Deler du den også? Derfor er Spotifys årsopgørelse et hit
Spotify er ifølge ekspert lykkedes med at komme med et positivt spin på noget, der normalt har en negativ klang: dataindsamling.
Hvis du lytter til musik på Spotify på mobilen, har du nok lagt mærke til, at tjenesten har lavet en helt særlig årsopsamling kun til dig.
Og at de meget gerne vil have dig til at dele den med dine venner.
Det er nemlig hvert år i starten af december, at Spotify ruller deres såkaldte Wrapped-funktion ud i appen til samtlige af deres 381 millioner brugere, hvoraf 172 millioner er betalende abonnenter.
Med et grafisk slideshow fortæller tjenesten, hvor længe man har lyttet til musik, og hvilke kunstnere og sange man har lyttet mest til.
Det er en feature, som brugerne tilsyneladende elsker. Hvad end Spotify Wrapped afslører deres guilty pleasures eller bekræfter dem i, at deres musiksmag er for fed, ynder mange brugere at dele deres musikalske årsopgørelse på de sociale medier.
Derudover inspirerer Spotify Wrapped også årligt internettets mememagere.
Ifølge Jacob Benzon Malmmose, der er digital director i bureauet Hjaltelin Stahl, er Spotify Wrapped en succes for tjenesten, da det tapper ind i kæmpe forbrugertendens.
Vi elsker nemlig at samle info om os selv via apps.
- Mange af os tracker os selv i forskellige sammenhænge hele tiden for at få et klarere billede af os selv og vores vaner, og det tapper Spotify ind i, siger Jacob Benzon Malmmose.
Glæden skygger for dataforskrækkelsen
Ifølge Jacob Benzon Malmmose er det særligt to ting, der gør, at Spotify Wrapped ivrigt deles år efter år.
For det første er det helt personaliseret information til den enkelte – noget, de fleste elsker at engagere sig med. Og derudover er musik en stærkt identitetsskabende størrelse.
- Mange identificerer sig enormt meget med deres musiksmag. Og med det her værktøj, som har sindssygt gode datavisualiseringer, har de gjort det enormt nemt at dele og sige: "Spotify har forstået, at det her er mig", siger han.
Derudover har de formået at lave et positivt spin på noget, der normalt har en negativ klang: massiv dataindsamling om brugere.
Når Spotify kan fortælle dig nøjagtigt, hvad du har lyttet til og hvor længe, skyldes det, at de samler data om alt, hvad du foretager dig på appen.
Det er tidligere blevet afdækket, at Spotify lagrer data om alt fra hvilke hovedtelefoner, du lytter på, til hvornår du skruer op og ned for lyden. Når dataen videresælges, kan den blandt andet bruges til at lave vurderinger af forbrugerens sindstilstand.
Men ifølge Jacob Benzon Malmmose opfattes den data, vi giver til Spotify som brugere, ikke som særligt privat.
- Dataforskrækkelsen er i det her tilfælde ikke større end glæden ved det, vi kan få ud af det, siger Jacob Benzon Malmmose og tilføjer, at mange brugere generelt er glade for Spotifys algoritme, der laver personaliserede spillelister, der ligeledes er baseret på brugerdata.
- Vi oplever, at folk faktisk gerne vil dele data, når det klart fremgår, hvad man som bruger selv får ud af det.
Kan være "creepy" i andre tilfælde
Andre sociale medie-selskaber er dog ikke lykkedes ligeså godt med lignende tiltag.
Som eksempel nævner Jacob Benzon Malmmose Facebook, der en overgang lavede opsamlinger på venskaber mellem brugere. Noget, der ifølge ham blev opfattet som mere "creepy".
- Men musiklytning er bare mindre privat, og derfor er der mindre på spil – vi har altid mødtes i fællesskaber omkring musik, siger han.
Der er dog også et markant hul i de data, Spotify Wrapped er baseret på. Den tæller nemlig kun det med, du har lyttet til mellem 1. januar og 31. oktober - lytning i november og december tælles aldrig med.
I listen nedenfor kan du se hvilke kunstnere, der er de mest spillede på globalt plan – altså fra januar til oktober.