Smid Tøjet

Mads 'Blærerøv' Christensen til unge: Smid hættetrøjen

Hvis du kunne udrydde én beklædningsgenstand, hvilken én skulle det så være?

- Jeg ser forbløffende mange unge med hættetrøjer, og det er spild af ungdommelig charme. Unge mennesker burde være sprudlende og energiske, men så snart de tager en hættetrøje på, så ser de sløsede og dovne ud.

TV 2 og Røde Kors vil have danskerne til at aflevere deres brugte tøj i kampagnen ’Smid tøjet’. Og det er en kærkommen mulighed for at få tyndet lidt ud i bestanden af en særlig trend.

Unge mennesker burde være sprudlende og energiske, men så snart de tager en hættetrøje på, så ser de sløsede og dovne ud

Mads Christensen, forfatter og foredragsholder

Ifølge Mads Christensen kunne flere unge godt tage at aflevere deres hættetrøje i tøjcontaineren:

- Hættetrøjen tjener det praktiske formål, at man kan skjule sig under hætten. Har man sådan en på, så ligner man en, der er ude på noget, en der har en dårlig moral, siger han.

Ejer ikke selv joggingtøj

Mads Christensen er tidligere modeskribent på Euroman og har skrevet flere bøger om livsstil, blandt andet bogen ’Blærerøvens guide til moderne etiquette’.

- I modsætning til hvordan jeg normalt bliver opfattet, så går jeg ikke så meget op i, hvad andre har på. Men jeg angriber alligevel den ligegyldighed, som dem der ’udelukkende tager tøj på for ikke at fryse’ har over for den mulighed at bruge tøj til at signalere individualitet, for at gøre sig mere umage, siger han.

Always, maybe, never

Til kampagnen ’Smid tøjet’ donerer han et spritnyt jakkesæt til Røde Kors' auktion.

I den forbindelse forpasser Blærerøven ikke chancen for at give et lille moderåd med på vejen.

- Aldrig knap den nederste knap i jakken. Reglen er always, maybe, never, siger han og peger først på den øverste, dernæst midterste og så nederste knap.

Du kan byde på sættet her, og pengene går naturligvis til et godt formål.