Oscar

Før var Oscar #SoWhite – men etnisk minoritet ryddede bordet i nat

Ved dette års Oscar-show fik en gruppe, der hidtil har været enormt underbelyst i film, mere plads. Men der er stadig lidt vej, mener filmredaktør.

For syv år siden trendede hashtagget #OscarsSoWhite, og prisuddelingen mødte massiv kritik for ikke at være mangfoldig nok.

Men ved dette års Oscar-show, der fandt sted natten til mandag, var billedet et andet.

Her blev filmen ’Everything Everywhere All at Once’ aftenens helt store vinder. En film, der skildrer livet for asiatiske amerikanere i USA og med mere diversitet i rollelisten.

Den her gruppe har været meget underbelyst i Oscars historie

Jacob Ludvigsen, filmredaktør på Soundvenue

Og det, mener TV 2s USA-korrespondent Jesper Steinmetz, er et tegn på, at Oscar-akademiet har gjort en større indsats for mere diversitet.

- Det har i årevis været sådan, at især sorte amerikanere og asiatiske amerikanere overhovedet ikke kunne finde film, der fortalte deres livshistorie, siger han.

Som TV 2s USA-korrespondent har han dækket Oscar-uddelingen i flere år, og han oplever et skifte.

- Med den gigantiske succes 'Everything Everywhere All at Once' står det nu klart, at det store, brede publikum ikke bare elsker den her film, men også, at alle dem, der arbejder inden for filmindustrien, har fået øjnene op for deres talent og den side af USA, siger Jesper Steinmetz.

Følelsesladet tale

Det blev blandt andet tydeligt, da den vietnamesisk-amerikanske skuespiller Ke Huy Quan vandt prisen for bedste mandlige birolle for 'Everything Everywhere All at Once'.

I sin takketale fortalte han, hvordan han kom som bådflygtning fra Vietnam og boede i en flygtningelejr i Hongkong som barn. Samtidig satte han ord på, hvordan han oplevede, at han ikke fik roller i takt med, at han blev ældre, fordi der ikke var roller til en asiatisk ung mand i Hollywood.

Video: TV 2 NEWS

Det var først i 'Everything Everywhere All at Once', at han igen fik en plads i en film, siden han som barn var med i blandt andet 'Indiana Jones'.

- Det er nok derfor, at han kom med så følelsesladet en tale i nat. For endelig kunne han i en alder af 50 år sige, at nu bliver der også lavet film om sådan nogle som mig, siger Jesper Steinmetz.

Ud over prisen for bedste birolle trak filmen og præstationerne i 'Everything Everywhere All at Once' også seks andre priser hjem. Her vandt Michelle Yeoh prisen for bedste kvindelige hovedrolle – hun er den første kvindelige asiat, der vinder prisen.

Meget underbelyst i Oscars historie

Spørger man filmredaktør på Soundvenue, Jacob Ludvigsen, er det dog ikke nyt, at der er mere fokus på diversitet og mangfoldighed i showet. Men også han hæfter sig dog ved, at det i år har været meget tydeligt i vinderne.

- Det har været et historisk år for asiater og folk af asiatisk-amerikansk afstamning, siger han og fortsætter:

- Den her gruppe har været meget underbelyst i Oscars historie, og man har skildret folk med asiatisk baggrund meget stereotypt. Det er historisk, at den her film vinder så mange priser.

'Everything Everywhere All at Once' handler om en kinesisk-amerikansk kvinde, der ejer et vaskeri og har problemer med skattemyndighederne. Pludselig bliver hun klar over, at hun kan hoppe imellem et uendeligt antal universer.

Men det er også en film, der bryder ud af alle de "klicheer", man ofte ser af immigranter i film, og som giver stemme til deres historier om at være en minoritet, fortæller Jacob Ludvigsen.

Stadig lidt vej endnu

Han mener, at Oscar-showet er ændret "for evigt", siden der tilbage i 2016 blev sat gang i et oprør, der tvang dem til at kigge indad.

- Man tænker enormt meget over, hvad det er, man ser på scenen, og de presenters (dem, der overrækker de forskellige priser, red.), der kommer op på scenen, repræsenterer en meget bred diversitet i sorte, asiater og folk med indisk baggrund, siger han.

Jacob Ludvigsen peger dog på, at der stadig er plads til forbedring, og at showet langt fra er i mål. For eksempel så man, at der i normineringen 'Bedste instruktør' ikke var en eneste kvinde på listen, hvilket årets vært også lavede en joke om under showet.

Efter #OscarSoWhite var der nogle år, hvor det gennemsyrede alt at vise, at man var opmærksom på diversitet og mangfoldighed. Faktisk så meget, at det nærmest kom til at overskygge showet, siger filmredaktøren.

I år har de været mere opmærksomme på, at det også handler om at hylde filmene, fortæller han.

- Arbejdet med diversitet blev ikke italesat hele tiden, men det var alligevel tydeligt i showet og normineringerne, siger han.