Underholdning

Koreansk serie ved at blive Netflix' største succes nogensinde – overrasker Netflix selv

Den koreanske Netflix-serie ’Squid Game’ har et "vanvittigt" koncept med et dødsspil om penge, som man ikke kan slippe, forklarer filmredaktør.

Sydkoreansk kultur har de seneste år for alvor gået sin sejrsgang i verden.

Filmen ’Parasite’ vandt en Oscar for bedste film i 2020, popgruppen BTS har millioner af internationale lyttere, og nu er serien ’Squid Game’ på vej mod toppen hos Netflix.

På mediekonferencen Vox Medias Code Conference forklarede Netflix-chef Ted Sarando, at den koreanske serie ligger nummer et i hele verden og "helt sikkert vil blive vores største ikke-engelsksprogede serie”.

- Den har kun været ude i ni dage, og der er en god chance for, at det bliver vores største serie nogensinde, lød det.

Ligesom det kom som en stor overraskelse, da filmen ’Parasite’ vandt sin Oscar, så har seriens popularitet overgået alle forventninger.

- Vi så det ikke komme i forhold til seriens globale popularitet, sagde Sarando.

Britisk kostumedrama på toppen

Netflix-chefen afslørede dog ikke seertallene for ’Squid Game’.

Traditionelt måler Netflix sine produktioners popularitet ved at tælle, hvor mange der ser en film/serie i mindst to minutter i de første 28 dage efter udgivelsen.

Men sammen med udmeldingen om ’Squid Game’ præsenterede Netflix, der ellers har været meget lukkede om deres seertal, en liste over de største succeser blandt deres egne produktioner – målt på antal timer.

Her topper første sæson af det britiske kostumedrama ’Bridgerton’ listen med 625 millioner timer. ’Squid Game’ er så ny, at den ikke florerer på listen, men det er altså det niveau, som serien bevæger sig omkring.

Netflix' mest succesfulde film og serier

Serier
1. ‘Bridgerton’ sæson 1: 625 mio. timer
2. ‘Papirhuset’ del 4: 619 mio. timer
3. ‘Stranger Things 3’: 582 mio. timer
4. ‘The Witcher’ sæson 1: 541 mio. timer
5. ’13 Reasons Why’ sæson 2: 496 mio. timer
6. ’13 Reasons Why’ sæson 1: 476 mio. timer
7. ‘You’ sæson 2: 457 mio. timer
8. ‘Stranger Things 2’: 427 mio. timer
9. ‘Papirhuset’ del 3: 426 mio. timer
10. ‘Ginny & Georgia’ sæson 1: 381 mio. timer

Film
1. ‘Bird Box’: 282 mio. timer 
2. ‘Extraction’: 231 mio. timer
3. ‘The Irishman’: 215 mio. timer
4. ‘The Kissing Booth 2’: 209 mio. timer
5. ‘6 Underground’: 205 mio. timer
6. ‘Spenser Confidential’: 197 mio. timer 
7. ‘Enola Holmes’: 190 mio. timer
8. ‘Army of the Dead’: 187 mio. timer
9. ‘The Old Guard’: 186 mio. timer
10. ‘Murder Mystery’: 170 mio. timer

Filmredaktør: - Vanvittigt koncept

I serien deltager hundredvis af mennesker, der er tynget af gæld, i en række børnelege, hvor præmien er en stor sum penge, men straffen for at tabe er døden.

Ifølge Jacob Ludvigsen, der er filmredaktør på Soundvenue, er seriens præmis alene nok til at lokke et væld af seere til.

- Vi kender godt til de her overlevelseskampe fra blandt andet ’Hunger Games’, men twistet med banale børnelege giver et vanvid, så man ikke kan lade være med at se videre. Det giver en ekstrem brutalitet, som er ret chokerende, siger han til TV 2.

Han tilføjer, at ikke-engelsksprogede serier som spanske ’Papirhuset’ og franske ’Lupin’ også har så skarpe koncepter, at seeren er fanget fra første sekund.

- Det er seriernes svar på clickbait, lyder det.

Den internationale succes med ’Parasite’ kan også have en rolle at spille i seriens succes.

Det er naturligt, at den koreanske serie får succes i det vigtige asiatiske marked, men med ’Parasite’ er de amerikanske seere blevet mere åbne for at se indhold på koreansk, forklarer Jacob Ludvigsen.

Målt ud fra Netflix’ traditionelle målinger er franske ’Lupin’ streamingtjenestens mest succesfulde ikke-engelsksprogede serie – men noget tyder på, at både ’Lupin’ og ’Bridgerton’ må overlade tronen til det sydkoreanske dødsspil.