Kongehuset afviser endnu en usand historie

16x9
Ifølge Kongehuset, er der ingen problemer i kronprinsesse Mary's familie. Daily Mails artikel er derimod baseret på falske facebook-profiler. Foto: Sc

Det er blot anden gang på to uger, at Kongehuset har set sig nødsaget til at dementere en historie, som ikke er sand. Denne gang drejer det sig om en historie i det engelske medie Daily Mail, som skriver, at der er familieproblemer i kronprinsesse Marys familie. Det skriver BT

Den lange overskrift på den engelske avis' hjemmeside lyder:

'Er Kronprinsesse Mary af Danmark involveret i en bitter familiefejde? Den royale er udeladt fra ferieplaner tyder det på i en kryptisk facebook-besked fra hendes bror om hende 'som ikke skal nævnes'. Det får nu Kongehuset til at afvise historien som usand og baseret på falske facebook-profiler til avisen BT.

- Vi konstaterer, at der er tale om et åbenlyst misbrug. Det er desværre alt for nemt at lave falske profilsider, og i det her tilfælde er det brorens identitet, der er blevet misbrugt, sagde kongehusets pressechef, Lene Balleby, til BT. 

Falske profiler på Facebook
Daily Mail er en af verdens største aviser, og har angiveligt opsnappet historien om familiefejden på det, der tilsyneladende ligner kronprinsesse Marys brors profil på Facebook. På profilen er der lagt et billede op af broderen John Stuart Donaldson, som angiveligt er i Rom med sin familie. 

Kommentarerne under billedet lægger op til, at der i øjeblikket er en familiefejde i familien Donaldson, som involverer kronprinsesse Mary. Der er blot et problem. Profilerne er, ifølge kongehuset, falske, og der er ingen familiefejde igang i familien Donaldson.

Det er denne historie, som Daily Mail har skrevet om kronprinsesse Mary.
Det er denne historie, som Daily Mail har skrevet om kronprinsesse Mary. Foto: Screendump/Daily Mail

Anden gang på to uger
Det er ikke ofte, at Kongehuset kommenterer på de historier, som bliver skrevet i medierne. Det skete dog også for mindre end to uger siden, hvor Kongehuset udsendte en pressemeddelelse, hvor de afviste en historie om prinsesse Maries bryster. 

Den usande historie blev bragt af ugebladet HER&NU, som skrev, at prinsesse Marie havde været i Litauen for at få opereret sine bryster større. Den påstand manede Kongehuset dog til grunde i en pressemeddelelse, hvor de gjorde opmærksom på, at HER&NU kom med en berigtigelse af historien, der ifølge kongehusets pressemeddelelse, lød således:

'I artiklen skrev vi, at Prinsesse Marie en lørdag i juni sidste år besøgt en klinik i byen Kaunas i Litauen, hvor prinsessen var "under plastiskkirurgens kniv for at få større bryster". Disse oplysninger var usande.'

Derudover stod der, at 'ligeledes skrev vi, at formålet med indgrebet var at få udskiftet gamle implantater med nye, at der var tale om to implantater, og at prinsessen forlod klinikken samme dag, som indgrebet blev foretaget. Disse oplysninger var også usande.'