'Paradise Hotel' og 'Ex on the Beach' droppes i Sverige - hvad betyder det for dansk reality?
Metoo-debatten kan få betydning for realitygenren. "Risikoen for grænseoverskridende opførsel er alt andet lige højere," lyder det.
I Sverige skal seerne efterhånden kigge langt efter deres reality-fix.
Først blev årets sæson af 'Paradise Hotel' skrottet efter anklager om, at en mandlig deltager har begået seksuelle overgreb mod to kvindelige deltagere. Og som konsekvens smed også producenterne af programmet 'Ex on the Beach' håndklædet i ringen.
- Hele debatten, der startede med Metoo, har skabt en større bevidsthed om, hvordan vi opfører os mod hinanden, og hvordan mænd og kvinder opfører sig over for hinanden, lød forklaringen tirsdag fra Discovery Networks, der producerer 'Ex on The Beach', til Dagens Nyheter.
I Danmark ruller 17. sæson af 'Paradise Hotel' netop over skærmen i disse uger, og senest i november kunne seerne også følge de danske deltagere i 'Ex on the Beach'.
Grænseoverskridende for underholdningens skyld
Ifølge Lene Bull Christiansen der er lektor ved Roskilde Universitet og forsker blandt andet i kendiskultur og kønsforskellehende, kan den svenske reaktion på anklagerne om seksuelle overgreb få stor betydning i dansk sammenhæng. Især for deltagerne.
Den ene svenske, kvindelige deltager Annie Dahlberg har fortalt, hvordan den mandlige deltager blev aggressiv, da hun afviste at have sex med ham.
- Han gik bare længere og længere, siger hun til Expressen og forklarer, at han tvang sine fingre op i hendes underliv.
- Han tog rigtigt hånden ind – og fingrene, ligesom.
Jo oftere, folk står frem og fortæller om ubehagelige oplevelser, desto større bliver bevidstheden om, at det er en mulighed, lyder det fra Lene Bull Christiansen.
- For i de her programmer er der hele tiden en forventning om, at der skal foregå noget grænseoverskridende for underholdningens skyld, siger hun.
Godt tv trumfer ikke alt
I seneste sæson af Paradise Hotel blev deltageren Türker Alici smidt ud af Paradise Hotel for voldelig adfærd mod sin partner Sarah Dohn.
Ifølge Camilla Møhring Reestorrf er det et eksempel på, at producenter af realityprogrammer så småt er begyndt at blive mere bevidste om, at godt tv ikke nødvendigvis er det vigtigste. Hun er lektor i kultur og medier ved Aarhus Universitet.
- Jeg tror, der er ved at ske et skred. Det er en bevægelse, hvor man begynder at se mere på, at man skal have det godt, når man deltager i en tv-produktion, siger hun.
Camilla Møhring Reestorrf tror dog ikke, det er en forandring, vi vil se fra den ene dag til den anden. På samme måde forudser hun heller ikke store opgør med måden, et program som Paradise Hotel er skruet sammen på.
- Det hænger jo fast i ret traditionelle kønsrollemønstre og bygger på ideen om, at kvindelige og mandlige deltagerne skal finde sammen – også seksuelt. Og så er der en sjælden gang imellem en homoseksuel med, siger hun.
Kvinderne er tillidsfulde - mændene er taktiske
Vinderen af Paradise Hotel findes i en troskabstest, hvor et finalepar bestående af en mand og kvinde har et valg. Enten stoler de på hinanden og deler pengepræmien – eller også snører den ene part den anden og tager pengene selv.
Vi skal 14 sæsoner tilbage, før en kvindelig deltager tog pengene foran næsen på en mandlig. Ifølge Camilla Møhring Reestorf er det sigende for kønsrollerne i programmet.
- Ofte fremstilles kvinderne som de tillidsfulde og mændene som dem, der har styr på spillet, siger hun.
Reproduktion af gamle kønsstereotyper
Spørger man Kenneth Reinicke, kønsforsker ved Roskilde Universitet, har Metoo-bølgen gjort, at der ingen ”hellige køer” er tilbage i samfundet. Derfor er realitygenren heller ikke længere fredet.
- Vi bliver bedre og bedre til at se samfundet gennem en ny linse, hvor der er fokus på, om der er tale om unødvendig reproduktion af gamle kønsstereotyper.
- Det er jo muskuløse, tatoverede fyre og slanke blondiner. Måske det kunne være hensigtsmæssigt for redaktionerne at prøve at tilstræbe en mere mangfoldig sammensætning, siger han.
Han har svært ved at vurdere, om realitygenren er på vej mod trangere kår i Danmark. For der skal meget til, at hans søn på 17 år og andre unge kvitter programmerne.
- Det skal man ikke undervurdere. Og så kan produktionsselskaberne jo være ligeglade med, at der er nogle kedelige eksperter, der siger, det er sexistisk, siger han.
Men måske produktionsselskaberne faktisk alligevel har grubler. Det forudser i hvert fald Lene Bull Christiansen, kendis-og kønsforskeren fra Roskilde Universitet. For sagen i Sverige viser, at det er risikabelt at smide penge i den slags programmer, når de potentielt skal trækkes tilbage igen.
- Det er jo et stort gamble at sætte unge mennesker ind i denne her ramme, give dem en hel masse alkohol og sige: Prøv at se, om i kan score hinanden på kryds og tværs. Risikoen for grænseoverskridende opførsel i en sådan kontekst er alt andet lige højere, siger hun.
Ingen indflydelse på den danske sæson
Hos NENT Group, der producerer 'Paradise Hotel', og Discovery, der producerer 'Ex on the Beach', ønsker man ikke at stille op til interview. I stedet har virksomhederne sendt TV 2 en skriftlig kommentar.
Mette Barnes, chef for PR og kommunikation hos NENT Group:
- Situationen i Sverige får på nuværende tidspunkt ikke indflydelse på den danske sæson af Paradise Hotel.
- Vi kigger løbende ind i, hvordan vi kan forbedre programmet og sikre, at det både er nutidigt samt interessant at se og medvirke i. Vi har allerede, og vil fremadrettet ligeledes, i samarbejde med produktionsselskabet, kigge ind i, hvordan vi fortsat kan sikre gode rammer for alle medvirkende og involverede i produktionen. Vi er selvsagt ikke enige i, at Paradise Hotel reproducerer stereotype kønsroller, lyder det blandt andet fra Mette Barnes.
Hos Discovery peger man på, at svenskerne har stået i et dilemma, da de aflyste sæsonen.
- Den beslutning, der blev truffet i Sverige om 'Ex on the Beach, er kompleks. De gik ind i deres 11. sæson, og havde derfor et lokalt ønske om at genoverveje formatet, inden de gik i produktion. Også som følge af den debat, der har været i kølvandet på Paradise Hotel-sagen i Sverige, skriver Lena Bøgild Willard, chef for PR og kommunikation hos Discovery Networks i Danmark til TV 2.
- Derfor har man i Discovery Sverige valgt at sætte programmet på pause for at give sig selv til tid til at finde ud af, om programmet skal vende retur og i så fald i hvilken form. I Danmark fortsætter vi som planlagt. fortsætter svaret.