lød det fra dronningen på talerstolen efter offentliggørelsen.

Majestæten løftede her sløret for, at hun var forundret over Niels Strøbeks ønske om at male hende i netop den gulblomstrede kjole.

- Vi havde en lang samtale om, hvad det var for en kjole, han havde tænkt på. Og det gik op for mig, at det var en kjole, der lå adskillige år tilbage. Men den eksisterede dog gudskelov i bunden af et skab stadigvæk, sagde hun og fik salen til at grine.

Stjernehimmel bærer særlig detalje

Kronen øverst på billedets ramme er det eneste symbol, der indikerer, at det er en dronning, der er portrætteret. Og det er der en særlig grund til.

- Portrættet skulle have privatkarakter uden nogen kongelige værdighedstegn, har Niels Strøbek forklaret i et interview med Det Nationalhistoriske Museum i forbindelse med offentliggørelsen af billedet.

Dog har kunstneren malet en lille detalje ind i portrættet. Stjernehimlen er nemlig udformet, som den så ud, hvis man kiggede fra Amalienborg i nordøstlig retning omkring 16. april 1940, hvor dronning Margrethe blev født.

Dronningen efter offentliggørelsen af portrættet sammen med kronprinsen og kronprinsessen.

På talerstolen afslørede Niels Strøbek, at han var blevet meget overrasket over tilbuddet om at portrættere dronningen, da han allerede har malet hende hele fire gange og troede, at det seneste portræt fra 2012 var højdepunktet.

Første gang Niels Strøbek malede dronningen var i 1975, da hun netop var blevet regent. Og dronningen bemærkede også deres langvarige relation fra talerstolen.

- Jeg synes, det er morsomt, at vi har fulgtes ad, kan man sige, gennem den lange lange årrække, sagde majestæten.

- Se, jeg kunne!

For Det Nationalhistoriske Museum var intentionen, at Niels Strøbek med det nye portræt skulle slå kreds om sine tidligere billeder af dronningen.

Kunstneren mener dog ikke, at hans fire malerier kan ses i en direkte sammenhæng, men alligevel kan han se en udvikling hos dronningen fra sit første maleri til dette femte:

- Jeg synes, jeg kan høre en stemme i det første, der siger: "Jeg tror, jeg kan" med svaret i det femte: "Se, jeg kunne!", sagde han i et interview med museumsdirektør Mette Skougaard forud for afsløringen af portrættet.

Maleriet er del af en større udstilling på Frederiksborg Slot, hvor man blandt andet også kan se andre portrætter af dronningen, en række af hendes kjoler, hendes gamle legesager og nogle af hendes egne kunstværker, heriblandt teaterkostumer og tegninger, hun lavede til kronprins Frederik og prins Joachim, da de var børn.

Nedenfor kan du se Niels Strøbeks fire tidligere malerier og høre museumsdirektør Mette Skougaard fortælle om dem.

Dronningen i grøn kjole, 1975:

Niels Strøbek malede det første officielle portræt af dronning Margrethe i 1975. Maleriet er bestilt af Danske Bank.

Dronning Margrethe havde været dronning i et års tid, da hun fik malet sit første officielle portræt som regent. Maleriet var lavet af den dengang 31-årige Niels Strøbek.

- Her er dronningen portrætteret som en regent. Jeg synes, man ser en meget ung og lidt reserveret dronning, der skal til at træde ind i opgaven som dronning, siger museumsdirektør Mette Skougaard.

Dronningen og hendes kreative sider, 1977:

Maleriet fra 1977 er en gave fra Danske Bank til dronning Margrethe.

Maleriet skildrer i høj grad den personlige side af dronning Margrethe.

Billedrammen er spækket med detaljer om dronning Margrethes private liv. Der er stofprøver, tråde, saks og akvarelfarver, der fortæller noget om hendes interesse for broderi, decoupage og maleri.

- Vi får også afsløret, at hun læser bøger som vikingesagaen 'Røde Orm', 'Den ældre Eddas Gudesange' og 'Danmarks Folkeviser'. Det eneste i billedrammen, der afslører, at hun er kongelig, er brevet fra prins Henrik, der hænger på rammen. Der står til ”Sa Majeste la Reine de Danemark” (Dronningen af Danmark, red.), siger museumsdirektøren.

Dronningen i Aarhus, 1998:

Maleriet er lavet i 1994 og ophængt i Aarhus Rådhus.

Dronning Margrethe står ved havetrappen på Marselisborg Slot med udsigt over Aarhusbugten i dette portræt malet til Aarhus Rådhus fra 1994.

- Dronning Margrethe har altid haft et helt særligt forhold til Aarhus. Her ser vi dronningen, som en person, der betyder noget for en by, siger Mette Skougaard.

'De tre slægtled', 2012:

'De tre slægtled' er lavet i 2012 i forbindelse med dronning Margrethes regentjubilæum i 2012 og bestilt af Det Nationalhistorie Museum.

Maleriet er lavet som en forlængelse af Laurits Tuxens generationsportræt 'De fire slægtled' fra 1902 og blev bestilt til Frederiksborg Slot i forbindelse med dronning Margrethes 40-års regentjubilæum.

- Billedet viser dronningen som repræsentant for det Glückborgske monarki, hvor hun står med sin søn og sit barnebarn, der skal overtage efter hende. Billedet rummer på den måde en beretning om vores dynasti, siger Mette Skougaard.