Kritik af ny Aniston-serie: iPhones i næsten alle scener

Flere mener, at product placement har taget overhånd.

Serien 'The Morning Show' er en af de dyreste serier nogensinde og det helt store flagskib for Apples nye streamingtjeneste, Apple+.

Jennifer Aniston spiller hovedrollen - men hun deler rampelyset med en hel del Macbooks, iPhones og logoer fra Apple.

Wall Street Journal har lavet en optælling af, hvor ofte et produkt fra Apple dukker op i billedet. Og det er tit. I gennemsnit sker det i 32 sekvenser per afsnit - og i hvert tredje af disse er firmaets logo også synligt.

Det er, ifølge avisens optælling, oftest iPhones, der er med i billedet, men også øvrige Apple-produkter som Macbooks og Ipads er ofte synlige.

Debatten rammer ned i netop et af de spørgsmål, mange har stillet op til lanceringen af Apples streamingtjeneste. Nemlig om platformens serier mest af alt vil blive en måde at reklamere for virksomhedens produkter.

Alvorlige miner - og en iPhone i episode fire af 'The Morning Show'.
Alvorlige miner - og en iPhone i episode fire af 'The Morning Show'. Foto: Apple+

Selvom de fleste nok havde regnet med Apple-produkter i Apples serie, er det alligevel iøjnefaldende, hvor mange der er med. En anmelder kalder ’The Morning Show’ for en ”ti episoder lang Apple-reklame”.

Flere peger på, at selv når karaktererne taler med hinanden ansigt til ansigt, holder de stadig en telefon i hånden, og at scenerne i tv-studierne ofte er fulde af telefoner og lysende Apple-skærme.

Jennifer Aniston, Mark Duplass... og en diskret Macbook på skrivebordet mellem dem.
Jennifer Aniston, Mark Duplass... og en diskret Macbook på skrivebordet mellem dem. Foto: Apple+

- Ekstremt manipulerende

Herhjemme giver Politikens anmelder serien ét enkelt hjerte, primært på grund af den store mængde Apple-produkter, og kalder den "ekstremt manipulerende".

- ’The Morning Show’ ender med at ligne en dramatiseret version af Steve Jobs’ taler om en bedre verden, der skal realiseres gennem Apple-produkter, skriver anmelderen Joakim Grundahl.

Afstemning

’The Morning Show’ er streamningplatformens store satsning i kampen om at komme ind på streamingmarkedet. Udover Jennifer Aniston er Reese Witherspoon og Steve Carell blandt andet på rollelisten i serien, der handler om en nyhedsvært, som bliver anklaget for seksuelle overgreb.

Wall Street Journal har talt med folk tæt på 'The Morning Show', som fortæller, at producerne ikke har været under pres for at inkludere Apple-produkter.

Product placement, at placere produkter eller brands i bøger, film og serier, er ikke noget nyt fænomen. Et af de første eksempler er forfatteren Jules Vernes, der blev kontaktet af transportfirmaer, som ville være en del af hans eventyrlige historier i 1800-tallet.

Afstemning

Efterhånden som streamingtjenesterne har gjort deres indtog, er det at integrere produkter som en del af fortællingen blevet mere almindeligt, og industrien vokser.

Ifølge en undersøgelse fra PQ Media er beløbet, der bliver brugt på product placement, fordoblet siden 2012 til omkring ti milliarder dollars (67,8 milliarder danske kroner, red.).

Herunder kan du bliver klogere på tre andre - mere eller mindre succesfulde - eksempler på product placement.

Tre andre gange, product placement har trukket overskrifter

Slut med shaken, not stirred

Daniel Craig spillede rollen som James Bond i 'Skyfall'. En film, hvor product placement var i fokus. Foto: Paul Hackett / Ritzau Scanpix
James Bond-universet har altid været et mekka af product placement – fra Omega-ure til fjernbetjeningsstyrede BMWer.
Alligevel trak det overskrifter, da ølmærket Heineken i 2012 lagde 45 millioner dollars (305 millioner danske kroner, red.) på bordet for en plads i filmen 'Skyfall'.
Fans af agent 007 havde nemlig mere end almindeligt svært ved at vænne sig til, at Bond ikke længere bestilte en shaken, not stirred martini, men derimod en hollandsk flaskeøl.

Da Tom Cruise reddede Ray-Ban

Tom Cruise som Pete "Maverick" Mitchell i 1986. Foto: Scanpix Denmark
I 80'erne kæmpede det amerikansk-italienske solbrillemærke Ray-Ban med faldende salgstal. Løsningen på deres problemer blev product placement. Og Tom Cruise.
Filmen 'Risky Business' fik vendt kurven, da Tom Cruise iførte sig et par af de klassiske Wayfarer-solbriller, og salget skød i vejret med 50 procent.
Tre år senere tog Tom Cruise endnu en gang et par af mærkets solbriller på, denne gang kombineret med en pilotjakke i 'Top Gun'.
Her kunne filmens indflydelse også ses i salgstallene, der var 40 procent højere efter premieren.

Skoene, 'Sex and the City' gjorde berømte

'Sex and the City'. Foto: TV 2 / TV 2
Den spanske skodesigner Manolo Blahnik har nydt mere end godt af product placements glæder – hans sko optræder i Sex and the City-serien (helt præcist 16 gange i de i alt 94 episoder).
De højhælede sko indtager en særlig vigtig rolle i 'Sex and the City: The Movie', hvor Mr. Big endelig frier til Carrie og i stedet for en ring giver hende en blå Blahnik-stilet på.