Kendte

Jennifer Lopez genopliver kjolen, der førte til Google-opfindelse

Jennifer Lopez til modeshowet i Milano.

Jennifer Lopez' første optræden i kjolen førte til, at Google introducerede sin billedsøgningsfunktion.

Den 50-årige skuespiller og sanger Jennifer Lopez løb med opmærksomheden ved modehuset Versaces catwalk-show i Milano fredag.

Her trådte hun som den sidste ud på catwalken i en nyfortolket udgave af sin ikoniske grønne Versace-kjole fra Grammy-uddelingen i 2000.

En beklædningsgenstand, der dengang lagde internettet ned – og samtidig startede en ny onlineæra.

Med sit grønne jungleprint, den meget dybe halsudskæring og høje slids inspirerede kjolen og dens popularitet nemlig folkene bag søgemaskinen Google til at skabe Googles billedsøgning. Det skriver BBC.

Jennifer Lopez til Versaces modeshow 2019 med kunstnerisk chef for modehuset, Donatella Versace.

Mest populære søgeforespørgsel

Selvom Google blev grundlagt i 1998, var det ikke før juli 2001, at de introducerede billedsøgningsfunktionen, hvor søgemaskinen også visuelt fremviser det, der søges på.

Og det var altså den ikoniske grønne kjole, der satte gang i den proces, afslørede tidligere administrerende direktør for Google Eric Schmidt i 2015.

Efter Jennifer Lopez til Grammy-uddelingen indtog den røde løber i den sparfulde beklædningsgenstand, blev kjolen den mest populære søgeforespørgsel, der dengang nogensinde var set. Men søgningerne bød kun på tekst, og det satte tankerne i gang hos Google-medarbejderne.

- Vi havde ingen stensikker måde, hvorpå vi kunne give brugerne, præcis hvad de gerne ville se: JLo (Jennifer Lopez, red.) i den kjole. Og sådan blev Googles billedsøgning født, lød det fra Eric Schmidt.

Sådan så den ikoniske kjole ud, der efter Grammy-uddelingen i 2000 lagde internettet ned.

Herefter gik folkene bag søgemaskinen i gang med udviklingen af den nye funktion, som kunne lanceres året efter.

Overalt på sociale medier

Meget tyder da også på, at magien i kjolen - selv efter 19 år - ikke er gået tabt.

Den 50-årige skuespillers optræden blev modtaget med stor applaus, og hendes egen video fra catwalken er blevet set mere end 12 millioner gange på Instagram.

Samtidig fangede de mange tilskuere seancen på deres mobiler, og modepersonligheder fra flere steder i verden har delt billeder og videoer fra showet.