Underholdning

Du vover på at fjerne mine deller, sagde Kate Winslet til instruktør

Ifølge ekspert kræver det stjerner af Kate Winslets kaliber at gøre op med stereotype kvindebilleder.

- Det kan du lige vove på!

Sådan lød det fra Kate Winslet til en instruktør, da han ville fjerne den garvede skuespillerindes deller i en sexscene i HBO-serien 'The Mare of Easttown'.

Derudover har hun to gange sendt seriens plakat tilbage, fordi den var for redigeret, fortæller hun i et stort interview med The New York Times.

- Jeg sagde: "Venner, jeg ved, hvor mange rynker jeg har ved mit øje. Vær sød at putte dem alle tilbage", siger den 45-årige skuespillerinde.

Her er plakaten, der inden Kate Winslets indblanding var uden rynker ved øjet.

En sjældenhed og meget usædvanligt

Hendes udtalelser har spredt sig til flere både udenlandske og danske medier. Og formanden for Dansk Skuespillerforbund, Benjamin Boe Rasmussen, er da også imponeret.

Men det gør ham ked af det, at Kate Winslets udmelding stadig er en nyhed i 2021.

- Hun siger jo sådan set bare, at hun har retten til egen krop og vil se ud, som hun gør. Men det havde jo ikke fået så meget medieomtale, hvis det ikke var en sjældenhed og meget usædvanligt i USA, siger han.

Han kalder hendes beslutning "fuldstændig fantastisk". For de stereotype tanker om, hvordan kvinder skal se ud i film og serier, er svære at gøre op med.

- Internettet var jo også ved at brænde sammen, da James Bond knaldede en dame over 50, siger Benjamin Boe Rasmussen og henviser til filmen 'Spectre' fra 2015, da den klassiske "Bond-pige" for første gang nogensinde rundede det skarpe hjørne.

Det kræver a-kæden at gøre op med stereotyper

Ifølge formanden kræver det skuespillerinder af Oscar-vinder Kate Winslets kaliber, hvis det nogensinde skal lade sig gøre at puste til det stereotype korthus. Man kan ikke forvente et opgør fra unge, urutinerede kvinder, mener han.

- Glasloftet skal brydes af a-kæden, siger han.

I samme ombæring nævner han skuespillerinden Keira Knightley, der i januar sagde, at det er slut med nøgenscener, hvis der står mænd bag kameraet. Som forklaring henviste hun til begrebet 'the male gaze' – altså det mandlige blik.

Hovedpointen bag udtrykket er, at mange film gennem tiden har været båret af et maskulint, heteroseksuelt perspektiv, hvor kvinder ofte optræder seksualiseret.

- Kate Winslet og Keira Knightley er nogle af verdens bedste skuespillerinder. Og de er begge kommet purunge ind i branchen og oplevet, at der bliver kigget anderledes på dem, jo ældre de bliver, siger Benjamin Boe Rasmussen.

Buttede, mørke og minoriteter på forsiden

Spørger man Elisa Lykke, der er PR-agent og forfatter, befinder vi os i en brydningstid. Både herhjemme og i Hollywood. Behovet for identifikation har nemlig overhalet behovet for perfekthed.

- Det kræver stadig gigantiske balls at gå imod strømmen, men det er en udvikling, vi langsomt er ved at vænne os til. Vores ekstremt store forventninger til stjernerne er ved at ændre sig, siger hun.

Kate Winslet har også tidligere stået på mål for det normale look. I 2015 fik hun i sin kontrakt med mærket L'Oreal skrevet ind, at de ikke måtte retouchere billederne af hende.

Elisa Lykke henviser til, at skønheds- og modeindustrien er på vej i samme retning. Alt for Damerne har sagt farvel til retouchering af modeller og interviewpersoner, og flere magasiner er begyndt at byde på mere diversitet.

- På forsiderne har vi nu både buttede, mørke, minoriteter og homoseksuelle. Og man tør også være politiske nu, hvor man før som dameblad har klamret sig til at have 18-årige bikinipiger på forsiden, siger Elisa Lykke.

Vi skal klappe os selv på skulderen

PR-agenten mener, at det uperfekte – eller det normale – er på vej til for alvor at vinde indpas i både Danmark og USA. Og hun tror, at coronakrisen påvirker tendensen.

- Vi har alle været isoleret i en ensomhedsboble. Nu har vi brug for at spejle os i andre. Brug for identifikationen.

Spørger man Benjamin Boe Rasmussen, har vi et forspring i Danmark. Han tror, det skyldes, at vi herhjemme har mange kvindelige instruktører og manuskriptforfattere, der har fokus på at sætte kvindekroppen fri og gøre op med det retoucherede univers.

- Vi er ikke helt der, vi skal være, og der er selvfølgelig stadig tegn på aldersdiskriminering og andre problematikker. Men vi skal også klappe os selv på skulderen, og USA kunne faktisk lære noget af os på det her punkt.