Skam-kendis sætter gang i stor debat: Er jeg ikke god nok?

Skuespilleren bag Vilde i ungdomsserien 'Skam' er træt af årsskiftets store fokus på forbedringer. Dansk psykolog bakker hende op.

Vi er nået til et nyt år, og det er tid til at forbedre os selv på alle mulige måder.

Smøgerne skal kvittes, løbeskoene findes frem og der skal spises sundere mad, være mere nærvær med familien og større ambitioner på jobbet. 

Jeg er så vred over denne tradition

Ulrikke Falch, skuespiller

Sådan plejer nytårsforsætter at lyde, men skuespilleren bag Vilde i Norges storhittende ungdomsserie 'Skam', er ikke glad for den gamle tradition. 

Det fortæller hun om i et opslag på Instagram, der indtil videre har høstet over 60.000 likes og masser af positive kommentarer. 

I midten ses Ulrikke Falch, der spiller Vilde i den norske ungdomsserie 'Skam'
I midten ses Ulrikke Falch, der spiller Vilde i den norske ungdomsserie 'Skam' Foto: NRK

Er jeg ikke god nok?

Til et billede af sig selv i fuld figur på en fodboldbane skriver Ulrikke Falch:

- Okay, det er januar. Det betyder, at vi bør tabe os, forbedre vores helbred, læse flere bøger og arbejde hårdere. Jeg er så vred over denne tradition. 

Den 20-årige norske skuespiller mener, at sådanne nytårsforsæt blot giver flere skrubler. 

- Betyder det, at jeg ikke er god nok? Er vi ikke gode nok? Husk at være taknemmelig for livet. Og slå enhver i maven, som siger, at du ikke er god nok.

Hendes opslag har fået over tusind kommentarer, og blandt andet skriver brugeren Sheeranftlarry:

- Du er så fantastisk. Tak fordi du inspirerer os og fortsæt med at opmuntre os.

Sæt barren lavt

Erhvervspsykolog og forfatter Helen Eriksen er enig med skuespilleren. Hun opfordrer kraftigt danskerne til at droppe nytårsforsætter, hvor barren sættes højt.  

Endnu engang lander vi meget hårdt på sofaen foran en Netflix-udgave af et fortabt nytårsønske

Helen Eriksen, psykolog

- Vi bruger det meget håbefuldt til at se, om det skulle være muligt at få hul på nye gode vaner. Men de fleste af os oplever, at der går relativt kort tid, og så gør vi det ikke mere. Vi kan ikke leve op til det, for der er en hverdag, der skal passes, børn, ægtefæller og uforudsete hændelser, siger hun.

Resultatet er nedslående for psyken:   

- Endnu engang lander vi meget hårdt på sofaen foran en Netflix-udgave af et fortabt nytårsønske. 

Modsatte af selvomsorg

Problemet ved de uopnåelige nytårsforsætter er, at der sker en slags programmering i hjernen, når vi bryder et løfte, forklarer Helen Eriksen.

Det gør, at vi begynder at sige til os selv: "Jeg lovede mig selv noget, og jeg holdt det ikke. Det er fordi, jeg er så dum og dårlig, og jeg har rygrad som en regnorm".

- Det bliver hurtigt meget voldsomt, og det er jo det stik modsatte af selvomsorg, fortæller hun.

Hukommelsen husker, at vi ikke holder vores løfter, og vi risikerer derfor at gentage det negative mønster år efter år.

I stedet bør vi tænke mere realistisk, forklarer psykologen, som herunder kommer med tips til, hvordan nytårsforsættet håndteres.

Tre tips til at tackle nytårsforsættet

Skru ned for forventningerne

De utopiske nytårsforsætter skal glemmes, for barren bør sættes lavt. 
I stedet for at håbe på at tabe en del kilo eller at løbe fem gange om ugen, skal vi være realistiske. Det skal være små skridt ud fra en holdning om, at vi faktisk er okay, som vi er. Et nytårsforsæt kan være at gå nogle få ture mere om ugen. Men hvis ikke vi opnår målene, skal vi ikke give os selv en løftet pegefinger og dårlig samvittighed. 

Drop sammenligningerne

Træn dig selv i at lade ved med at sammenligne dig med andre. Det kan være svært, men vær god ved dig selv - din vægt er, som din vægt er, så drop de misforståede, groteske kropsidealer.

Glæd dig over de små ting

Sæt pris på den, du er, dine venner og familie. Vær klar over dine egne gode sider og værdier i livet, praktiser og hold fast i dem. Det vil føre til, at dine 'belønningshormoner' flyder.