Danske Elvira Lind var syv måneder henne i sin graviditet, da hun indspillede sin første kortfilm. I dag er den nomineret til en Oscar.
Oscar

Højgravid dansker indspillede film på fem dage - nu er hun Oscar-favorit

Danske Elvira Lind er storfavorit til at vinde en Oscar for kortfilmen 'The Letter Room' – en film, der nærmest blev til ved et tilfælde.

39-årige Elvira Lind var i fuld gang med at lave havregrød. På armen havde hun sin lille søn Mads, mens sønnen Eugene sad ved siden af.

Det så ud til at blive en helt normal morgen hjemme i lejligheden i Brooklyn i New York. Efter havregrøden stod den på en tur i bad for de to drenge. 

Men pludselig tikkede en sms ind på hendes mobil. Og da Elvira Lind så den, begyndte hun at skrige – så vildt og højt, at drengene begyndte at grine af deres mor.  

I sms’en stod der, at hun var med i opløbet om en nominering til en Oscar for sin første fiktionsfilm nogensinde.  

Det er en film, der blev indspillet på bare fem dage og kun blev til, fordi hun blev gravid.  

I dag er filmen bookmakernes favorit til at vinde, men Elvira Lind håber mest af alt, at filmen kan være med til at ændre en helt fundamental ting ved det amerikanske samfund.

En dansker i New York

Elvira Lind.

Danske Elvira Lind er født og opvokset i København, men har boet i USA i snart ti år.  

Her bor hun sammen med sin mand, skuespilleren Oscar Isaac, der er kendt for film som 'Star Wars' og 'Inside Llewyn Davis'. Sammen har de sønnerne Eugene på fire år og Mads på halvandet år.  

Men mellem skyskraberne er det alligevel, som om hun har taget et stort stykke af den danske muld med sig, hvilket viser sig flere gange, når man taler med hende.

Da vi begynder interviewet, starter hun med at skrue ned for radioen, hvor hun hører danske nyheder.  

- Det giver mig sådan en rolig følelse, siger hun og fortæller, at der også læses højt af Alfons Åberg derhjemme og følges med i dansk tv på diverse streamingtjenester. 

Elvira Lind er 39 år og født og opvokset i København. Hun har dog rejst rundt det mest af sit voksenliv for at optage dokumentarfilm. I dag bor hun i New York.

Elvira Lind har lavet dokumentarfilm i mange år og står bag prisvindende film som 'Songs for Alexis' og 'Bobbi Jene'. 

Egentlig havde hun ikke planer om at bosætte sig i USA, men da hun i 2012 forelskede sig i amerikanske Oscar Isaac, endte hun alligevel med at slå sig ned her.  

Slå sig ned er i virkeligheden så meget sagt. For en dokumentarist og en skuespiller er sjældent det samme sted i længere tid ad gangen. Når et år var omme, havde de som regel kun brugt et par måneder i lejligheden i Brooklyn.  

Oscar Isaac og Elvira Lind på den røde løber i 2018. Oscar Isaac er blandt andet kendt for roller som Poe Dameron i 'Star Wars'. I 2015 vandt han en Golden Globe for sin rolle i miniserien 'Show Me a Hero'.

I 2017 fik de deres første barn, sønnen Eugene. I hans første leveår nåede han at bo på tre forskellige kontinenter, fordi Oscar Isaac skulle indspille film rundt om i verden.  

- Det var super spændende og skønt, men også svært at få en dagligdag til at fungere, fordi jeg var meget alene med vores søn, fortæller Elvira Lind.  

Følg Oscar-showet 2021 på TV 2

Søndag 25. april kan du følge Oscar-showet på TV 2 fra klokken 23.20 og hele natten frem.

Her bliver der traditionen tro uddelt priser til skuespillere og filmfolk for de bedste film udgivet i 2020/2021. 

Til trods for corona bliver showet afholdt på nogenlunde vanlig vis med rød løber og gæster i salen. 

I år er Danmark med i opløbet om hele fire priser: 

  • Thomas Vinterberg er både nomineret i kategorien 'Bedste internationale film' og 'Bedste instruktør' for filmen 'Druk'.
  • Mikkel E.G. Nielsen er nomineret til 'Bedste klipning' for filmen 'Sound of Metal'.
  • Elvira Lind og hendes film 'The Letter Room' er nomineret for 'Bedste kortfilm'.

 

Da mandens mange filmindspilninger i udlandet var ved at være overstået, var Elvira Lind mere end klar til at kaste sig over nye dokumentarprojekter. Men så blev hun gravid igen. Og så blev hun grebet af panik. 

Et kærligt puf fra manden

Elvira Lind kunne hurtigt se, at hun ikke havde tid til at stable et af sine højtelskede dokumentarprojekter på benene, og tanken om at gå fra den ene barsel til den næste – uden at få skabt en film – var svær.  

- Jeg var ved at blive tosset. Jeg følte, at jeg blev nødt til at lave en film, inden jeg skulle have et barn mere. Jeg havde virkelig brug for at være i gang, siger hun.  

Men en dokumentarfilm tager lang tid at lave, fordi man er afhængig af mange mennesker og begivenhedernes gang. Derimod er det anderledes med fiktionsfilm, som ellers var noget, Elvira Lind havde holdt sig fra.  

- Jeg er vant til at være et one woman band, der gør det meste selv, når jeg laver en dokumentar. Hvis man laver fiktionsfilm, skal man have en masse til at tro på projektet og samle et helt hold. Det kræver bare virkelig noget mod, siger hun.  

Alligevel skubbede hendes mand hende forsigtigt i den retning. Han huskede hende på en historie, som hun længe havde gået og talt om at lave.  

En historie om en godmodig politimand ved navn Richard, der arbejder i et trøstesløst amerikansk fængsel. Her scanner og læser han breve til og fra fanger, der er idømt lange fængselsstraffe og i nogle tilfælde dødsstraf.

I filmen følger man politimanden Richard, der har arbejdet som fængselsbetjent i årevis. En dag bliver han forfremmet og får nu opgaven at læse al post til og fra de indsatte, og en ny verden åbner sig for ham i brevene.

Oscar Isaac foreslog, at hustruen kastede sig ud i at skrive og instruere en kortfilm.

Men Elvira Lind havde sine betænkeligheder.  

Kunne hun være højgravid og indspille en film? Tilmed en film, hvor nogle af scenerne skulle indspilles i et fængsel?

Men Elvira Lind blev overtalt af sin mand og veninde Sofie Sondervan, der blev producer på filmen.

Den fik titlen 'The Letter Room'. 

Nu skulle den bare skrives. Helst lidt hurtigt, for der var en naturlig deadline til september 2019, hvor Elvira havde termin.  

Upassende og vidunderlig

Oscar Isaac.

Elvira Lind havde aldrig skrevet en fiktionsfilm før. Hun måtte bare prøve sig frem.

Hun downloadede et manuskriptprogram på nettet og gik i gang med at skrive forskellige udkast.  

Så samlede hun et filmhold, der blandt andet bestod af fire danskere, som Elvira Lind næsten altid sørger for at arbejde sammen med: Klipperen Adam Nielsen og de tre danske lyddesignere Philip Nicolai Flindt, Adrian Aurelius og Gregers Mærsk.

Hendes mand Oscar Isaac fik til gengæld hovedrollen som Richard.

Den fik han, fordi han mestrer noget, som Elvira Lind ellers ofte synes, at vi danskere er dygtige til – en underspillet og lidt mere subtil form for humor.  

- Han kan balancere tør humor med det alvorlige. Han har nogle øjne, der kan få en karakter til at føle mange ting på én gang. Han kan være upassende og supervidunderlig på samme tid, siger hun.  

Og ved at caste sin egen mand fik hun også endnu en gevinst oveni hatten.  

- Jeg kender ham så godt, at jeg vidste, at han ikke ville være en primadonna, når jeg stod der og var højgravid og skulle optage filmen, siger hun og griner.  

Elvira Lind var syv måneder henne i sin graviditet, da filmen skulle optages. Og det skulle faktisk vise sig, at graviditeten havde en uforudset fordel.

Højgravid og høj på begejstring

Filmen blev optaget på fem meget lange arbejdsdage.

Elvira Lind var så begejstret for projektet, at hun kørte på en "hype" og slet ikke følte træthed.

- Det var bare sådan en god oplevelse. Det var styrkende at mærke, hvor meget jeg egentlig kan, selvom jeg var højgravid. Jeg havde ekstremt meget energi, siger hun.

Hendes energi havde en utilsigtet og positiv effekt på resten af filmholdet.

Både Elvira Lind og hendes mand, Oscar Isaac, rendte rundt med en stor mave på under optagelserne. Oscar Isaacs var dog en påspændt mave, da hans karakter skulle have lidt mere mave, end han selv er udstyret med.

Hendes kollegaer fortalte hende nemlig, at de ganske enkelt ikke turde brokke sig over de lange arbejdsdage, når den gravide instruktør stadigvæk sprang omkring og flyttede rundt på kasser på 12. time, forklarer hun grinende.  

- Bagefter var jeg til gengæld træt. Men også super spændt og glad over, at filmen kom i hus, siger hun.

Hun nåede lige akkurat at få filmen klippet færdig, inden sønnen Mads kom til verden i september.  

Elvira Lind er vant til at lave dokumentarfilm, hvor optagelserne skal sidde i skabet første gang. Derfor syntes hun ofte, at optagelserne var hjemme efter få forsøg, hvilket gjorde hendes producer lidt nervøs. Men filmen kom i kassen på fem dage.

Bagefter var der lige lidt lyd, der skulle lægges på filmen. Det klarede hun dog med sønnen Mads på armen og indimellem amningerne.

Nu så hun frem til premieren og de mange filmfestivaler, hvor den 33 minutter lange film skulle præsenteres.  

Men så kom corona og satte en stopper for den drøm.  

- Så endte jeg alligevel med at være på barsel i halvandet års tid. Men det var også okay, siger hun.  

For det halvandet år var ventetiden værd.

Forrest i feltet til en Oscar

I februar 2021 fik Elvira Lind nemlig opkaldet, som hun aldrig havde drømt om. Hendes film var shortlisted til en Oscar – det vil sige, at den var med i opløbet om en nominering.  

Herefter lavede hun og kollegaen mange interviews med pressen, og fire uger senere blev de endelige nomineringer afsløret.

Det foregik på live-tv. Men Elvira Lind ville ikke følge med.

- Jeg ville ikke se det, for jeg blev simpelthen for stresset, men min mand sad ved siden af og så det, siger hun.  

Elvira Lind havde i stedet sin producer i røret, mens nomineringerne blev læst højt, og da deres film blev udråbt, var der igen jubelbrøl i stuen.

Elvira Lind står bag kortfilmen 'The Letter Room', der er nominere til en Oscar. Video: Kasper Søby Jensen

- Det var slet ikke til at fatte. Det var så uvirkeligt, og jeg er så glad for det, siger hun i dag.

Elvira Lind er dog ikke meget for at tale om selve aftenen. Også selvom hendes film faktisk er udråbt til favorit blandt bookmakerne. Hun glæder sig til festen og til at møde sine filmkollegaer, men hun går til det hele med en vis portion dansk ydmyghed.

Elvira Lind og produceren Sofia Sondervan er nomineret sammen for 'The Letter Room'. Hvis de vinder, er det femte gang, at prisen for 'Bedste kortfilm' går til en dansker.

Hun har dog indset, at hun nok er nødt til at forberede en lille takketale, i tilfælde af at hun vinder.  

- Ellers tror jeg, at jeg er sådan én, der kan få totalt blackout, siger Elvira Lind og tilføjer: 

- Men altså, jeg tror heller ikke, at folk bare sidder og venter på, hvad hende, der vinder for 'Bedste kortfilm', har at sige, siger hun grinende.  

For Elvira Lind er det gevinst nok, at rigtig mange mennesker nu ser filmen. For hun synes selv, at den har et vigtigt budskab.

Et håbløst fængselssystem

Scene fra filmen 'The Letter Room'.

Elvira Lind drømmer om at ændre det amerikanske fængselssystem. Fuldstændig, som hun selv formulerer det.

Instruktøren ved godt, at hendes kortfilm næppe kan klare den sag alene.  

Men måske kunne den være et skridt på vejen. 

Med sin film forsøger Elvira Lind nemlig at vise, hvordan både indsatte og pårørende efter hendes mening får ødelagt deres liv af de meget lange fængselsstraffe, som man kan få i USA.  

- Jeg forstår ikke motivationen for bare at lukke folk væk i så lang tid. Og slet ikke, når man tænker på, hvad det forårsager af smerte og ødelæggelse for familier rundt om i hele USA. Hvad får man ud af at sætte folk væk i 30 år og så sætte dem ud igen?, spørger hun retorisk.  

Det lykkedes Elvira Lind at få lov til at optage en dag i et aktivt fængsel med indsatte, blandt andet denne scene fra fængselsgården. Andre scener blev optaget i et nedlagt fængsel.

Elvira Lind kender selv folk, der har været berørt af de lange fængselsstraffe.   

Hun kender blandt andet mænd, der er vokset op uden deres fædre, fordi de sad i fængsel i årevis på grund af tyverier.  

Hun har også en veninde, der sammen med det meste af arbejdspladsen blev dømt for en svindelsag og fik en længere fængselsstraf.

Det skete, blot tre måneder efter at hun havde født et barn, der kom til at tilbringe de første år af sit liv uden sin mor.

Her skinner det også igennem, at Elvira Lind er født og opvokset i Danmark. Et land, hvor fængelssystemet i højere grad bygger på rehabilitering og kortere straffe.  

- Det har klart en betydning, at jeg kommer fra Danmark, siger hun.  

Rollen som mor har også haft indflydelse på tilblivelsen af hendes kortfilm.  

- Nu er jeg mor til to børn, der vokser op her i landet, hvor der er sådan et fængselssystem, og så må man jo prøve at ændre det. Og der er faktisk meget fokus på det netop nu, siger hun.  

Selvom familien lige nu bor i New York, har de alle sammen en stærk tilknytning til Danmark og Elvira Linds hjemby København, som de besøger ofte.  

Hun har også planer om at fortsat at arbejde med sine danske kollegaer og vil ikke udelukke, at familien engang kommer til at tilbringe endnu mere tid i Danmark.   

Næste gang bliver det en film i fuld længde

Elvira Lind.

Det store Oscar-show bliver afholdt 25. april. Her tager Elvira Lind sin mand i hånden og en lille Oscar-tale med i lommen. Bare for en sikkerheds skyld.  

Men når showet er færdigt, skal hun videre med nye projekter. Der er ikke kun en dokumentarfilm i støbeskeen, men også en fiktionsfilm. Og denne gang skal den være lang.

- Nu har jeg lavet en film på en halv time, så mon ikke jeg også kan lave en film på 1 time og 30 minutter, siger hun og tilføjer:  

- Det kan jeg forhåbentligt. Jeg kan i hvert fald prøve – der er ikke andet at gøre.  

Du kan se Elvira Linds film 'The Letter Room' på TV 2 PLAY.