Kardashians - hemmeligheden bag succesen
Kardashians – hemmeligheden bag succesen

SĂĄdan planlagde Kardashian-familien deres vej til ekstrem rigdom

Ny tv-dokumentar fortæller, hvordan der helt fra starten lå en bevidst strategi bag næsten alt, hvad familien foretog sig.

Jenner-Kardashian klanen er i dag ikke bare verdens mest berømte showbizfamilie, men et veritabelt milliard-dollar-imperium.

Og det er hverken tilfældigheder eller held alene, der har bragt dem dertil.

For bag familiens succes og ekstreme rigdom ligger en nøje tilrettelagt drejebog.

- Alt, hvad Kardashians er i dag, er blevet planlagt. Alt er strategi, siger Sheeraz Hasan, som var familiens pr-agent fra 2005 og et ĂĄrti frem.

I en ny, britisk dokumentarserie i to dele, ’Kardashians – hemmeligheden bag succesen’, løfter han og en række andre kilder med tæt kendskab til reality-familien sløret for hidtil ukendte detaljer om deres målrettede jagt på berømmelse.

Familiens mangeårige pr-agent fortæller blandt andet, at Kim Kardashian ikke afholdt sig fra at iscenesætte dramatiske begivenheder for at fange mediernes opmærksomhed.

- Deres (familiens, red.) strategi var, at hvis bare vi fik lavet nok larm i tabloidverdenen og medierne, så ville forsiderne og de kendte brands følge efter. Og det kunne omsættes direkte til en økonomisk gevinst for dem, siger Sheeraz Hasan i programmet.

Ifølge Sheeraz Hasan og flere andre kilder er det først og fremmest familiens matriark, den selvudnævnte ”momager” Kris Jenner, der er hjernen bag dynastiets stadig voksende milliardindtjening.

Med sit udprægede forretningstalent har den skarpsindige mor til seks formået at gøre hvert familiemedlem til et unikt brand.

Og Kris Jenners tårnhøje ambitioner blev – billedligt talt – indpodet i døtrene med modermælken.

Opdraget til at ”være på”

Fra de var helt små, blev Kardashian-pigerne vænnet til kameraernes blitzen og optrædener foran et videokamera.

Deres mor, Kris, var nemlig meget opsat på, at de skulle vises frem og lære at "være på". Hun blev omtalt som 'den perfekte mor', fordi hun altid havde så stort fokus på sine børn og var optaget af deres ve og vel.

Det var gennem ægteskabet med den nu afdøde advokat Robert Kardashian, at hun fik sine første fire børn: Kourtney, Kim, Khloé og Rob.

Det var også i det ægteskab, at hun og børnene fik den første forsmag på berømmelsen. Det skete, da Robert Kardashian blev forsvarer for den drabstiltalte, tidligere NFL-stjerne O.J. Simpson. En sag, der tiltrak den helt store mediebevågenhed.

Kris havde dog stadig et uforløst behov for at realisere sig selv og få sit "shine" som andet end hustru og husmor.

Så da hun efter 23 års ægteskab lod sig skille fra Robert Kardashian og fandt sammen med den forhenværende OL-atlet Bruce Jenner, hjalp hun ham med at starte en forretning op, hvor de blandt andet solgte fitness-udstyr.

Takket være Kris Jenners forretningstalent og evne til at være "på" lykkedes det parret at skabe en pæn omsætning.

Med Bruce Jenner, der senere skiftede køn og blev til Caitlyn Jenner, nåede Kris Jenner at få yderligere to døtre, Kendall og Kylie, før parret blev skilt i 2014.

Af alle børnene viste det sig at være den næstældste datter, Kim, der slægtede sin mor mest på i forhold til at stræbe efter berømmelse og rigdom.

Showtalent kombineret med forretningsgeni

Allerede som 14-årig var Kim Kardashian overbevist om, at hun ville blive meget berømt.

I en video, optaget i 8. klasse, proklamerede hun, at hun var klassens mest hippe pige, som alle vil komme til at kende en dag: ”I skal huske mig, når jeg er blevet berømt, som den smukke, lille pige”, konstaterede hun selvsikkert.

Kim Kardashian gentog i 2022 i et interview med ABC News ønsket om berømmelse allerede fra barndommen.

- Hvis du spurgte mig, da min karriere begyndte, ville jeg gøre alt for at blive kendt. Jeg er åben og ærlig omkring det faktum, at jeg elsker at være berømt, sagde hun til ABC News.

Kim Kardashians naturlige skønhed og særlige skærmtække passede, ifølge pr-agent Sheeraz Hasan, perfekt ind i mor Kris' ambitiøse planer.

- Kim var lig med show, og Kris var lig med forretning. Sammen var de to den ultimative dynamitpakke, lyder det fra pr-agenten, der er sikker pĂĄ, at morens forretningsgeni kombineret med datterens showtalent skabte familiens succes.

Sheeraz Hasan husker, at den første sætning Kim Kardashian sagde til ham var: ”Sheeraz, jeg vil være en af de mest berømte personer i verden”.

Ifølge ham ønskede hun hverken at blive filmstjerne, model, sanger eller modeikon. Hun ville bare være kendt.

Og den unge Kardashian fandt selv opskriften.

Bliv venner med de kendte – og stjæl billedet

I 2003 blev Kim Kardashian assistent for og veninde med et af tidens hotteste navne, arvingen til Hilton-hotelkæden Paris Hilton.

Hun hjalp hotelarvingen med at holde styr pĂĄ hendes garderobe, bar hendes taske og fulgte hende som en skygge overalt.

Da Paris Hilton samme år blev stjerne i sit eget reality-show, ’The Simple Life’, lærte Kim Kardashian at føre sig frem på den rigtige måde, så hun selv kom i kameraernes søgelys.

Hun blæste os ud af vandet

Spencer Pratt, tidligere reality-stjerne

Men Kim Kardashian nøjedes ikke med at omgås Paris Hilton. Hun satte også andre kendis-skibe i søen.

Blandt andet minglede hun med modellen Heidi Montag og hendes mand, Spencer Pratt, der var hovedpersoner i det meget populære realityshow ’The Hills’.

Som garderobeassistent for Heidi Montag kom Kim Kardashian ofte i parrets hjem og indgik pĂĄ den mĂĄde i tv-serien.

Og som parret udtaler i den nye dokumentar, gav hun dem hurtigt baghjul.

- Hun blæste os ud af vandet, som Spencer Pratt så malende beskriver det.

Sexvideo banede vejen

Mens Kim Kardashian var assistent for Paris Hilton i perioden 2003-2006, blev hotelarvingen genstand for en større skandale.

En privat sexvideo, som hun havde medvirket i nogle år tidligere, blev lækket med titlen '1 Night in Paris’.

Udover at det skabte tabloide overskrifter verden over, boostede det samtidig Paris Hiltons navn i sådan en grad, at hendes reality-serie blev forlænget med endnu en sæson.

Et par år senere skete nøjagtigt det samme for Kim Kardashian.

En sexvideo, som hun optog tilbage i 2004 med ekskæresten og hiphop-sangeren Ray J, slap i 2006 ud i offentligheden under titlen ’Kim Kardashian Superstar’.

Ray J pĂĄstod, at videoen var blevet udgivet efter aftale mellem ham selv, Kim Kardashian og producenten Vivid Entertainment.

Men Kim Kardashian fastholdt, at det var sket imod hendes vilje, og i februar 2007 lagde Kardashian-familien sag an mod bĂĄde ham og producenten. En sag, der blev afsluttet med et forlig.

Det var lidt bekymrende, men omvendt tiltrak det seernes nysgerrighed

Ted Harbert, chefproducent E!

Selvom den massive medieomtale til en vis grad bragte Kardashian-navnet i miskredit, blev den samtidig startskuddet til, at Kim Kardashian og resten af familien i 2007 blev tilbudt deres egen reality-serie, ’Keeping Up With The Kardashians’.

- Det var lidt bekymrende (udgivelsen af sexvideoen, red.), men omvendt tiltrak det seernes nysgerrighed. For hvem var mon den kvinde?, siger chefproducent Ted Harbert pĂĄ kabel-tv-kanalen E!, der sendte reality-serien fra 2007-2021.

I dokumentaren ’Kardashians – hemmeligheden bag succesen’ tages der ikke stilling til, hvad der er op og ned i sagen. Ligesom Kardashian-familien heller ikke selv kommer til orde i programmet.

Men Ted Harbert fortæller, at ”momager” Kris Jenner i kølvandet på sexskandalen endnu engang demonstrerede sit forretningstalent, da hun nægtede at underskrive en "kendtheds-klausul" med E!

Aftalen gik ud pĂĄ, at kabel-tv-kanalen skulle have 10 procent af familiens indtjening, fordi reality-serien gjorde dem kendte.

Men Kris Jenner argumenterede for, at det ikke var tv-serien, der gjorde familien berømt, eftersom de allerede berømte på grund af det famøse sextape.

Og til sidst måtte tv-kanalens jurister bøje sig.

Fup, til det funker

For at blive rig skal man opføre sig som om, at man allerede er det.

Ifølge pr-agent Sheeraz Hasan var denne "Fake it, till you make it"-strategi fra starten fast integreret hos Kardashian-familien.

I dokumentaren fortæller Hollywood-journalist Dax Holt eksempelvis, hvordan familien stod i en kæmpe kreditkortgæld, da de begyndte på optagelserne til ’Keeping Up With The Kardashians’.

Det skyldtes blandt andet, at Kardashian-kvinderne havde brugt svimlende beløb på tøj for at kunne matche de A-kendisser, som de minglede med på de røde løbere, og som havde helt andre beløb at råde over, end de selv havde som reality-stjerner.

I seriens første sæson brugte de derfor et såkaldt ”facadehus” i et af Los Angeles' dyreste kvarterer som Kris Jenners hjem.

PĂĄ den mĂĄde fik seerne indtrykket af, at familien boede i ekstrem luksus, mens de i virkeligheden havde stort underskud pĂĄ kontoen.

Og det virkede. For reality-serien gjorde Kardashian-familien rigere, end de nogensinde havde forestillet sig.

Skab drama, som tiltrækker medierne

En af de mere opsigtsvækkende afsløringer i den nye tv-dokumentar om The Kardashians er, at de bevidst har indvilget i at iscenesætte dramatiske begivenheder for at skabe opmærksomhed.

Som familiens tidligere pr-agent Sheeraz Hasan fortæller i programmet, var det indimellem nødvendigt at skabe ekstra hype for at fastholde både mediernes og seernes interesse.

For eksempel fandt han selv på den ”melbombning”, som Kim Kardashian blev udsat for, da hun i 2012 lancerede sin nye parfume ’True Reflection’.

Udadtil så det ud som om, at Kim Kardashian blev angrebet af en vred dyreaktivist, der råbte "pelskælling", mens hun overdængede reality-stjernen med mel - og efterfølgende blev anholdt af politiet.

Men i virkeligheden foreslog Sheeraz Hasan selv Kim Kardashian at iscenesætte en dramatisk episode på den røde løber:

- Der sker dig ikke noget, du kommer ikke til skade. Men vi skaber et mediestunt, fortæller Sheeraz Hasan i dokumentaren, at han sagde til Kim Kardashian forud for den falske happening, og han tilføjer.

- Hvis vi laver lidt ”medie-guld”, så gæt hvad der kommer til at ske? Alle vil tale om din parfume. Alle vil købe den. Er holdet med på den? Selvfølgelig er de det!

Kim Kardashian rejste ikke tiltale mod aktivisten, men i medierne har hun afvist, at hun skulle have medvirket i et mediestunt.

Vis ALT og hold gryden i kog

En af Kardashian-familiens absolutte styrker i reality-branchen er, ifølge producent Ted Harbert på E!, at ingen af dem er bange for at tale om selv de mest pinlige emner. Og de er heller ikke bange for at bringe publikum ind i deres mest intime stunder.

Da Kourtney Kardashian i 2009 meddelte, at hun som den første af døtrene i familien var gravid, så Kris Jenner det straks som en mulighed for at skabe unikt indhold i tv-serien.

Det blev en ni måneder lang føljeton, som endte ud i seriens største scoop til dato: Flere familiemedlemmer – og hele tv-holdet – var til stede på fødestuen, da Kourtney Kardashian fødte for rullende kameraer. Uden at skjule noget.

Og som den professionelle reality-stjerne, hun er, fortrak hun ikke en mine, da hun pressede sin spæde søn ud af underlivet og selv lagde ham op på brystet.

Selv Kim Kardashian var tydeligt imponeret: - Hun græd ikke engang, siger hun i afsnittet, som blev det mest sete nogensinde.

Vær ikke for fin til noget

En anden vigtig egenskab, hvis man virkelig vil have succes i reality-branchen, er, at man ikke siger nej til noget.

Således har Kim Kardashian som familiens største stjerne sagt ja til en lang række mere eller mindre tvivlsomme, men særdeles indbringende, opgaver.

Eksempelvis var hun i 2010 "ansigtet" på en ny kæde af luksuriøse, offentlige toiletter ved navn Charmin Restrooms i New York.

- Det er et godt eksempel på, at Kim og de øvrige Kardashians ikke er for fine til noget, siger reality-kollegaen Heidi Montag en anelse skadefro i dokumentaren.

Udover toiletpromoveringen har Kim Kardashian blandt andet stillet op til nøgenfotografering i 'Playboy'.

Den forudgående forhandling mellem Hugh Hefner og Kris Jenner blev også filmet til 'Keeping Up With The Kardashians' og blev et af de mest populære afsnit i seriens historie.

DĂĄrlig omtale er bedre end ingen omtale

Kylie Jenner, som er Kim Kardashians yngste halvsøster, var kun 10 år gammel, da 'Keeping Up With The Kardashians' havde premiere i 2007.

Siden har hun gjort kometkarriere med læbestiftfirmaet 'Kylies Lips', der hurtigt blev udvidet til 'Kylie Cosmetics'.

I dag, hvor hun er 25 ĂĄr, er hun en af de rigeste, unge kvinder i verden. Og samtidig er hun verdens fjerdemest fulgte person pĂĄ Instagram.

Men historien bag Kylie Jenners forretningssucces er ikke helt ren i kanten.

Efter at hun havde lanceret 'Kylies Lips' tilbage i 2015, gik salget tilsyneladende bare op og op i raketfart. Det var så vildt, at familiens overhoved, Kris Jenner, tog til møde med Forbes Magazine for at skaffe en forside til datteren som en af verdens yngste, kvindelige selfmade milliardær.

I august 2018 kom forsiden på Forbes Magazine med et kæmpefoto af Kylie Jenner og overskriften: 'Den 60. største selfmade kvinde'.

Omtalen førte til, at Kylie Jenner fik et tilbud fra makeup-giganten Cody, der ville købe aktiemajoriteten i 'Kylie Cosmetics' for 1,2 milliarder dollar.

Men det viste sig, at Kylies kosmetikfirma slet ikke havde sĂĄ stor en indtjening, som hun selv havde sagt til Forbes.

Da journalister fra magasinet gennemgik firmaets skatteregnskaber fire år tilbage, viste der sig nemlig et helt andet billede. Og i 2019 kunne Forbes Magazine bringe overskriften: 'Kylie har løjet'.

Ifølge tidligere chefredaktør for People's Magazine Larry Hackett var al den dårlige omtale dog ikke til skade for Kardashian-familien. Faktisk tværtimod:

- Uanset hvad, så havde de vundet. For Kardashians handler det bare om, at deres navn bliver nævnt, lyder det fra Larry Hackett.

Trods sine løgnagtige udtalelser blev Kylie Jenner da heller aldrig tiltalt for bedrageri.

Udnyt de sociale medier

En væsentlig del af Kardashian-familiens formue er genereret via de sociale medier. Instagram er bogstaveligt talt guld værd for dem.

Ikke mindst for Kim Kardashian, som lige siden sit første Instagram-post i februar 2012 har udnyttet platformen maksimalt. Hun har opnået så stor en indflydelse, at virksomheder angiveligt er parate til at betale én million dollar for at blive promoveret af hende i et enkelt post.

Faktisk har hun og de øvrige Kardashians været så progressive i brugen af især Twitter og Instagram, at folk i mediebranchen mener, at de har "ændret ansigtet" på de sociale medier. Om nogen har de forstået vigtigheden af at kommunikere direkte og i realtid med deres millioner af fans.

For Kim Kardashians vedkommende blev fanbasen udvidet kraftigt, da hun fandt sammen med stjernerapperen og musikproduceren Kanye West. Og det formåede hun at kapitalisere på: Jo større fanbase, des flere penge.

Selvom parret i dag er skilt, er Kim Kardashians status som en slags "dronning af sociale medier" uændret.

Ifølge mediestrategen Sheeraz Hasan har hun og de øvrige Kardashians en enestående evne til at påvirke andre mennesker.

- Hvis folk tror, at Kardashians ingen talenter har, må de tro om igen. Kardashians har magten til at få forbrugere til at ændre tandpastamærke fra Colgate til Crest – så selvfølgelig er det talent, lyder det fra Sheeraz Hasan.

Giv stafetten videre til næste generation

I dag nærmer det kombinerede Kardashian-Jenner dynasti sig en værdi på tre milliarder dollars. Og imperiet udvider sig fortsat.

De næste generationer er allerede godt på vej.

Eksempelvis er Kim Kardashians niårige datter, North, i fuld gang med at følge i sin mors fodspor. Hun laver hår- og skønhedsvideoer til sociale medier og har allerede 10 millioner følgere på TikTok.

Noget tyder derfor på, at Kardashian-sagaen vil fortsætte mange årtier endnu, også når Kim Kardashian engang kan præsentere sit første barnebarn.

- De er som en underlig, amerikansk udgave af en royal familie, hvor børnene er små prinsesser og prinser, siger tidligere chefredaktør på People's Magazine Larry Hackett.

Ifølge pr-agenten Sheeraz Hasan vil familien i fremtiden også kunne opleves i andre dimensioner:

- Hvis du tror, du har fĂĄet nok af Kardashians i den virkelige verden, sĂĄ vent og se, hvordan de vil dominere metaverset, lyder hans forudsigelse.

Se 'Kardashians – hemmeligheden bag succesen' lørdag klokken 20.45 på TV 2 ZULU – eller på TV 2 PLAY lige nu.