Underholdning

Netflix og HBO sender to nye danske serier ud

Der er en tydelig interesse i dansk indhold på tjenester som Netflix og HBO Max, som begge sender en dansk serie ud i denne måned.

Det er gode tider for de danske streamingforbrugere.

I slutningen af september udkom den danske serie ’Kastanjemanden’ på Netflix, og i november kommer endnu to danske serier til at se dagens lys.

Søndag udkommer HBO Max’ første danske serie, ’Kamikaze’, og 28. november bliver serien ’Nisser’ sendt ud på Netflix.

I en periode på blot to måneder kommer der altså tre originale danske serier ud på de internationale tjenester.

Ifølge Keld Reinicke, der er serieekspert og tidligere programchef på TV 2, er det kun begyndelsen på tjenesternes satsning på dansk indhold. Faktisk har det allerede oversteget hans forventninger.

- Det er en markant opgradering af investeringer i dansk indhold. Det næste, der sker, er, at Disney kommer med. Markedet er så attraktivt, at det kan betale sig at producere dansk fiktion, og de tror så meget på, at dansk indhold kan ses i resten af verden, siger han til TV 2.

HBO følger Netflix

Christian Wikander, der er HBO Max’ Commissioning Editor og VP i Original Programming Nordic og ansvarlig for HBO's udvikling og produktion af nordiske produktioner, fortæller, at tidligere internationale seriesucceser som 'Borgen', 'Forbrydelsen' og 'Broen' har skabt et stærkt grundlag for, at dansk indhold kan klare sig godt i udlandet.

- Man har været dygtige med at finde noget, der måske er meget ”dansk”, men som også appellerer til et internationalt publikum – simpelthen fordi historierne er universelle, og kvaliteten er høj over hele linjen, siger han til TV 2.

Mens ’Kamikaze’ bliver HBO Max’ første bud på en dansk serie, sendte Netflix for første gang dansk indhold ud i 2018, da ’The Rain’ blev udgivet.

Siden kom serien ’Equinox’ i 2020, og senest er ’Kastanjemanden’ altså rullet over de danske Netflix-skærme.

HBO Max er altså ikke alene om at tilbyde dansk indhold, hvor lokale tjenester som DR TV og TV 2 Play også kæmper om danskernes opmærksomhed med lokale serier.

- Selvfølgelig er konkurrencen hård, men det store udbud af kvalitetsserier og film er i sidste ende en fest for forbrugerne, siger Christian Wikander.

Vi er i en tid, hvor alle kæmper om at få magten, og der vil være tabere på et tidspunkt.

Keld Reinicke, serieekspert

Ikke kun nordisk fokus

Betyder det hastigt voksende antal danske produktioner så, at det er en guldkalv for de store streamingtjenester?

Ikke udelukkende, siger både Keld Reinicke og Christian Wikander.

Der bliver nemlig satset på lokalt indhold over store dele af verden. Også Norge, Sverige og Finland har originale serier på tjenesterne.

Over de seneste år har det for Netflix vist sig at være en givende forretning at satse lokalt. Både den spanske serie ’Papirhuset’ og den franske serie ’Lupin’ har været store succeser. Ingen af dem har dog kunnet måle sig med den seneste gigantsucces fra Sydkorea – ’Squid Game’.

Christian Wikander fortæller, at HBO ligesom Netflix satser på internationalt indhold generelt.

- Hvis bare kvaliteten er i top, historien er interessant, så spiller det en mindre rolle, om der tales engelsk. Jeg føler, at det internationale publikum er meget mere åbne for ikke-engelsksprogede produktioner, end man var for bare få år siden, siger han.

Forbrugeren vinder i streamingkrig

Christian Wikander vil ikke sætte tal på et bestemt antal produktioner, som HBO har på vej. Han løfter dog sløret for, at der er ”en række spændende danske projekter” på vej.

Og det danske marked bliver også år for år mere modent til de mange underholdningstilbud, som tjenesterne sender afsted.

I 2020 udgjorde 17 procent af det samlede medieforbrug ifølge DR Medieforskning. I 2016 lå tallet på 10 procent.

Selvom de lokale produktioner vokser hos tjenesterne, vurderer Keld Reinicke, at Hollywood-produktionerne i det store billede fortsat dominerer.

Det handler om at skabe succesen, som alle snakker om – for streamingtjenesterne fører lige nu en krig om vores opmærksomhed.

- I en krig er der nogle, der taber, og det, der sker nu, er, at vi er i en tid, hvor alle kæmper om at få magten, og der vil være tabere på et tidspunkt. Investeringerne kan ikke fortsætte. Markedet er overophedet, og på et tidspunkt må nogle give op, siger Keld Reinicke.

Men indtil, der er fundet en endelig sejrherre i streaminggiganternes kamp, er der en gruppe, som konstant er på den vindende side – nemlig forbrugeren.

Søndag kan danskerne sammen med HBO-brugere i 45 andre lande læne sig tilbage og nyde frugten af magtkampen mellem streamingtjenesterne: Endnu en dansk serie.