De fire drenge har været sammen i indtil videre 23 sæsoner.
Underholdning

Da den levende snemand slog to drenge ihjel, begyndte historien om en vanvittig tegnefilm

South Park har lagt sig ud med alverdens lande, organisationer og personer. Et '"sort hul af opkast" er serien blevet kaldt.

Fire drenge placerer en magisk hat oven på hovedet af en snemand, der bliver vakt til live, og som er ond.

Først slår den en af drengene, der hedder Kenny, ihjel, inden de tre tilbageværende søger hjælp hos julemanden. Men de finder hurtigt ud af, at det bare er snemanden, som har forklædt sig, og så bliver en, de kalder Cartman, dræbt.

Det hele foregår lidt hakkende, for det er en video, og den er fra 1992.

Til sidst, i den fire minutter lange film, får drengene øje på ingen ringere end Jesus. Han bruger sin glorie som en frisbee til at skyde den magiske hat af snemanden, og så ender den fire minutter lange film alligevel godt.

Der var ikke mange, der dengang kunne forestille sig, hvad den skulle blive forløberen til.

Der var nok heller ikke mange, der dengang havde en idé om, at de to unge studiekammerater Trey Parker og Matt Stone med saks, papir og lim og et gammelt otte millimeter kamera havde skabt noget, som senere skulle blive - og helt frem til i dag bliver - betegnet som en kultserie.

Den beskidte tone

Så kult, at de to skabere i sommer underskrev, hvad der er blevet kaldt en af tv-historiens mest lukrative kontrakter.

Men hvordan kan en simpelt tegnet tegnefilm til voksne stadig samle seere over hele verden og nu kan få medieselskabet ViacomCBS til at kaste 900 millioner dollar - lige knap 6 milliarder danske kroner - efter den?

Efter 23 sæsoner og 309 afsnit lever South Park stadig. I bedste velgående endda.

Remedierne er knap så primitive, som da Trey Parker og Matt Stone klippe-klistrede den første film på universitetet i Colorado i 1992. Men karakterne er de samme, tonen er fortsat beskidt, og Kenny dør stadig af og til. Og det kan han forvente at skulle fortsætte med.

Indtil videre lyder meldingerne fra South Park-lejren, at der kommer en ny film til foråret.

Frem til 2027 skal der komme seks nye sæsoner og 14 nye film om de fire drenge fra den snedækkede, fiktive landsby South Park. Drengene hedder som altid Stan Marsh, Kyle Broflovski, Erik Cartman og Kenny McCormick, og de er hverken blevet ældre, klogere eller mere sympatiske, siden det hele så småt begyndte for 30 år siden.

Det kan man få vished om, når TV 2 PLAY via Paramount+ viser de kommende South Park-film og -serier.

Julekortet gik viralt

Tilbage i 1993 var Brian Graden vild med videoen. Han var chef på tv-stationen Fox og samarbejdede lidt med Trey Parker og Matt Stone. De havde vist ham deres film om de fire drenge, som kommer galt af sted med den levende snemand.

Tv-chefen var så begejstret, at han fik lavet 100 VHS-bånd med videoen på, og så sendte han dem ud som en slags julekort til sine venner. Tilbagemeldingen var overvældende. Derfor betalte han de to unge mænd et par tusinde dollar for at lave en opfølger.

I den nye film, der var færdig i 1995, bliver Jesus og julemanden uenige om, hvad julen handler om, og derfor kommer de op at slås, Kenny dør igen, og de tre resterende drenge bliver til gengæld enige om, at julen går ud på at få gaver.

Også den blev sendt ud som et julekort, og så gik det stærkt.

- Den gik viralt, før nogen rigtig vidste, hvad viralt betød, som Trey Parker sagde til Entertainment Weekly i 2020.

South Park

Fik premiere i 1997 på Comedy Central

Serien handler om de fire drenge Stan Marsh, Kyle Broflovski, Erik Cartman og Kenny McCormick, som bor i den fiktive landsby South Park. 

Ind til videre er der lavet 23 sæsoner, men seks mere er på vej. 

Pilotafsnit fik bundkarakter

Brian Gradens venner kopierede deres VHS-bånd over til nye bånd, som deres venner fik.

Et rygte gik på, at skuespilleren George Clooney havde fået lavet omkring 300 kopier af det. En dag var Trey Parker og Matt Stone til en fest, og pludselig samledes alle omkring tv’et, hvor filmen blev afspillet.

De var blevet undergrunds-rockstjerner, og alle ville mødes med dem. Men samtidig havde ingen af de store tv-selskaber planer om at gøre South Park til en serie, der skulle bringes hver uge. Hvorfor skulle voksne ville se noget om fire børn, spurgte de.

Men til South Parks held var kabel-tv-revolutionen skyllet ind over USA, hvor man med CNN allerede havde fået nyheder døgnet rundt, og med MTV det samme med musikvideoer. Comedy Central var tv-kanalen, der samlede alt det sjove, og her troede de på idéen.

Også selvom fokusgruppen, der blev sat til at se det første pilotafsnit med titlen ‘Cartman får en analundersøgelse’, gav det bundkarakter.

Det var upassende og grænseoverskridende, og Brian Graden, der var blevet producent på South Park, havde aldrig set så ringe svar fra en fokusgruppe før, har han fortalt.

Men i 1997 blev det første afsnit sendt.

Afslutningen og nogle småting var blevet ændret i forhold til den, fokusgruppen havde set, og nu så omkring en million amerikanere med. Det var et pænt antal for en kabel-tv-kanal, men for hver uge, der gik, blev det bare endnu bedre.

De ‘fuckede’ det hele op

I Danmark forsøgte Keld Reinicke at følge med, og han blev med det samme fan.

Han interesserede sig for ungdomsfjernsyns udvikling og havde lige været med til at starte DR2 op.

Nu var han blevet ansat på TV 2, hvor han skulle medvirke til at få TV 2 Zulu i gang, og det blev gjort med Comedy Central som forbillede og med energien og inspirationen fra South Park, husker han i dag. Udover at det var sjovt og politisk ukorrekt, var det særlige de ugentlige afsnits korte produktionstid.

Fordi Trey Parker og Matt Stone lavede det meste selv og selv lagde stemmer til karakterne, blev South Park den første tegnefilm, der kunne kommentere og lave satire på friske og aktuelle begivenheder. Det behøvede ikke at ligne en dyr Disney-produktion, før det blev en succes, fortæller Keld Reinicke, der i dag er selvstændig mediekonsulent.

- De her to drenge fuckede det hele op og gjorde det på deres egen måde. De sagde ‘vi lever med, at det ser ud på den her måde'. Man fandt ud af, at indholdet, comedyen, og at man er mere cutting edge, er vigtigere, end at det ser flot ud.

De latterliggjorte

Der er i tidens løb blevet gjort grin med lande, religioner og personer, og i hver sæson vælter klagerne ind. Enten fra de latterliggjorte eller fra interesseorganisationer, som stadig mener, at South Park er et “sort hul af opkast”, som det eksempelvis har lydt.

I 2019 var det Kina, Trey Parker og Matt Stone lagde sig ud med. I afsnit 299 danner de fire drenge et metalband, som bliver opdaget af en manager. Han vil lave en film om dem, men han bliver ved med at ændre på det endelige produkt for at kunne sælge det til Kina.

- Nu ved jeg, hvordan manuskriptforfattere i Hollywood har det, siger Stan i afsnittet og hentyder på den måde til filmbranchen i USA, som er blevet beskyldt for at lade sig styre af kinesiske interesser.

Det betød, at South Park fra den ene dag til den anden forsvandt fra Kinas internet. Trey Parker og Matt Stone var hurtige til at reagere med en sarkastisk kommentar:

- Ligesom NBA byder vi den kinesiske censur velkommen i vores hjem og vores hjerter. Vi elsker også penge mere end frihed og demokrati, skrev de på Twitter med henvisning til en kontrovers mellem den amerikanske basketball-liga NBA og Kina.

Tre kontroversielle og kritiserede episoder:

  • I 2006 var planen at vise en af Jyllands-Postens Muhammed-tegninger i serien, men det stoppede Comedy Central. I stedet forløb afsnittet sådan, at de fire drenge går til netværket Fox i protest over, at man ikke ville vise Muhammed-tegninger på et fiktivt afsnit af serien ‘Family Guy’. Fox vil gerne vise karikaturerne, men da afsnittet skal til at rulle over skærmen, kommer en meddelse op med teksten: "Comedy Central har afvist at bringe et billede af Muhammed på netværket”. I stedet blev et billede af Jesus, der sked ud over USA’s daværende præsident George Bush og det amerikanske flag.
  • Også i 2006 gjorde South Park grin med krokodillejægeren Steve Irwin. I et afsnit, som blev vist et par måneder, efter han var blevet stukket af en pilrokke og døde, dukker han op til Satans Halloween-fest iført et blodplettet trøje med en pilrokke siddende i brystet. Afsnittet fik efterfølgende en del kritik.
  • I 2005 kritiserede religiøse grupper South Park. I afsnittet ‘Bloody Mary’ medvirker en statue af Jomfru Maria, der bløder fra skridtet. I samme afsnit bliver Pave Benedict sprøjtet til med blodet, da han undersøger den menstruerende statue.

Et internetfænomen før internettet

Og det er lige præcis internettet, der paradoksalt nok har været med til at gøre South Park til den størrelse, serien er i dag. Det er det mest populære program på Comedy Central, som sammen med flere andre streamningtjenester sender de fire drenge ud i hele verden.

På en eller anden måde havde Trey Parker og Matt Stone dengang i 1990’erne skabt en stil, en tone og et tempo, der egnede sig til den hurtige, flakkende og knap så velfriserede omgang, der kom med og stadig er derude på internettet.

For selv om man gør grin med Kina, islam, kristendom og alle mulige andre tunge spillere, kan det på streamingtjenesterne også underholde fansene at se, hvilken smertefuld død Kenny nu måtte lide, eller at der i afsnit 66 blev sagt “shit” 162 gange.

Det er det modsatte af højpandet humor, og derfor fungerer det globalt, mener Keld Reinicke.

- Jo mere højpandet comedy er, desto sværere er det at eksportere, siger han.

- Både måden, det er tegnet og animeret på, og måden jokesene er på, gør det optimalt til andre og kortere formater. Det vidste de ikke, da de startede.

Velkendte typer

Nu skal der så kommer ikke færre end 14 nye South Park-film. Det er ligeså mange, som der er blevet lavet om Olsen Banden.

Trey Parker og Matt Stone har prøvet det én gang før. I 1999 udkom den hidtil eneste South Park spillefilm, ‘South Park: Bigger, Longer & Uncut’, men fordi serien har været så tilfredsstillende for dem at lave, har de ikke siden rørt ved det format.

Det bliver der med den nye historiske aftale lavet om på.

- Nu er vi blevet ældre, og idéen om, hvad man kan med streamingfilm, virker meget lovende, har Matt Stone sagt til Bloomberg.

Serien fortsætter som bekendt også, men det er filmene, som understreger South Parks rolle i underholdningsbranchen, fortæller Keld Reinicke. Der er nemlig kommet så mange tv-serier, at det kan være svært at finde rundt i.

- Derfor er film og miniserier blevet streamingtjenesternes nye guld, siger han.

Men det handler også om, at South Park er etableret og genkendeligt. I dag er det ifølge Keld Reinicke sværere at opfinde noget nyt og få det stort.

Derfor tager selskaberne hellere et allerede etableret brand og fortsætter med det. Et godt eksempel er, da Disney købte Star Wars tilbage i 2012 og nu annoncere den ene stjernekrigs-relateret film og serie efter den anden.

- Det er en udnyttelse af en franchise, man slet ikke har slet før. Det er det samme, der nu sker for South Park-drengene, siger Keld Reinicke.

Trey Parker og Matt Stone har sagt, at de har fået helt frie rammer under den nye aftale. Så alverdens lande, religioner og magtfulde personer skal stadig forvente, at de fire små drenge vil gøre grin med dem. Tonen bliver beskidt, vulgær og politisk ukorrekt.

Og måske dør Kenny også.