Underholdning

Johnny Depp stormer ind på Tiktok - fik flere følgere end Britney Spears på to dage

Med retssagen mellem Johnny Depp og Amber Heard viste Tiktok, hvor store muskler - og problemer - platformen har. Nu er hovedpersonen kommet på.

Den spektakulære retssag mellem Johnny Depp og Amber Heard, der i sidste uge fik sin afslutning, udspillede sig ikke bare i et lille retslokale i Fairfax, Virginia. Den udspillede sig i høj grad også i medierne.

Retssagen fyldte særdeles meget på Tiktok, hvor folkedomstolen hurtigt tippede i Depps favør. Faktisk fyldte sagen så meget på mediet, at kommentatorer kaldte sagen for en "trial by Tiktok" (rettergang på Tiktok, red.).

Og nu, under en uge efter Johnny Depp vandt millionsagen i retten, har skuespilleren oprettet en profil på det sociale medie. I hans første opslag takker skuespilleren sine horder af fans for støtten.

- Vi gjorde det rette sammen, fordi I bekymrede jer. Og nu skal vi fremad sammen. I er og har altid været min arbejdsgiver, skriver Johnny Depp blandt andet til sine fans.

Videoen er et sammenklip af interaktioner med fans ude foran retslokalet, og billeder af skuespilleren på scenen.

Johnny Depp har på bare to dage fået 8,5 millioner følgere på appen, og hans første video er set over 16 millioner gange i skrivende stund. Til sammenligning har popstjernen Britney Spears 6,7 millioner følgere.

Sagen kort

Johnny Depp har sagsøgt sin ekskone, Amber Heard, for ærekrænkelse, efter at hun i 2018 skrev om sine oplevelser med partnervold i The Washington Post.

Beskyldningerne kom første gang frem under parrets skilsmisse i 2016.

Johnny Depp sagsøger Amber Heard for 50 millioner dollars og skriver i søgsmålet, at anklagerne om vold har kostet ham roller i de kommende 'Pirates of the Caribbean'-film samt i 'Fantastiske skabninger'.

Amber Heard har til gengæld sagsøgt Johnny Depp for 100 millioner dollars og hævder, at Depp har udsat hende for vold.

For Johnny Depp handlede sagen om at overbevise juryen om, at der ikke var troværdige beviser for, at han havde begået overgreb, og at det i virkeligheden var Amber Heard, der udøvede vold i forholdet, og at hun desuden er en utroværdig person.

Amber Heards hold fokuserede i retssagen mest på, at Johnny Depp skal have begået beviseligt overgreb én enkelt gang. Derudover fastholdt Heards advokater, at retssagen handlede om, hvad der stod skrevet i indlægget i Washington Post.

I 2020 sagsøgte Johnny Depp det britiske medie The Sun, efter at de havde kaldt ham ”wife-beater” i avisen (en, der slår sin hustru, red.). Depp fik ikke medhold i sagen.

Kan blive influencer

At den 58-årige skuespiller nu er at finde på Tiktok er meget forudsigeligt.

Sådan lyder vurderingen fra journalist på Soundvenue Julie Horup. Hun dækker internetkultur og har fulgt Depp/Heard-sagen på Tiktok.

- Det er et åbenlyst træk for Johnny Depp, og det handler om, at selvom han vandt retssagen, så har hans karriere taget skade. Derfor malker han nu Tiktok, hvor han ved, han har folkets opbakning, siger Julie Horup.

Hans karriere har taget en deroute og hans person har ridser i lakken

Julie Horup, Soundvenue

Ifølge Jule Horup forsøger superstjernen nu at kompensere for manglende filmroller ved at udnytte det momentum, han har blandt fans på Tiktok.

- Hans karriere har taget en deroute, og hans person har ridser i lakken, men med den fanskare, han har opbygget over mange år, kan han blive en form for influencer. Og i dag har influencere også meget at skulle have sagt, selvom de bliver kritiseret andre steder, siger Julie Horup.

Fake news i et nyt gear

Da retssagen mellem Johnny Depp og Amber Heard blev sendt direkte ud i stuer i hele verden, findes der timevis af materiale fra sagen, og ifølge BBC er videoer med støtte-hashtagget #justiceforjohnnydepp set samlet over 18 millarder gange.

Ifølge Julie Horup er det karakteristisk for Tiktok, at en særlig tendens lynhurtigt kan opnå stor popularitet. Og når snebolden først begynder at rulle, går det stærkt på Tiktok, fordi brugere så hurtigt tapper ind i tendensen for at få følgere.

- Noget, der kendetegner Tiktok, er jo, at det er et sted, hvor ting virkelig løber løbsk. Der er ingen stopklods, og Tiktok er generelt en usaglig platform, hvor brugere ikke er kildekritiske eller tænker særligt meget over, hvad de ser, siger Julie Horup.

Sagen har virkelig vist, hvor store muskler, Tiktok faktisk har

Julie Horup, Soundvenue

Ifølge Julie Horup var meget af Depp/Heard-indholdet på platformen fra starten positivt stemt over for Johnny Depp, hvorfor der hurtigt gik sport i at latterliggøre og nedgøre Amber Heard.

Meget af indholdet var redigeret, så Amber Heard fremstod så dårligt som muligt. Det åbner op for et større problem, vurderer Julie Horup. Tiktok er nemlig en platform, der er som bygget til at gøre en lille fjer til fem høns.

- Det her er en ny side af fake news-problemet, som vi også har set på andre platforme. Brugerne på Tiktok er dårlige til at skelne mellem ægte og fake, og den udviskning af grænser har taget til under retssagen, hvor der simpelthen blev skabt et falsk verdensbillede, og man til sidst ikke vidste, hvad det var, man så, siger Julie Horup.

Tiktok viser tænder

Ifølge Julie Horup, har Depp/Heard sagen bevist en gang for alle, hvor stor en indvirkning, Tiktok faktisk har.

- Sagen har virkelig vist, hvor store muskler, Tiktok faktisk har. Det har været svært at blive klog på, hvor hurtigt det faktisk går på platformen, men her har vi set, hvor hurtigt Tiktok formåede at fordreje stemningen i en retning, siger Julie Horup og tilføjer:

- Som det ser ud lige nu, er der ingen, der holder Tiktok i ørene, og brugerne har forholdsvis frie hænder på plaformen. Men det ændrer sig formentlig i fremtiden med regulering.