Tysk forbud: Dansk film-hit tvunget til at flytte vigtig scene
Instruktøren bag 'Flaskepost fra P' mistede tilladelsen til at optage en vigtig scene, hvilket kostede Zentropa en halv million kroner.
Ligesom de foregående to Jussi Adler-Olsen-krimier er også 'Flaskepost fra P' hovedsageligt optaget i Tyskland. Nærmere bestemt i Schleswig-Holstein lige syd for grænsen, hvor landskabet minder meget om det danske. Og hvor en lokal filmstøtteordning gør det attraktivt at filme.
Men ifølge norske Hans Petter Moland, som i den nye Afdeling Q-film har overtaget instruktøropgaven fra Mikkel Nørgaard, løb filmholdet ind i store problemer undervejs.
- Vi havde nogle kolossale udfordringer, da vi pludselig mistede tilladelsen til at optage i Tyskland, selv om det hele sådan set var aftalt på forhånd, siger Hans Petter Moland til TV 2.
SPOILER ALERT!! HVIS DU IKKE ØNSKER AT FÅ AFSLØRET DETALJER OM INDHOLDET I FILMEN, SKAL DU STOPPE HER!!
Måtte flytte kidnapperens tilholdssted til Rømø
Størstedelen af scenerne i 'Flaskepost fra P' er optaget udendørs - blandt andet i åbne landskaber med bølgende, gule rapsmarker, i skove og langs en jernbanestrækning.
Men én af filmens vigtigste scener, som foregår på en strand, hvor den psykopatiske kidnapper har sit tilholdssted i et gammelt, forladt bådehus, måtte i sidste øjeblik flyttes fra Tyskland til Danmark.
- Bådehuset måtte flytte location. En lokal, tysk myndighedsperson havde ombestemt sig, så vi alligevel ikke måtte lave optagelserne ved den tyske nordkyst, siger Hans Petter Moland og fortsætter.
- Vi skulle jo finde et sted, som ifølge bogen ligger så øde, at man ikke kan høre børnene skrige. Så vi flyttede til Rømø og optog scenerne dér, forklarer instruktøren.
Flytning kostede halv million kroner
Flytningen af bådehuset og den meget lange badebro, der fører ud til det, viste sig at blive en særdeles bekostelig affære for filmselskabet Zentropa.
- Det kostede os en hulens masse penge! En halv million måtte vi poste ekstra i optagelses-budgettet for at flytte til Rømø. Og så handlede det gudhjælpemig om, at sandormene er fredet i Nordtyskland, siger Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen og tilføjer.
- Så vi kunne altså ikke lave nogen form for strandoptagelser på grund af nogle orme, der boltrer sig nede i sandet. Det havde vi godt nok ikke forudset, lyder det med et grin fra Zentropa-direktøren.
Indendørs-scenerne i bådehuset blev ifølge Peter Aalbæk henlagt til Zentropas "elskede svømmebassin" i Avedøre.
Kom ind på et afbud
For den norske instruktør har det på flere måder været en kæmpe udfordring at give sig i kast med den tredje i rækken af Jussi Adler-Olsen filmatiseringer.
- Jeg havde aldrig lavet krimi før. Kun episke fortællinger, dramaer og komedier. Så dét at lave noget, som er spændende, og at gøre det på et tilpas højt niveau, er i sig selv en udfordring, siger Hans Petter Moland, som blandt andet er kendt for at have instrueret filmene 'Kraftidioten', 'Aberdeen' og 'En ganske rar mand'.
Ud over at Hans Petter Moland således skulle sætte sig ind i en ny filmgenre med 'Flaskepost fra P', blev han kastet ind i projektet på et afbud, da det egentlig var manuskriptforfatteren Nikolaj Arcel, som skulle have instrueret filmen.
- Arcel havde et andet projekt i USA, som han var i gang med samtidig, og han løb ind i tidsmæssige konflikter. Men jeg er meget glad for, at jeg har fået lov til at lave filmen. Det har været en sjov opgave, og jeg opfatter det også som en tillidserklæring, lyder det fra Moland.
Har selv valgt hele castet - undtagen Lie Kaas og Fares Fares
Selv om Hans Petter Moland kom sent ind i filmprojektet, har han fået lov til at udvælge hele castet, på nær Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares, som selvfølgelig er selvskrevne i rollerne som Carl Mørck og Assad.
- Nikolaj og Fares er dejlige at samarbejde med. De er begge meget kompetente mennesker, og så har de været tålmodige og generøse over for mig. Det har nok også været forudsætningen for, at det kunne lykkes, erkender Hans Petter Moland, som blandt andre har valgt et par norske skuespillere til rollelisten.
- De eneste, jeg tidligere har arbejdet sammen med, er Pål og Jakob (Pål Sverre Hagen og Jakob Oftebro, som spiller henholdsvis morderen Johannes og krimibetjenten Pasgård, red.), siger instruktøren om de to kendte, norske skuespillere, der fik deres gennembrud i den Oscar-nominerede 'Kon-Tiki'.
Hans Petter Moland, som i november 2015 rundede de 50 år, har i øvrigt tidligere arbejdet sammen med instruktøren på de to foregående Jussi Adler-Olsen-film, Mikkel Nørgaard, der er en del yngre og på det tidspunkt fungerede som Molands assistent.
'Flaskepost fra P' kan for øjeblikket ses i 132 biografer landet over - se også dokumentaren 'Afdeling Q - fra Kvinden i buret til Fasandræberne' på TV 2 Play