Dansk storfilm får hug af anmeldere: "Minder om rollespil i Hareskoven"

16x9
Skuespiller Roland Møller har en af hovedrollerne som tordenguden Thor. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson / Ritzau Scanpix

De visuelle effekter i filmen bliver dog rost for at være smukke og overbevisende.

Storfilmen 'Valhalla', som i dag har premiere i biograferne, er ikke ligefrem blevet fejret af de danske anmeldere.

Den danske storproduktion til 35 millioner om nordisk mytologi baserer sig på den populære filmatisering af Peter Madsens tegneserie 'Valhalla' fra 1986, som i sin tid fik danskerne til at valfarte til biograferne.

Hvor næsten en halv million biografgængere dengang så en film, der havde en gennemgående humoristisk tone, så har instruktør Fenar Ahmad og manuskriptforfatter Adam August valgt en langt mere dyster stemning, som flere af de danske anmeldere sammenligner med episke produktioner som 'Ringenes Herre'-filmene.

Og det klæder den ikke, er de fleste enige om.

På trods af smukke naturscener fra både Danmark, Norge, Sverige og Island og ros for effekterne, der er brugt til at bringe den enorme Fenrisulv til live, så gives der køb på karakteropbygningen, lyder det.

Læs hvad de skriver her:

Berlingske: 3 ud af 6 stjerner

Anmelder Kristian Lindberg fra avisen mener, at "de langsommeligt deklamerede replikker buldrer som en tom mjødtønde":

- Mere end én gang blev denne anmelder mindet om 'Svend, Knud og Valdemar,' Jytte Abildstrøms og Jesper Kleins vidunderlige parodi på selvhøjtidelig nationalromantik. Det har næppe været Ahmads hensigt, og mærkeligt er det, når man nu ved, at instruktøren sagtens kan lave film, der springer i struben på publikum, skriver han med henvisning til bandedramaet 'Underverden' fra 2017.

Filmen handler om de to menneskebørn Røskva og Tjalfe, der bliver tvunget til at være slaver for guden Thor.
Filmen handler om de to menneskebørn Røskva og Tjalfe, der bliver tvunget til at være slaver for guden Thor. Foto: Profile Pictures

Politiken: 2 ud af 6 hjerter

- 'Valhalla' er ikke en produktion, der kan måle sig med de internationale fantasyfilm, den efterligner. Og som arvtager til Peter Madsens særlige nordiske tone, der ligger i forlængelse af den overleverede mytologi, skuffer den fælt, skriver Joakim Grundahl fra Politiken og tilføjer, at den minder om "rollespil i Hareskoven".

'Go' morgen Danmark': 3 ud af 6 stjerner

- Der er for meget fokus på det tekniske - de visuelle effekter - i stedet for at arbejde i dybden på historien og karaktererne. De steder, hvor de visuelle effekter er brugt, ser det vanvittigt flot ud, og de steder, det ikke er brugt, ser det lidt tamt og tomt ud, siger Ann Lind Andersen.

- Det er, som om den ikke ved, hvad den skal stille op med guderne og historien. Er det en børnefilm eller en barnlig voksen fantasy-film, spørger hun retorisk.

Filmmagasinet Ekko: 2 ud af 6 stjerner

- Fra at være en morsom og hjertevarm fortælling om søskendekærlighed og venskab er den nye 'Valhalla' blevet et dystert og gravalvorligt drama om verdens undergang, skriver Samina Yasmin Jakobsen fra Filmmagasinet Ekko.

- Historien er underfortalt i en sådan grad, at man mister overblikket. Hvad kan Fenrisulven? Hvorfor er Ragnarok nær? Hvem er alle de guder, der sidder sammen med Odin, og hvad har de af betydning? Er Røskva lysets barn? Hvad er lysets barn? Forvirringen bliver kun større af, at filmen er så mørk, at det ofte er svært at se, hvad der foregår, slutter hun.

Den originale tegneserie er humoristisk på trods af det mørke tema.
Den originale tegneserie er humoristisk på trods af det mørke tema. Foto: Peter Madsen

Jyllands-Posten: 3 ud af 6 stjerner

- I 'Valhalla' er det svært at se hans (Fenar Ahmads, red.) personlighed som instruktør. Han arbejder i blockbusterens tjeneste, og det ligner, at mange af beslutningerne i filmens kreative proces er taget i en komité, hvor udtrykket er blevet buldrende, lidt koldt – og flot, javel – men også noget ligegyldigt, skriver Jacob Wendt Jensen.

Soundvenue: 4 ud af 6 stjerner

- Deres særegne personlighed, motivationer og indbyrdes forhold fremstår lige så grumset som den fiskesuppe, de spises af med til aftensmad, og særligt Tjalfe manifesterer sig aldrig som mere end et anonymt tandhjul, der skal drive det episke eventyr fremad, skriver anmelder Andreas Ebbesen Jensen fra Soundvenue.