Twitter gløder: Dette har ændret sig på den røde løber i år
Oscar-showet bliver rost på de sociale medier for i år at stille de kvindelige skuespillere mere begavede spørgsmål.
Oscar-festen handler primært om at få løftet slørret for, hvem der vinder dette års statuetter. Men inden det bliver afgjort, går turen først op ad den røde løber, hvor de største stjerner dyster om at se mest fantastisk ud.
Her bliver der sædvanligvis spurgt ind til, hvilken designer der står bag kjolerne – men i år har fokus tydeligvis været noget anderledes.
På Twitter roser flere brugere lige nu showet for at spørge de kvindelige stjerner om mere end bare kjoler.
#askhermore
At spørgsmålene i år har ændret karakter kan hænge sammen med en kampagne, der startede allerede sidste år til Oscar-festen, og som prøver at yde de kvindelige skuespillere mere retfærdighed og ligestilling på den røde løber.
Anken lyder, at de modsat deres mandlige kolleger altid skal svare på, hvilken designer der står bag outfittet frem for, hvad de har bedrevet inden for deres profession.
Derfor blev hashtagget #AskHerMore taget i brug sidste år for at inspirere journalister langs den røde løber til mere begavede spørgsmål.
Her var det skuespilleren Julianne Moore, der gik i front på Twitter med opfordringen om at spørge kvinderne om mere end bare kjoler til Oscar-festen.
Men på de sociale medier er der stadig brugere, der mener, at der trods ændringen i tonen også i år bliver stillet for dumme spørgsmål til kvinderne.