Underholdning

En teenager overvåger de superriges privatfly – nu er de havnet i en shitstorm

En række superstjerner får kritik for deres forbrug af privatfly. Økonom forstår forargelsen, men påpeger et større problem.

12. juli var realitystjernen Kylie Jenners privatfly på vingerne i 17 minutter.

Flyet – et fly af mærket Bombardier til en værdi af over en halv millard kroner – lettede fra Van Nuys i Los Angeles og landede i Camarillo, godt 53 kilometer væk, hvor det højest sandsynligt skulle parkeres efter at have sat Jenner af.

Selv samme realitystjerne lagde tre dage senere et billede på Instagram af sig selv og sin kæreste, rapperen Travis Scott, foran to privatfly med kommentaren "Skal vi tage dit eller mit?"

De to ting, den pralende attitude omkring privatfly og de korte flyvninger, har gjort realitystjernen til et mål for massiv kritik af den forurenende transportform. Og hun er ikke den eneste.

Jenner er sammen med en række andre af de største amerikanske superstjerner kommet i massiv modvind for deres vaner med privatfly. Særligt efter det britiske marketingbureau Yard har udgivet af en analyse af de superriges privatflys færden.

"Komplet ligegyldighed over for planeten"

Baseret på offentligt tilgængelig data om luftfart har Yard rangeret en række superkendtes CO₂-udledning via privatfly, og resultaterne har vakt harme. Kritikere mener ifølge The Guardian, at kendisserne med deres mange flyvninger udviser "komplet ligegyldighed over for planeten".

Ifølge Yards data har kendisserne i analysen udledt hver 3376,64 tons CO₂ hver fra deres privatfly alene. Til sammenligning udledte den gennemsnitlige dansker samlet 7,1 tons CO₂ i 2020 ifølge tal fra Danmarks Statistik. Rejser med privatfly forurener ifølge The Guardian 14 gange mere end rutefly, da de ofte har meget få passagerer ombord.

Den værste privatflysynder var ifølge opgørelsen popstjernen Taylor Swift, hvis privatfly har været på vingerne hele 170 gange siden januar. En talsperson for Taylor Swift svarede på kritikken, at popstjernen ofte låner sit fly ud, og derfor ikke selv er med på alle flyvninger.

Blandt de øvrige topscorere på listen er filminstruktør Steven Spielberg, tv-vært Oprah Winfrey og boksestjernen Floyd Mayweather.

Også rapperen Drake har været i vælten for hans flys aktivitet og særligt mange korte flyvninger på ned til syv minutter.

Og de har alle én person at takke for, at deres privatflys gøren og laden nu kan gås efter i sømmene. Og det er en 19-årig dreng fra Florida.

Overvåget af en teenager

Alle fly kan spores via offentligt tilgængelig data fra flyenes kommunikation med satellitter; det, der hedder ADS-B data. Og det er ved hjælp af ADS-B data, at 19-årige Jack Sweeney nu gør livet surt for en række kendisser.

Det er en god ting at få skabt opmærksomhed på, hvordan de her mennesker flyver

Jack Sweeney

Jack Sweeney startede i 2020 med at spore verdens rigeste mand Elon Musks privatfly på twitterkontoen @Elonjet. Når først man har identificeret et fly, kan man via den offentligt tilgængelige data spore det, og Jack Sweeney har skabt en automatiseret Twitter-profil, en såkaldt "bot", der automatisk samler data om Musks flys bevægelser og tweeter om det.

Noget, mangemilliardæren ikke var tilfreds med. I januar tilbød Musk Jack Sweeney 5000 dollar, godt 36000 kroner, for at lukke kontoen – et tilbud, Sweeney afslog.

Siden har Jack Sweeney lavet samme Twitter-manøvre med andre kendisser. Fly tilhørende kendisser i underholdningsbranchen spores på @Celebjets, og Sweeney har også en dedikeret konto til Facebook-grundlæggeren Mark Zuckerbergs fly, kaldet @zuccjet.

I et interview med magasinet Fortune har Jack Sweeney, der læser på University of Central Florida, forklaret, at selvom mange har troet, at kontoerne var en art klimaaktivisme, er det ikke tilfældet. Sweeney ønsker blot at at blotlægge de rige og kendtes ofte "ødsle" omgang med privatfly.

- Jeg synes, det er en god ting at skabe opmærksomhed omkring, hvordan de her mennesker flyver rundt, sagde Jack Sweeney til Fortune i juli.

Større problemer ligger under

Professor i økonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau, der blandt andet har beskæftiget sig med transportøkonomi og grøn omstilling, forstår godt den forargelse og harme, det vækker, når verdens superrige bruger så meget brændstof på privatfly.

Men ifølge ham er privatflyene kun ét aspekt af nogle større, mere grundlæggende problemer, samfundet står over for. Nemlig ulighed og manglende klimareguleringer.

- Jeg kan godt se, hvorfor det vækker forargelse, når meget rige mennesker har et stort forbrug, og endda på et område, vi ved er klimabelastende. De to grundlæggende spørgsmål i det her er, hvor stor ulighed, vi er villige til at acceptere, og hvordan vi ønsker at regulere i forhold til klimaforandringer. Det er vigtigt at skille tingene ad.

Mogens Fosgerau påpeger, at man ikke skal stirre sig blind på privatflyene, da de superrige generelt har et enormt stort forbrug.

- Der kommer tit forargelse over et specifikt forbrug - eksempelvis, når det kommer frem, at rige flyver i privatfly på korte distancer. Men det er for smalt et fokus, og det er ineffektivt. De bedste redskaber, vi har til at regulere klima på, er afgifter og kvoter. De bedste redskaber, vi har til at mindske ulighed på, er skat, siger Mogens Fosgerau.

Et fænomen i vækst

Selvom privatfly som fænomen altså modtager kritik i disse dage, har privat luftfart i en årrække været i vækst og er det stadig. Carsten Visitisen er konsulent i luftfartsbranchen med speciale i såkaldt business aviation, som er det, man i branchen kalder privatfly.

Han har ikke specifik indsigt i privatfly i en amerikansk kontekst, men fortæller, at markedet generelt er i vækst. Og det har særligt én ting været udslagsgivende for: Coronapandemien.

Ifølge Carsten Visitisen har både køb og leje af privatfly globalt oplevet en vækst på i omegnen af 25 procent siden 2020. Og stigningen er ikke aftaget efter pandemien. Stigningen ses både blandt individer og virksomheder, der køber og lejer fly.

- Under corona var det for nogle den eneste mulighed for at komme rundt, og hvor det derfor var en nødvendighed med privatfly. Og så var der nok også nogle, der fik øjnene op for nemheden og tidsbesparelsen ved det, siger Carsten Visitisen til TV 2.