Medina i nyt forretningseventyr: På vej med ny app
Medina har kastet sig ud i et nyt forretningseventyr - helt afskåret fra hendes musikkarriere. Med sine venner laver hun nu en mad-app.
Medina er en kunstner med mange facetter og mange ideer.
Til maj træder hun ind på et helt nye forretningsterritorium, når hun lancerer et helt nyt madprojekt.
- Jeg elsker at lave mad. Og jeg har bare så mange fans, der spørger mig om madtips - og i forvejen er der mange, der poster billeder af mad på Instagram. Så med en af mine bedste veninders mand, Marcus, har jeg lavet en mad-app, der hedder Foodshare, fortæller sangerinden, der kan præsentere sit nye investeringseventyr midt i maj.
'Foodshare' bliver med Medinas egne ord 'en slags Instagram for mad', hvor man kan dele opskrifter med hinanden og oprette sit helt egen kogebog. Mandag morgen var Medina i 'Go' morgen Danmark' for at fortælle om den nye app. Det kan du se i klippet herover.
Med tiden vil det også være muligt at købe madvarer gennem app'en. Det kunne være i et samarbejde, hvor maden bliver leveret til ens adresse.
Klogt ikke at lave musikapp
Nathalie Larsen er digital- og social media specialist hos Geelmuyden Kiese, og hun mener, det er klogt af Medina ikke at gå musikvejen med sin nye app.
- Hvis hun havde udviklet en musik-app, ville hun lægge sig ud med mastodonter som Spotify, Tidal eller Apple Music og på den måde er det nok strategisk klogt af hende at erkende, at der allerede sidder tjenester tungt på den del af markedet, siger hun.
Det kan også bane vejen for en alternativ karriere.
- Det at lægge sig på et nicheniveau og prøve noget andet, mener jeg er interessant og udviklende for hendes brand - særligt i et længere perspektiv, hvis hun skulle lave noget andet end musik på et tidspunkt. Vi ser masser af eksempler på, hvordan stjerner med udspring i skuespil og musik kapitaliserer på andet end deres kerneprodukt.
Her nævner Nathalie Larsen blandt andet Christiane Schaumburg-Müller, der startede som danser, blev tv-vært og senest har kastet sig ud i at være redaktør for et magasin. Julie Zangenberg har også bevæget sig fra skuespil og i en anden retning som nylig tv-vært på et madprogram.
Savner en madinteresse
Til gengæld synes hun, at lanceringen af den nye mad-app kommer meget pludseligt og uden, at man som fan og følger på de sociale medier er blevet indviet i den nye madretning.
- Jeg savner grundlæggende den fortælling om Medinas brand, der viser os, at hun godt kan lide at lave mad. Det kan godt være, at hun nu går ud og siger det, men hvorfor har hun ikke delt sin madpassion med sine følgere? Simpelthen viser brugerne, at hun er madinteresseret, og at hun går op i gode råvarer og sunde produkter? Jeg har set masser af fitness-billeder fra hende, så det ville næsten være mere naturligt og oplagt, hvis hun lancerede en workout-app.
Nathalie Larsen følger Medina på de sociale medier, og hun mener, den manglende introduktion til sangerindens madpassion kan føre til, at man sætter spørgsmålstegn ved troværdigheden omkring appen – også selv om det kan virke taktisk og kynisk at planlægge lanceringen med madbilleder.
- Man kunne have grebet opbygningen af hendes brand som madkyndig anderledes an ved at eksponere hendes interesse for mad et stykke tid før, man går ud med det her. Så man som fan og følger får et indtryk af, at det er noget, hun går op i og bruger tid og ressourcer på, siger hun til TV 2.
Fuld af ideer - også dårlige ideer
'Foodshare' har været halvandet år undervejs ifølge Medina, som fortæller, at hun ikke bare kaster penge efter hvad-som-helst. Sidste år var sangerinden dog tæt på at købe en 'ø'.
Da Middelgrundsfortet lige uden for København blev sat til salg sidste år, baksede sangerinden med en idé om at bygge et luksuriøst hotel på øen sammen med en række andre samarbejdspartnere.
Sangerinden kom dog endeligt frem til, at det måske ikke var verdens bedste idé - og øen blev solgt til Det Danske Spejderkorps.
Medina er i øjeblikket ved at færdiggøre et dansksproget album, som hun håber, er klar til efteråret.