Reklame får det svenske kongehus til at se rødt: 'Se hvor kongen var utro'

"Se hvor kongen var utro."
Sådan lyder teksten på en række reklameplakater (se reklamen nederst på siden), der for tiden kan ses i bybilledet i Göteborg. Reklamen har nu vakt ramaskrig blandt svenskerne og særligt hos det svenske kongehus. Det skriver Göteborgs-Tidningen.
Det er trafikselskabet Västtrafik, der står bag reklamen, og selskabets pressechef, Kristian Lans, siger til Göteborgs-Tidningen, at reklamen har til hensigt at gøre folk opmærksomme på en ny app, der informerer om Göteborgs historie og interessante steder i byen.
Læs også: Utroskab, mafiavenner og nazirygter: Her er skandalerne i det svenske kongehus
Handler ikke om Carl Gustaf
Der er bare lige en enkelt detalje, som Västtrafik har undladt at skrive på reklamen. Det er nemlig ikke den nuværende regent, kong Carl Gustaf, der henvises til, men derimod den afdøde kong Oscar 2., der regerede Sverige i perioden 1872-1907.
- Reklamen henviser jo til en lejlighed, som Oscar 2. købte til sin elskerinde i Linnégaden for længe siden. Det er dét, reklamen refererer til. Hele sightseeing-app'en handler jo om historiske hændelser i Göteborg, siger Kristian Lans, pressechef hos Västtrafik, til Göteborgs-Tidningen.
Læs også: Carl Gustaf taler ud om skandalesag
Den nuværende konge, Carl Gustaf, har ellers i årevis været i vælten på grund af adskillige rygter om netop utroskab og besøg på stripklubber, og i 2012 stod den tidligere sangerinde i gruppen Army of Lovers, Camilla Henemark, så frem og fortalte, at hun havde haft en affære med kongen.
Ærekrænkende og ulovlig
Reklamens bevidste spil på kong Carl Gustafs påståede utroskab har nu fået det svenske kongehus op på mærkerne. Kongehusets informationschef, Margareta Thorgren, kalder reklamens tekst for "meget mærkelig" og har haft juridiske rådgivere til at se på reklamen. Rådgiverne mener, at Västtrafik har brudt svensk lovgivning.
- Det handler om ærekrænkelse og brud på loven om navn og billede i reklamer. Vi har derfor foreslået Västtrafik at fjerne reklamen, eftersom den strider mod svensk lovgivning. Desuden er den upassende, fordi den har foranlediget stærkt negative reaktioner, siger Margareta Thorgren til Göteborgs-Tidningen.
Henvendelsen fra kongehuset har foreløbig resulteret i, at bestyrelsen i Västtrafik torsdag formiddag mødes for at diskutere sagen. Pressechef Kristian Lans udtaler dog, at kongehusets reaktion kommer bag på selskabet.
- Nej, vi havde ikke ventet os dette, eftersom reklamen handler om Oscar 2., siger han.