Vogue får kritik for Kamala Harris-forside
Den nyvalgte amerikanske vicepræsident er for lys i huden på billedet, lyder kritikken.
Når det næste nummer af modemagasinet Vogue kommer på gaden, er det med den kommende amerikanske vicepræsident, Kamala Harris, på forsiden.
Men allerede inden, at magasinet er blevet trykt, bliver det udsat for kritik.
Kamala Harris ser nemlig alt for lys ud i huden, lyder kritikken ifølge flere internationale medier som The Guardian, CNN og New York Post.
- Kamala Harris er omtrent så lys i huden, som en farvet kvinde kan være, og alligevel kvajede Vogue sig med lyssætningen, skriver en Twitter-bruger.
Flere bemærker også, at forsidebilledet er for afslappet og for udvasket i farverne og ikke yder retfærdighed for Kamala Harris og hendes magtfulde position som vicepræsident.
Samtidig lever billedet ikke op til Vogues sædvanlige glamourøse standard, skriver flere.
- Billedet I sig selv er ikke forfærdeligt. Det er bare langt, langt under Vogues standard. De har ikke lagt nok overvejelser I det. Som lektier, der bliver gjort færdige samme morgen, som du skal aflevere. Respektløst, skriver LGBT-aktivisten Charlotte Clymer på Twitter.
Har handlet efter bedste overbevisning
Frederik Lentz Andersen, der er kreativ direktør på bureauet Holidays og tidligere moderedaktør på Euroman, har svært ved at få øje på problemet med forsiden.
Han medgiver, at det ”ikke er Vogues bedste forside”, og at den er ”flad”, ”tandløs” og ”intetsigende”.
- Men jeg tror ikke på, at de bevidst har ændret hendes hudtone til det lysere. Jeg tror, at de har handlet efter bedste overbevisning, lyder det fra modeeksperten.
Han ser debatten om Kamala Harris’ forsidebillede som et udtryk for en kedelig tendens til at se problemer og konflikter i alt. Han påpeger, at der i kølvandet på Black Lives Matter er kommet en sund og vigtig debat om repræsentation.
- Der er noget fundamentalt forkert i fordelingen af etnicitet, køn og seksualitet i medierne, og det skal der ryddes op i. Men i min optik hører den her forside ikke til i den kategori, siger han.
Vogue har over for New York Post nægtet at have manipuleret Kamala Harris’ hudtone lysere.
Politikere kan være udfordrende at arbejde med
Ifølge New York Post har Kamala Harris og hendes ansatte selv stået for valg af tøj og styling. De sorte Converse-sko bar Kamala Harris ofte under præsidentkampagnen, og de er blevet et varemærke for vicepræsidenten.
Baggrunden med det lyserøde draperede stof på en grøn baggrund refererer ifølge CNN til de farver, som repræsenterede det studenterfællesskab, Kamala Harris var en del af på Howard University, og som var det første studenterfællesskab for afroamerikanere.
Frederik Lentz Andersen har også prøvet at arbejde med politikere til magasinforsider, og det er ofte en udfordring. De har tit nogle stærke holdninger og krav til tøj, make-up og styling. De har en tendens til at være bange for at fremstå forkert eller blive fejlciteret, og så har de ofte meget kort tid til rådighed.
Oveni det kan coronasituationen have sat sine begrænsninger i forhold til kreative opsætninger med mange medarbejdere til rådighed.
Frederik Lentz Andersen tror, at det har haft en stor betydning i forhold til forsiden med Kamala Harris, og at Vogue-redaktionen har måttet indgå nogle kompromiser i processen.
- Der er en tilbøjelighed blandt spindoktorer til at tænke, at det er mest sikkert, hvis man vælger et udtryk uden så meget bid i, siger han.
Kommer til at sælge godt
Så sent som i december 2020 fyldte en anden Vogue-forside mediebilledet. Her var det sangeren Harry Styles, der som den første mand nogensinde prydede forsiden uden at være i selskab med en kvinde.
Oveni det optrådte Harry Styles i en stor flæsekjole, hvilket fik konservative kritikere til at reagere.
Ifølge Frederik Lentz Andersen har Vogue ikke traditionelt et ry for at være provokerende og fremme i skoene, og Harry Styles-forsiden stak udenfor deres vanlige stil.
Men uden at kende de konkrete tal er Frederik Lentz Andersen overbevist om, at Harry Styles-forsiden må være blandt sidste års bedst sælgende Vogue-magasiner. Og det samme kommer til at gøre sig gældende for Kamala Harris, spår han.
- Det nummer skal nok sælge godt, uanset hvor tandløs en forside det er, siger han.