En 39 år gammel sang er igen på hitlisterne - her er grunden
Phil Collins-nummeret 'In The Air Tonight' storhitter i danske søgefelter.
Det er snart fyrre år siden, at 80’er-ikonet - musikeren Phil Collins - udgav sangen 'In The Air Tonight'.
Men i den seneste uge er det gamle hit fra 1981 igen steget til tops på hitlisterne, og tal fra Google Trends viser, at der er sket en stor stigning i antallet af søgninger på sangen i Danmark.
I løbet af sidste weekend steg salget af nummeret med 1100 procent i forhold til de foregående dage i samme uge. Det skriver Rolling Stone.
Samtidig lå hittet ifølge CNN tirsdag nummer to på iTunes' hitliste. Kun slået af Cardi B’s nye og allerede storhittende sang 'WAP'.
Forklaringen skal findes på de sociale medier - i særdeleshed på videoplatformen Youtube. Men også på det omdiskuterede, kinesiske medie TikTok.
Hvorfor trender den nu?
En såkaldt reaktionsvideo, hvor de 22-årige tvillinger Tim og Fred Williams reagerer på Phil Collins store hit, er i den seneste tid gået viralt.
Mere end 5,6 millioner har siden 27. juli set videoen, hvor de to tvillinger hører 'In The Air Tonight' for første gang fra værelset i deres hjem i Gary, Indiana. De rocker med på musikken, griner imponeret og kommer med umiddelbare reaktioner og udbrud på baggrund af sangen.
- Det var koldt. Jeg vil ikke lyve. Der fik du mig, udbryder Tim Williams, efter nummerets legendariske trommesekvens, der som en trykbølge har sendt de to brødre helt tilbage i de sorte computerstole.
Det er da heller ikke første gang, at de unge mænd har skabt opmærksomhed om ældre musiknumre.
I sidste måned fik deres reaktionsvideo på Dolly Partons 'Jolene' fra 1973 mere end tre millioner visninger, mens også Whitney Houstons 'I Will Always Love You' og Aerosmiths 'Dream On' har fået en tur gennem de virale tvillingers reaktions-maskine.
Hvad er reaktionsvideoer?
De omtalte reaktionsvideoer er i al sin enkelthed videoer - ofte uploaded på Youtube - hvor personer reagerer på noget. Ofte viser videoerne følelsesmæssige reaktioner på eksempelvis scener fra tv-serier, filmtrailere eller musikvideoer og -numre.
Og der er flere grunde til, at fænomenet er blevet stort på videoplatformen. Det siger foredragsholder og ekspert i sociale medier, Thomas Bigum.
Først og fremmest er det nemt indhold at lave for afsenderen, fordi det ifølge eksperten ikke kræver megen forberedelse.
- Det eneste, man egentlig skal gøre, er jo at filme sig selv, og så bare lade det udfolde sig, siger han.
Men populariteten indtræder først, når seerne kan lide formatet. Og her virker reaktionsvideorne også, siger medieforsker på Aarhus Universitet Stine Liv Johansen. Det skyldes, at youtuberne gennem det håndholdte format formår at skabe en relation til dem, der kigger med bag skærmen.
- Det handler om følelsen af nærhed og at være i øjenhøjde. Influencere kæmper for at skabe denne her relation til følgerne, så de kan komme af med et budskab eller skabe popularitet, siger hun.
Hvordan kommer TikTok ind i billedet?
De unge youtubere er dog ikke de eneste, der har fået øjnene op for Phil Collins' hit. På TikTok er nummerets tunge trommesekvens løbet med opmærksomheden og lægger nu toner til en challenge - en form for udfordring - på det sociale medie.
I videoerne, der har 'In The Air Tonight' som soundtrack, forsøger folk i takt med de markante trommeslag at lukke skabe, skuffer og husholdningsapparater.
En trend, der startede i foråret og er fortsat gennem sommeren.
Det omdiskuterede, kinesiske medie er da også i mange tilfælde den direkte vej til popularitet, forklarer Thomas Bigum.
- TikTok er det helt store monster, når der skal skabes trends. Her gælder det om at kopiere hinanden, og hvis et nummer først vinder frem, når det helt vildt bredt ud, siger han.
Det var også tilfældet, da Drakes 2020-single 'Toosie Slide' pludselig fandt vej ind i de danseglade tiktokkeres hjerter. Under hashtagget #toosieslide er videoerne af folk, der danser til Drakes hit, blevet set mere end 6,2 milliarder gange.
Du kan lytte til det originale nummer med Phil Collins herunder: