Badehotellet

Før fik hun skældud af seerne – nu får Amalie Dollerup en anden type beskeder i indbakken

Hvordan bliver man voksen, når alle stadig husker én som det barn, man blev kendt som? Overgangen har været Amalie Dollerups helt store projekt.

Som så mange andre, der kender gamet, bad Amalie Dollerup om at få mine spørgsmål på forhånd.

- Så ved jeg, at du får et bedre interview, skrev hun.

Jeg havde ikke forestillet mig, at hun ville forberede sig så godt, som hun gjorde. Men da vi er halvvejs i interviewet, finder jeg ud af, at hun har skrevet noter til sig selv.

Det sker, da vi taler om hendes erfaring. For trods sine 34 år har Amalie Dollerup allerede rundet sit 25-års jubilæum som skuespiller.

Da jeg spørger, hvordan det føles allerede at have opnået sådan en milepæl, famler hun for første gang lidt efter ordene.

- Jah, hvad har jeg skrevet? Må jeg ikke lige se efter?, siger hun og begynder at bladre målrettet igennem de udprintede papirer.

Det går op for hende, at hun ikke har noteret noget lige netop til det spørgsmål. Men efter nogle sekunder kommer hun alligevel med et svar.

- Det er bare mit liv, siger hun.

- Da jeg var barn, var det for nogen mærkeligt, at jeg allerede havde den erfaring. Men samtidig befinder jeg mig rigtig godt i det… nu.

Og det lille ekstra "nu" rummer måske hele kernen i Amalie Dollerups historie.

For det har ikke været en let overgang at udvikle sig fra den ni-årige pige, hun blev kendt som, til den voksne skuespiller, hun gerne ville være.

Der har været meget at leve op til, store spørgsmål at finde svar på og kampe at kæmpe undervejs. Og hendes rolle i 'Badehotellet' har vist sig at få stor betydning for, at hun i dag tør meget mere, end hun turde engang.

Efter otte sæsoner har rollen som Amanda, grosserer Madsens øretæveindbydende datter, nemlig vist sig at blive en ganske kvindeudviklende figur at give liv til – også for Amalie Dollerup selv.

Første skridt på den rejse viste sig allerede, da Amalie Dollerup stiftede bekendtskab med 'Badehotellet' tilbage i foråret 2013.

En anden Amalie

De første to timer af castingen var ellers gået med at aflægge prøver på en helt anden rolle.

Amalie Dollerup var primært kaldt til Filmbyen i Avedøre for at spille scener som badehotellets pligtopfyldende og hårdtarbejdende køkkenpige Fie.

Amalie Dollerup

  • Født i 1986 og opvokset i Virum.
  • Debuterede som otte-årig i filmen 'Kun en pige', hvor hun spiller en ung Lise Nørgaard. 
  • Medvirkede herefter i 'Strisser på Samsø' og filmen 'Nonnebørn', som indbragte hende en Bodil-nominering som 11-årig. 
  • Blev uddannet skuespiller i 2010 og fastansat på Aalborg Teater fra 2011 til 2015.
  • Har siden 2013 medvirket i alle otte sæsoner af 'Badehotellet'. Blev i 2015 nomineret til en Robertpris for rollen som seriens Amanda.
  • Har spillet med i en række teaterforestillinger, musicals og Cirkusrevyen i 2018.
  • Gift med skuespiller Andreas Jebro, som hun har en søn med. 

Fordi karakteren skulle være ung, var hun oppe imod fire piger på 16-17 år. Amalie Dollerup var 10 år ældre end dem alle, det i sig selv føltes lidt forkert. Og mavefornemmelsen blev dårligere undervejs.

Fie skulle tale nordjysk, Amalie Dollerup taler nordsjællandsk. Det holdt jo ikke.

- Jeg havde bare en følelse af, at den får jeg ikke, den her. Det bliver ikke troværdigt nok, siger Amalie Dollerup.

Mavefornemmelsen fik hende til at gøre noget, hun ellers aldrig havde gjort før.

Hun gik op til casteren – den selvsamme, som blandt andet havde spottet og instrueret hende til rollen som Lars Boms datter i 'Strisser på Samsø'.

Casteren havde ikke oplevet Amalie Dollerup på scenen, siden hun var blevet uddannet skuespiller. Men trods det tog Amalie Dollerup mod til sig og spurgte, om ikke hun måtte give et bud på den Amanda-karakter, hun også havde læst om i scenerne.

- Nej nej nej, forfatterne ser dig som Fie, svarede casteren.

Amanda skulle være en oprørsk teenagepige, og det var jo ikke hende, måtte Amalie Dollerup forstå.

- Må jeg ikke nok give et bud?

Når Amalie Dollerup tænker over det, vidste hun jo godt, hvorfor mange tænkte sådan. Indtil da var hun ofte blevet castet på sin sødme og havde spillet pæne, dydige unge kvinder.

Godt nok var Amanda-karakteren også ung. Men hun kunne noget helt andet. Hun virkede slet ikke særlig sympatisk. Og hendes temperament tændte Amalie Dollerup.

- Hør nu her! Må jeg ikke nok give et bud? Jeg bor i Aalborg, og jeg kan ikke bare lige komme forbi igen i morgen, hvis I ombestemmer jer, insisterede hun.

Og hun blev ved, indtil casteren til sidst gav efter med et "arrgh, okay så".

Det var ret skelsættende, at jeg sagde min mavefornemmelse højt over for hende

Amalie Dollerup

Derfor fik Amalie Dollerup lov til at spille en af Amandas scener igennem. Og da hun tog flyet tilbage til Aalborg den aften, var hun stolt.

Det føltes stort at have sagt fra og stået imod over for en caster, der havde arbejdet med hende som barn.

- Det var ret skelsættende, at jeg sagde min mavefornemmelse højt over for hende, og at jeg fik chancen for at vise en anden side af mig som skuespiller, som casteren ikke havde oplevet før, siger Amalie Dollerup.

Da de sidst arbejdede sammen, var skuespilleren med egne ord "en form for dukke", der var dygtig til at gøre det, hun blev instrueret til.

Men sådan var det ikke mere.

Faktisk var det essensen af, hvad Amalie Dollerup havde kæmpet for at lægge bag sig, lige siden hun som 19-årig kom ind på skuespillerskolen ved Aarhus Teater.

Skulle finde egne svar

Som barn havde Amalie Dollerup været dygtig til udføre præcis det, instruktøren og casterne sagde.

I hendes første scene i debutfilmen 'Kun en pige' skulle hun gå ned ad en lang gang med en dukke i hånden og kigge ind i stuen, hvor der blev holdt barnedåb. Og selvom Amalie Dollerup kun var otte år, kom optagelsen i kassen på første forsøg.

Men på skuespillerskolen var der omvendt ingen, der fortalte hende, hvad hun skulle gøre. I stedet krævede hendes undervisere, at hun selv kom med svarene. At hun skulle undersøge og lave fejl i stedet for at prøve på at levere one takes.

Hun skulle tilbage til den leg og uforudsigelighed, der var blevet pillet ud af hende efter mange år på et voksent filmset.

Men underviserne opdagede hurtigt, at den unge Amalie Dollerup grinede, når hun blev presset ud i situationer, hun ikke var vant til. Det var en forsvarsmekanisme, mente de. Selv siger hun, at det var en overspringshandling.

- Hvis der var noget, jeg synes var svært eller grænseoverskridende, så grinede jeg, siger hun.

- Jeg var vant til, at det, jeg gjorde, var godt, tror jeg. Så der var en perfektionisme, som jeg skulle over. Og det tog mig lang tid, fortsætter hun.

Men det var godt for Amalie Dollerup, at de første to år af hendes uddannelse foregik i en mørk kælder på skolen, hvor hele Danmarks befolkning ikke kunne kigge med.

For da hun kom ud på den anden side, var hun en anden. Amalie Dollerup synes selv, det var her, hendes selvstændighed for alvor begyndte at tage form. Og det var det, der viste sig til den casting på 'Badehotellet'.

To uger efter at hun insisterede på at give et bud på rollen som Amanda, fik Amalie Dollerup et opkald fra instruktøren.

De havde tænkt: "Der var hun", da de så hende spille scenen igennem. Amalie Dollerup havde både fanget tonen i det gammeldags sprog – og så havde hun power.

En power, som Amalie Dollerup på det tidspunkt aldrig havde vist foran kameraet. Men det kom hun til, da Amanda Madsen vadede ind på Andersens Badehotel med pagehår og provokerende attitude.

Fra irriterende til forbillede

Amalie Dollerup mærkede forandringen, allerede da første sæson af 'Badehotellet' var rullet over skærmen.

- Æiih, du er så irriterende, kunne folk pludselig udbryde, hvis de gik forbi hende på en restaurant.

Der fulgte hverken et "hej" eller et "vi ser Badehotellet" foran.

- Jeg kan godt forstå, din far slog dig, var der også nogen, der sagde med henvisning til et afsnit, hvor grosserer Madsen giver sin datter en lussing.

Sådanne reaktioner havde Amalie Dollerup aldrig fået før.

- Jeg er jo ikke sådan i virkeligheden, måtte hun nogle gange lige sige – som så mange andre skuespillere har sagt det før hende.

For det kunne da godt være lidt overfusende, indrømmer hun.

- Men jeg prøvede at tackle det ved at tænke, at vi måtte være troværdige, siden de virkelig så mig som Amanda – også på en restaurant i ret private omgivelser.

Men efter nogle sæsoner skete der langsomt det, Amalie Dollerup havde håbet på, da hun fik rollen.

Amanda blev ældre, mere ansvarsbevidst og sympatisk. Hun tog kampene med sin højtråbende far og krævede skilsmisse fra det arrangerede ægteskab, hun var havnet i.

Herefter insisterede hun på at arbejde frem for at passe sin nye mand derhjemme, som mange gifte kvinder ellers gjorde på den tid.

Og omtrent siden Amanda Madsen blev til fru Berggren, har en anden type af tilkendegivelser fyldt i Amalie Dollerups indbakke.

For her begyndte hun at få beskeder fra mødre, der så Amanda som et godt forbillede for deres døtre.

Flere har gennem årene rost Amalie Dollerups karakter for at turde være sig selv, tage chancer og sige fra.

"Det vil jeg også gerne lære min datter," var der sågar nogen, der skrev.

Og Amalie Dollerup er ikke bleg for at indrømme, at det har været en gave at gennemgå den udvikling med Amanda.

Ligesom karakteren blev modnet, blev Amalie Dollerup det samme. Og der har været et pudsigt sammenfald mellem Amandas historie og Amalies egen.

For det var ikke tilfældigt, at Amalie Dollerup i 2015 valgte at lave et stort skift i karrieren.

- Hvis hun kan, kan jeg også

Sideløbende med 'Badehotellet' havde hun ellers befundet sig i en tryg arbejdsboble som fastansat skuespiller på Aalborg Teater, hvor de unge skuespillere arbejdede i døgndrift.

For Amalie Dollerup krævede det mod at bryde ud af den verden og flytte tilbage til København efter otte år væk fra byen.

Hun beskriver springet, som hvis hun havde boet i Seattle og flyttede tilbage til Danmark. Men hun turde, fordi hun havde 'Badehotellet'.

Det har sat sig i mig fra Amanda, som virkelig gør noget

Amalie Dollerup

Faktisk tog hun beslutningen nogenlunde samtidig med, at hun indspillede scener, hvor Amanda startede sit eget reklamebureau.

- Hvis hun som kvinde i 1930'erne kunne starte sit eget firma, så kunne jeg også, siger Amalie Dollerup.

Skuespilleren sagde til sig selv, at hvis hun skulle have sit arbejdsliv til at fungere som freelancer, skulle hun også turde være den, der ringede til en teaterchef og gjorde alt for at få et job – fremfor at sidde derhjemme og blive bitter over, at telefonen ikke ringede af sig selv.

Amalie Dollerup hader ellers alt ved branchen, der handler om at "mingle" og skulle sælge sig selv. Men alligevel er hun med årene blevet bedre til at melde det ud i verden, når hun virkelig gerne vil noget.

- Og det har sat sig i mig fra Amanda, som virkelig gør noget, siger hun.

I dag er Amalie Dollerup da også selv blevet en, der kæmper nutidens kampe, ligesom Amanda kæmpede datidens.

- Vi skal løfte hinanden

På forsiden af Politiken fra 11. september 2020 finder man Amalie Dollerups navn blandt 701 andre kvinders.

Hun var blandt de første, der bakkede op om støttebrevet til tv-værten Sofie Linde, efter hendes indspark i sexismedebatten. Amalie Dollerup skrev under med det samme.

Hun er også typen, der friede til sin mand, fordi hvorfor skulle hun ikke kunne gøre det? Og i dag prøver hun at lære sin søn på halvandet, at pigedukken også godt kan køre traktoren, når de leger.

Men der, hvor Amalie Dollerup selv føler, at hun virkelig "gør noget", dét er på lønnen.

Jeg husker følelsen af, at man stille og roligt føler sig snydt

Amalie Dollerup

Når hun finder ud af, at en af hendes kollegaer skal arbejde på et teater, hvor hun har været selv, tøver hun ikke med at sende vedkommende sin egen kontrakt.

- "Tag den, brug det!", siger jeg altid. For vi skal kæmpe sammen og løfte hinanden. Hvis en af mine kolleger får en meget lavere løn end mig, gælder det alle på det teater efterfølgende. Og så står vi alle sammen skidt, siger hun.

Måske er det, fordi Amalie Dollerup har tjent sine egne penge, siden hun var otte. I hvert fald finder hun en stolthed i at yde et stykke arbejde og få penge for det.

- Men jeg husker følelsen af, at man stille og roligt føler sig snydt, når man finder ud af, at "åh gud, fik han så meget?", mens jeg skulle kæmpe for mine 4000. Den form for uretfærdighed er da irriterende, siger Amalie Dollerup.

- Hvis man skal lave det samme arbejde som en mandlig kollega på samme alder som én selv, så skal man da have det samme, fortsætter hun.

At den 34-årige skuespiller nu er nået dertil, hvor hun også tør kræve en god løn for sit arbejde, siger måske lidt om, hvor meget der er sket med hende efter overgangen fra barn til voksen.

I årene på skuespillerskolen tænkte hun ellers meget på, om hun overhovedet var god nok til at kunne begå sig på den voksne scene. Hvad skulle hun bidrage med? Og havde hun allerede toppet?

Det betød også, at hun efter sit voksne gennembrud i 'Badehotellet' hele tiden fokuserede på det næste job, og hvad der kunne gavne karrieren.

- Jeg har virkelig løbet stærkt, nok fordi jeg følte, jeg skulle leve op til mange ting på en eller anden måde, siger hun.

Med 'Badehotellet' i ryggen lykkedes det Amalie Dollerup at få en hovedrolle i musicalen Saturday Night Fever, hvor hun spillede over for Silas Holst. Herefter ringede de fra Cirkusrevyen, som hun var en del af i sommeren 2018. Og sådan har hendes karriere stille og roligt taget form.

Men det seneste år er der sket noget med Amalie Dollerups higen efter det næste store projekt. For hun har fundet ud af, at der er noget andet, der er meget vigtigere lige nu.

Og han hedder August.

- Sådan Amalie, nu er du der

Siden Amalie Dollerup blev mor i sommeren 2019, er karrieren gledet i baggrunden på en måde, hun sjældent har oplevet i sit liv.

Hun skulle godt nok lige igennem en hård periode, hvor hun – ni uger efter at have født – var tilbage på 'Badehotellet' for at optage syvende sæson med sønnen på sidelinjen.

Men det gør hun aldrig igen.

- Jeg følte, at jeg var meget væk fra min søn. Og det var ikke bare en følelse. Jeg var meget væk, siger hun alvorligt.

Derfor har hun det seneste år ikke lavet meget andet end at være sammen med sin lille familie. Coronakrisen er selvfølgelig også skyld i en del af nedgearingen, men der er også sket noget med prioriteringerne for Amalie Dollerup.

Nu er en rolle pludselig mere attraktiv, hvis den har familievenlige arbejdstider end store faglige udfordringer. Og under optagelserne af den nye sæson af 'Badehotellet' har hun måttet arbejde med et helt andet forventningsbarometer, end hun er vant til.

Hendes fokus været at få helt styr på denne sæsons mange scener med tyske replikker, da Amanda kæmper for at holde de tyske soldater fra døren i sin nye rolle som bestyrer af Andersens Badehotel.

Men Amalie Dollerup arbejder stadig på andre præmisser end før i tiden. Her blev hendes forberedelse nærmest lidt forkrampet, fordi hun følte, hun skulle kunne et helt manuskript udenad allerede på første optagedag.

Amalie Dollerup var også den, der altid vidste præcist, hvilke scener hun og kollegerne på 'Badehotellet' skulle igennem på en uge.

Men i år har hun slet ikke haft tid til at sætte sig ind i den slags, fordi hun også har sin søn at passe.

Da skuespilleren Lars Ranthe opdagede forandringen, udbrød han: "Sådan Amalie, nu er du der! Nu hvor der er noget andet, der er vigtigere."

Amalie Dollerup ér blevet voksen. Og hun har det ret godt med sit nye ståsted.

Endelig er hun begyndt at kunne at slappe af i sin faglighed. Endelig føler hun, at hun finder legen samtidig med, at hun præsterer. Og endelig har hun forstået, at der ikke går noget af hende som menneske, fordi hun laver fejl.

- Jeg er jo ikke en robot, siger hun, da vi nærmer os slutningen på interviewet.

Artiklen kunne faktisk være sluttet her, hvis ikke det var fordi, at Amalie Dollerup ringede til mig en halv time efter, vi egentlig havde sagt farvel.

- Der er lige en afrunding, jeg synes, du skal have med, hvis du har tid, siger hun.

Den knytter sig til spørgsmålet om, hvordan det føles allerede at have været i branchen i mere end 25 år.

- For som du siger, har jeg været i gang i rigtig længe, selvom jeg ikke er vildt gammel. Og den største gave, 'Badehotellet' har givet mig, er, at jeg stadigvæk har lysten til mit fag, siger hun.

- At jeg stadig kan åbne et manus, som var det juleaften og være spændt på, hvad vi nu skal lave.

- Det er den største gave at have det sådan med et arbejde, man har haft i så mange år.

Jeg tænkte nok, det var vigtigt for hende at give ordentlige svar. Også på det spørgsmål, der glippede.

Se 'Badehotellet' mandag klokken 20 på TV 2 og TV 2 PLAY.