Ny spilfilmatisering kaldes den bedste nogensinde
Det har historisk været svært at lave vellykkede filmatiseringer af computerspil – men hvorfor?
Den perfekte spilfilmatisering. Faktisk måske den bedste nogensinde. En af årtiets vigtigste serier.
Både danske og internationale anmeldere har svært ved at skjule deres begejstring over den nye HBO-serie 'The Last of Us', der har dansk premiere mandag på HBO Max.
Serien er en filmatisering af det verdensberømte Playstation-spil af samme navn og fortæller historien om den midaldrende familiefar Joel og teenagepigen Ellie og deres hæsblæsende rejse gennem et postapokalyptisk USA, der 20 år forinden er lagt øde af en pandemi med en mystisk parasitisk svampeinfektion.
I serien er de to hovedroller spillet af Pedro Pascal, kendt fra serier som 'Narcos' og 'The Mandalorian', og Bella Ramsey, kendt fra 'Game of Thrones'. Serien er skabt af manuskriptforfatter og instruktør Craig Mazin, der også stod bag den store HBO-succes 'Chernobyl' om atomulykken i det daværende Sovjetunionen.
Serien 'The Last of Us' hyldes af anmelderne for at lykkes med noget historisk svært. Nemlig, at lave en god filmatisering af et højtelsket computerspil. Det fortæller skribent og anmelder ved Soundvenue Julie Horup.
Forbandede spil og krævende fans
Anmelderne bemærker, hvor notorisk svært det er at lave gode filmatiseringer af computerspil.
Flere store satsninger af spilfilmatiseringer er igennem tiderne blevet sablet ned af fans såvel som anmeldere. Som eksempel nævner Julie Horup filmatiseringen af hitspillet 'Assassin's Creed' fra 2016 og senest filmatiseringen af spillet 'Uncharted' fra 2022, der havde 'Spider-Man'-stjernen Tom Holland i hovedrollen.
Der findes dog også eksempler på værker, hvor filmatiseringen er faldet i bedre jord blandt både fans og anmeldere. Her nævner Julie Horup filmene 'Resident Evil' fra 2002 og 'Silent Hill' fra 2006 samt Netflix-serien 'The Witcher'.
Men hvorfor er det så svært, når filmatiseringer af bøger og tegneserier ikke lider under samme forbandelse?
Ifølge Julie Horup kan det skyldes flere forskellige ting. Blandt andet, at mange computerspil gennem tiden er blevet oversat til store actionbrag uden bund i historien, når de er blevet transformeret til det store lærred.
Derudover er det umuligt at kopiere en spiloplevelse en til en over i et andet medie. Og forsøger man det, kommer der ifølge Julie Horup ikke en særligt medrivende eller vedkommende film ud af det.
- Det er få, der er lykkedes med at finde en formel for, hvordan man gør det her med succes, siger Julie Horup.
Ifølge Julie Horup er der også en anden årsag til, at spil ikke altid klarer sig godt på film og serier: gamerne. Som fans føler de nemlig et særdeles stærkt bånd til de spil, de bruger utallige timer på at leve sig ind i.
- Tager man et spil som 'The Last of Us', er det noget, spillerne gerne bruger op til 40 timer på at gennemføre. Og måske gør de det mere end en gang. Så de investerer så meget i en verden, at de føler, at der går alt for meget tabt, når universet skal tilpasses et andet medie og et andet publikum, siger hun.
Ifølge Julie Horup vil fans opleve filmatiseringen som en forsimpling og forfladigelse af spiloplevelsen.
Men hvad gør 'The Last of Us' så anderledes? Det har Julie Horup også et bud på.
Historien i centrum
Da 'The Last of Us' udkom til Playstation i 2013, landede det som lidt af en bombe i spilverdenen. Spillet skilte sig nemlig ud, fordi det var den medrivende historie og de velskrevne hovedkarakterer, Joel og Ellie, der drev spillet frem.
Det havde man på daværende tidspunkt ikke set så vellykket før.
- 'The Last of Us' var et kæmpe nybrud i måden, hvorpå historier fortælles i spil, da det lod det menneskelige og historien være i fokus. Og det opfattes af mange stadig som det bedste spil nogensinde, rent historiemæssigt, siger Julie Horup og tilføjer:
- Spillet er brutalt i sin skildring af mennesker og spiller utroligt meget på følelserne med de to hovedpersoner og deres forhold. Det er i bund og grund supersørgeligt, selvom det også bare er endnu et zombiespil, som er en meget malket genre, siger Julie Horup.
Netop på grund af det stærke menneskelige aspekt mener Julie Horup, at 'The Last of Us' egner sig bedre til filmatiseringen end mange andre spil. Og derudover mener hun også, at serieskaberne har grebet opgaven med at filmatisere fanfavoritten rigtigt an.
- Her har man taget udfordringen op og været tro mod spillet, mens man samtidig har sagt: Vi ved godt, at der er nogle ting, vi ikke kan gøre lige så godt, mens der er andre ting, vi faktisk kan gøre bedre, siger Julie Horup.
Der er flere replikker og scener i serieversionen, der er kopieret en til en fra spilversionen, mens der andre steder er digtet videre og bygget mere på.
- Men serien forsøger i bund og grund det samme som spillet, som er at fortælle en stærk historie om nogle mennesker, siger Julie Horup.