LEGO Masters

Da andre “voksede fra” interesserne, blev de ved - nu er de blandt de bedste

Den legende kreativitet, som de fleste kender fra barndommen, kan gavne hjernen helt op i voksenårene. Tre danskere er eksempler på det.

Når danskerne bliver voksne, pakker de fleste barndommens kreative leg væk.

Men det burde de ikke.

Den legende kreativitet er ekstremt sund for hjernen, viser hjerneforskningen. Den lader fantasien og evnerne blive ved med at udvikle sig hele livet.

Vi har mødt tre danskere, som ikke sendte deres barndoms-hobbyer på loftet. Ligesom deltagerne i ‘Lego Masters’ fandt de deres niche og trodsede andres ideer om, at noget “er for børn”.

For alle tre har det været livsændrende.

Nu er det fyldt med unikke muligheder, anerkendelse og ikke mindst glæde.

Mathilde Helbo Larsen - tog sjippetovet med fra skolegården og blev verdensmester

Hun havde aldrig forventet det.

Vinderen af bronzemedaljen blev råbt op i hallen. Så vinderen af sølvmedaljen, og hun blev mere og mere sikker på, at der ikke var en podieplads til hende i denne omgang.

Men så hørte hun sit navn: “Mathilde Helbo Larsen”.

Den 18-årige dansker var verdensmester i rope skipping, som er sjipning på konkurrenceniveau.

I dag er Mathilde Helbo Larsen 21 år. For hende er sjipning en elitesport.

Men den lille sport, som hører under gymnastik i Danmark, er stadig ikke alment kendt. Hun oplever stadig, at mange forbinder det med frikvartererne i skolegården.

- Sjipning er meget mere end det. Det et frirum og et sted, jeg har kunnet være mig selv, siger Mathilde Helbo Larsen.

Hun startede selv med at sjippe seriøst som otteårig, da hun hørte om den lokale klub i Allerød.

Hun var og er især vild med sportens intensitet, hvor hun i korte intervaller giver alt, hun har. Under VM formåede hun blandt andet at slå den danske rekord i speed. På tre minutter hoppede hun 457 gange over tovet på højre ben.

Passionen har overskygget alt tvivl om at stoppe, fortæller hun. Selv da de fleste af hendes jævnaldrende mistede interessen for at sjippe.

I dag er hun taknemmelig for, at hun blev ved. Selvom hun har måttet sige nej til fester op til konkurrencerne, ville hun ikke være vennerne, rejserne og oplevelserne med sporten foruden.

- Det har selvfølgelig krævet en hel masse hård træning i mange år, men jeg er mega stolt over, hvad jeg har opnået, siger hun.

- Jeg kan bare sige til andre, der har en lille interesse: Bliv ved, bliv ved, bliv ved!

Rolf Søborg Hansen - anmelderrost dukkemager

Rolf Søborg Hansen var seks år gammel, da han en vinter faldt i staver ved boghandleren i Brønshøjs vindue.

Nisselandskaberne gav ham en følelse, han aldrig havde mærket før. Det var som om, at de trak ham med ind i en anden virkelighed. En virkelighed langt fra den travle gade, han stod på.

I det øjeblik var interessen vakt.

I dag - 52 år senere - er Rolf Søborg Hansen en del af en lille gruppe danskere, som arbejder professionelt og eksklusivt med dukketeater. I hans tilfælde som både dukkemager, dukkefører, scenograf og instruktør.

I starten var dukketeater en ren fritidsinteresse. Som 16-årig, hvor mange af de andre drenge brugte deres tid på fodbold, brugte han sin med en lille trup, som spillede politisk teater med marionetdukker.

I lang tid havde Rolf Søborg Hansen en idé om, at han selv havde opfundet kunstformen, så det var en øjenåbner, da han fandt ud af, at det faktisk er en urgammel og anerkendt fortælleform.

Den spirende drøm om at leve af dukketeater blev til virkelighed med mange timer i værkstedet og hans indre drivkraft for at fortælle historier gennem dukkerne.

- Man ved godt, det er en lille niche. Man er nødt til at sige: “Det her vil jeg, lige meget hvad". På trods af at man ikke altid føler, at dukketeater som kunstform får den anerkendelse, den fortjener, siger han.

Anerkendelsen er dog kommet med tiden.

Rolf Søborg Hansen har siden sin debut været involveret i over 100 opsætninger for børn og voksne. Flere har modtaget teater-priser og nomineringer. Lige nu er han aktuel som dukkeinstruktør i Det Kongelige Teaters store og anmelderroste opsætning af Hobbitten.

Frederik Randbøll Jørgensen - Lego i både arbejde og fritid

Da Frederik Randbøll Jørgensens venner i folkeskolen begyndte at interessere sig for kærester og fester, var der en helt anden ting, som trak i ham.

Hver dag, når han kom hjem, tog han sit Lego frem og byggede.

I dag er han 31 år, men rutinen er den samme. Godt nok har han fået en kæreste, men hans lejlighed er stadig fyldt med Lego. Og så arbejder i en Lego-butik, og er lige nu aktuel som deltager i ‘Lego Masters’.

For Frederik Randbøll Jørgensen er Lego ikke legetøj, men en uudtømmelig kilde til at udfordre sig selv. Faktisk mener han, at Lego-byggeriet repræsenterer selve meningen med livet.

- For mig handler hele det menneskelige projekt om at afsøge, hvad der er muligt. Hvis du har en meget smal interesse, så er det kun dig, der kan pushe grænserne for, hvor vanvittigt og smukt det kan blive, siger han.

For lang tid siden tog han derfor beslutningen om, at han ikke ville lade sig gå på af andres undrende spørgsmål, når de hører, at han “stadig leger med Lego”.

- Jeg respekterer selvfølgelig andres holdninger, men jeg har aldrig vægtet det højere end det, jeg selv synes, siger han.

Frederik Randbøll Jørgensen drømmer stadig om at nå derhen, hvor han ikke bare kan arbejde i Lego-butikken, men måske leve af at designe eller bygge Lego.

Kreativitet og leg træner hjernen

Mathilde Helbo Larsen, Rolf Søborg Hansen og Frederik Randbøll Jørgensen er alle eksempler på, hvor langt man kan nå, hvis man holder sin hobby ved lige.

Samtidig er de eksempler på, hvordan man kan holde hjernen sund, lyder det fra hjerneforsker Ann Elisabeth Knudsen, som blandt andet står bag bogen 'Børns hjerner: hjerne, leg og dannelse'.

Nye kreative udfordringer - i sjipning, dukketeaterforestillinger eller Lego-byggerier - træner nemlig forskellige dele af hjernen.

- Det nemmeste vil jo altid være at gøre det, man plejer og følge rutinerne. Hvis vi gør noget, vi ikke plejer - eller tør udfordre os selv indenfor et område - så opbygger vi nye neurale netværk, som er med til at forebygge demenssygdomme, siger Ann Elisabeth Knudsen.

At bygge en bil i Lego vil eksempelvis ikke bare forbedre din evne til at bygge en bil igen. Det styrker også din finmotorik, som har direkte indflydelse på sprogområderne i hjernen.

At planlægge byggeriet styrker din evne til at overskue mange ting på én gang, og du bruger din rummelige intelligens og evne til at skabe mentale billeder.

Altsammen gavner i mange aspekter af livet.

I sidste ende vil alle typer kreative udfordringer bidrage til, at vi bliver bedre til at tænke ud af boksen og få nye ideer.

På samme måde beskriver Rolf Søborg Hansen sin kreative proces.

- Jeg tror ikke på, at succes er en endegyldig ting. At være i mit fag er som konstant at få en gåde. Jeg er ikke nødvendigvis blevet bedre og bedre til at løse den gåde, siger Rolf Søborg Hansen.

Det er heldigvis aldrig for sent at træne hjernen. Puslespil, strikning, en ny sportsgren - det meste tæller som god hjernetræning.

- Det er faktisk en god idé at gå i gang med noget, man aldrig har prøvet før, eller udfordre sig selv til at gå lidt længere med et projekt, siger Ann Elisabeth Knudsen.

- Hjernen er ligeglad med, hvor god du er til det.

Se ‘Lego Masters’ på TV 2 fredag klokken 20.00 på TV 2 eller TV 2 PLAY.

Børn stopper tidligere med at lege

De sidste 15-20 år har forskerne set en trist tendens. Børn bliver yngre og yngre, når de stopper med at lege. For nogle ophører det allerede kort efter, at de er begyndt i skole.

Ifølge hjerneforsker Ann Elisabeth Knudsen skal årsagen blandt andet findes i et mere præstationsorienteret samfund. Leg som fri og - i princippet - formålsløs aktivitet, peger ikke ind i en kultur, hvor det handler om at "tikke det rigtige svar af", beskriver forskeren.

Men det er vigtigt at holde fast i legen. Den HAR nemlig et formål.

- Det træner hjernen i alt fra empati til sprog og motorik, siger forskeren. 

Leg styrker dermed børn såvel som voksnes kreative udfoldelse, evne til at løse komplekse problemer og nytænke.