Underholdning

Norsk reklame med homoseksuel julemand vækker opsigt: - Den er imponerende og modig, siger ekspert

Dansk reklamemand roser reklamen og fremhæver især to ting.

Han kommer kun én gang om året, og når han gør, bliver han kun i ganske kort tid.

Men hvert år står hans udkårne klar foran kaminen for at nyde hvert sekund, inden der igen går et år, før de to elskende kan mødes igen.

Det er plottet i en norsk reklamefilm for det norske postvæsen, Posten, hvor julemanden forelsker sig i en anden mand.

Postvæsnet kommer ind i billedet, da de et år overtager gaveuddelingen fra julemanden, så han endelig kan tilbringe hele juleaften med sin kæreste.

Reklamen, der bærer den engelske titel 'When Harry met santa', går lige nu verden rundt, og flere store britiske og amerikanske medier har skrevet om den.

Her roser de reklamen for at være en "tåreperser" og for sit budskab om mangfoldighed.

Reklamen slutter med ordene: "In 2022, Norway marks 50 years of being able to love whoever we want" og markerer altså, at Norge afkriminaliserede homoseksualitet i 1972.

Den vil unægtelig få de fleste børn til at spærre øjnene op

Nicolai Stahl, Hjaltelin Stahl

Ændrer på det allerhelligste

Kreativ direktør i reklamebureauet Hjaltelin Stahl Nicolai Stahl kalder reklamen for "imponerende". Og det skyldes særligt to ting.

For det første er der ikke en finger at sætte på det visuelle og filmiske i reklamefilmen, som Nicolai Stahl kalder "gennemført, velfortalt og rørende".

Men derudover tør reklamefilmen gå ind og ruske op i noget, der for mange mennesker er det allerhelligste, nemlig julen.

- Den tager alle de traditionelle juleting, som man normalt ikke må rykke så meget som et komma ved, og så giver de det hele en ordentlig saltomortale, siger Nicolai Stahl, med henvisning til at reklamefilmen centrerer sig om et kærlighedsforhold mellem to modne mænd.

- Reklamen formår at bevare den helt klassiske, fine julestemning, samtidig med at den har et klart pædagogisk ærinde om at starte en vigtig samtale. Det er godt gået, siger direktøren.

Modigt valg

Nicolai Stahl mener desuden, at reklamen er raffineret i måden, hvorpå det klare budskab om rettigheder for homoseksuelle når igennem.

- Den vil unægtelig få de fleste børn til at spærre øjnene op og dermed bringe den interessante samtale om inklusion og seksualitet ned i børnehøjde. Det er måske første gang, at jeg har set nogen lykkes med det med så utraditionelt et greb, siger han.

Når reklamen får international opmærksomhed, tror Nicolai Stahl, at det handler om det frisind, som vi i Skandinavien er internationalt kendt for.

- Hvis der gik nogen og var i tvivl om, hvor liberale vi er i Norden, så får de det i hvert fald slået fast her, siger han.

Svært at slå igennem i julen

Ifølge Nicolai Stahl er julen faktisk en svær tid at komme ud med et budskab i, fordi der i hele juleperioden kommunikeres meget intensivt til forbrugere fra nærmest alle kanter.

Så skal man virkelig slå igennem med et budskab, er man ifølge ham nødt til at gøre som det norske postvæsen og gå "all in" med en lang, velproduceret reklamefilm.

- Med al respekt er postvæsnet ikke det mest sexede, så de er også nødt til at gøre sig umage, hvis de virkelig skal have folks opmærksomhed. Og det har de gjort.