To af verdens eneste kongeskibe mødtes i et sjældent møde

To af verdens ældste kongeskibe lå side om side i forbindelse med Dronning Margrethes besøg i Norge.

Et helt særligt øjeblik fandt i dag sted, da to af verdens ældste (og eneste) kongeskibe lå side om side. Det skete i forbindelse med, at det norske kongepar fejrer deres 80-års fødselsdage. 

KONGESKIBENE

Dannebrog

Blev bygget i 1932 og afløste det første Dannebrog, som var en hjuldamper fra 1879.

Vejer 1.200 tons, er 64 meter langt og skyder en topfart på 21 km/t.

Har en besætning på 57 mand, hvor cirka 37 er værnepligtige, som udvælges til tjeneste på Dannebrog.

Norge

Blev bygget i 1932 som et civilt forsyningsskib til den engelske rigmand Thomas Sopwiths to yachts Endeavor 1 og 2. Blev købt af Norge efter en folkeindsamling og givet til Kong Haakon 7.

Vejer 1.700 tons, er 80 meter langt og skyder en topfart på 31 km/t.

Har en besætning på 54 mand.

I dag modtog kong Harald og dronning Sonja de royale gæster på kongeskibet Norge til frokost. 

Tom Wismann har skrevet en bog om kongeskibet Dannebrog og flere andre bøger om Søværnets skibe. 

Han siger, det er meget sjældent, at de to skibe ligger side om side, selvom traditionen med kongeskibe går langt tilbage - for Danmark flere hundrede år. 

I den forbindelse er det oplagt at sammenligne de to skibe, som agerer fartøj og residens for kongefamilierne på togter. 

Stå til søs

Kongeskibet Dannebrog og kongeskibet Norge er to skibe, som er vedligeholdt og optimeret til det ypperste i klassisk elegance. Man finder ingen prangende guldvandhaner, men gedigent håndværk.

Dannebrog blev taget i brug i 1932 af kong Christian 10. og erstattede det tidligere Dannebrog, som var en hjuldamper fra 1879. Den er bygget som en kongelig yacht, hvilket betyder, at den alene er bygget til brug af kongen eller dronningen. 

Kongeskibet Dannebrog ved Toldboden i København i august 1951, bagved det norske kongeskib Norge.
Kongeskibet Dannebrog ved Toldboden i København i august 1951, bagved det norske kongeskib Norge. Foto: Aage Sørensen / Scanpix

- Jeg har været ombord flere gange, og jeg er helt forbløffet over kvaliteten og standen. Næsten ikke noget af stålskroget er udskiftet, da det bliver så vedligeholdt og passet på. Næsten alt er originalt, siger Tom Wismann til TV 2.

Kongeskibet Norge var oprindeligt et civilt skib, som blev bygget i 1937 som forsyningsskibet 'Philante' til den engelske rigmand Thomas Sopwiths yachts Endeavor 1 og senere Endeavor 2. 

I forbindelse med prins Carls kroning som konge af Norge blev der etableret en folkeindsamling for at give kongen et skib. I juli 1947 blev 'Philante' købt for 1,5 millioner norske kroner.

- Det blev efterfølgende sat i stand på et værft i South Hampton i England, hvor det også blev malet i samme farver som Dannebrog med hvidt skrog og gule skorstene, siger Tom Wismann og fortsætter: 

- Under 2. Verdenskrig blev det brugt til at jage ubåde. 

Dronning Margrethe vinker til de mange fremmødte ved ankomsten til Helsingør Havn onsdag d. 3 maj 2017.
Dronning Margrethe vinker til de mange fremmødte ved ankomsten til Helsingør Havn onsdag d. 3 maj 2017. Foto: Keld Navntoft / Scanpix Denmark

Danmark mod Norge

Selvom de to skibe er kongelige og holdt i udsøgt stand, er de ikke lige store eller lige hurtige. Kongeskibet Norge har en lille fordel i hastighed med en topfart på cirka 31 km/t. Dannebrog vil sakke bagud med en topfart på cirka 21 km/t. 

- Med skibe af kongelig kaliber, går man slet ikke op i hastigheden. Togterne bliver planlagt, så man ankommer på et specifikt tidspunkt, som typisk er kl. 10.00 om formiddagen, siger Tom Wismann.

Dannebrog
VS
Norge
Vægt i tons
1.200
1.700
Længde i meter
64
80
Hastighed i km/t
21
31
Alder i år
86
80
Besætning
57
54

Norge har også en fordel i størrelse med en vægt på 1.700 tons mod Dannebrogs 1.200 tons. Norge fylder også mere i horisonten med en længde på 80 meter mod Dannebrogs 64 meter.

Det er ifølge Tom Wismann ekstremt specielt at have et kongeskib, hvor det kun er Danmark og Norge samt medlemmer af den Saudi-Arabiske kongefamilie, som lader sig befordre med et kongeskib. 

Kongeligt bryllup i Gråsten mellem prinsesse Alexandra af Berleburg og greve Jefferson Friedrich. I den anledning ankom både det danske og det norske kongeskib til Alsund i juni i 1998.
Kongeligt bryllup i Gråsten mellem prinsesse Alexandra af Berleburg og greve Jefferson Friedrich. I den anledning ankom både det danske og det norske kongeskib til Alsund i juni i 1998. Foto: CLAUS FISKER / Scanpix Danmark