Underholdning

Udenlandske medier skriver om John Dillermand - og det er ikke første gang, at dansk børne-tv provokerer

DR har flere gange tidligere lavet børneprogrammer, der har skabt debat.

DR's nye børneprogram om John Dillermand med "verdens længste dillermand", som han ikke helt kan kontrollere, har de seneste dage været til debat herhjemme.

Nu har udenlandske medier også fået øjnene op for den noget anderledes handling for et børneprogram.

Blandt andet The Guardian, CNN og Daily Mail skriver om Johns lange penis.

I Daily Mail bliver programmet kaldt "bizart", og CNN beskriver, at majoriteten i Danmark synes, at tv-programmet er sjovt, og at mængden af oprørte forældre kun er "en håndfuld".

På Twitter undrer udenlandske brugere sig over den danske humor.

- Hvad ryger de i Danmark? skriver brugeren Sean Brodrick blandt andet.

Men det er ikke kun kritiske røster. En Twitter-bruger skriver, at John Dillermand giver hende lyst til at flytte til Danmark.

Tumpet, tankeløst og en dum vej at gå

John Dilllermand, som henvender sig til børn i alderen fire-otte år, satte straks gang i en debat om, hvad der er passende tv at sende til børn.

Børneprogrammer 'John Dillermand' fik premiere i slutningen af december.

I programmet kommer John Dillermand ofte i problemer på grund af den lange penis. Men heldigvis er dilleren også magisk, og han kan bruge den til at redde sig ud af mange situationer.

Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt kalder det dybt forkasteligt, at ”vores børn skal synes, det er sjovt at se på voksnes tissemænd”, og forfatter Anne Lise Mastrand-Jørgensen var heller ikke begejstret. Hun er utroligt træt af tissemændenes verdensdominans og kalder programmet "tumpet" og "tankeløst".

Kønsforsker Christian Groes fra Roskilde Universitet mener, at det er problematisk og "en dum vej at gå i de her år med MeToo", at Johns dillermand har sin egen vilje og er skyld i de problemer, han får rodet sig ud i.

Se introen til 'John Dillermand' i klippet herunder:

Ungerne elsker det pinlige

På den anden side mener andre, at det er sjovt og giver anledning til samtaler om kroppen.

Den pointe går også igen hos DR.

- Vi vil først og fremmest lave en serie, som børnene synes er sjov. At den så kan skabe undren om kroppen og har en klar præmis om, at man skal turde stå ved sig selv, se sine fejl i øjnene, og hvis man har gjort noget forkert, må man gøre det godt igen. Det er hovedpointerne i vores komiske og på mange måder absurde serie, siger Morten Skov Hansen, der er chef for Ramasjang.

Det er langtfra første gang, at dansk børne-tv provokerer og trækker overskrifter både hjemme og i udlandet.

Dansk børne-tv, der har provokeret

  1. Ultra smider tøjet

    'Ultra smider tøjet' skabte debat i efteråret 2020.

    I DR-programmet Ultra smider tøjet stiller en række voksne danskere sig nøgne op foran en skolebørn i alderen 11-13 år, der så kan stille spørgsmål til deres kroppe. 

    Programmet blev både rost og kritiseret for at vise naturlige, nøgne kroppe til børn med det formål at skabe et normalt kropsideal for børn. 

    DF's Peter Skaarup sagde dengang, at programmet "fordærver vores børn".

    Programmet nåede også internationale medier, blandt andet The New York Times.

  2. Onkel Reje

    Mads Geertsen spiller Onkel Reje i Ramasjangs populære børneprogram.

    DR's karakter Onkel Reje er evigt politisk ukorrekt. Han piller næse, bander, ryger pibe og nægter at gå i bad og spise grøntsager.

    Noget, der ikke falder i alle forældres smag. 

    Programmet er blevet beskyldt for at opfordre børn til at opføre sig dårligt 

    Til et Onkel Reje-liveshow legede publikum satanister og lærte at lave sataniske håndtegn. Noget, der også medførte kritik fra kristne miljøer.

  3. 11-årig tester hijab

    11-årige Dicte blev i et DR Ultra-program sendt til Iran for at teste moden inden for hijabber.

    I programserien 'Dicte tester' fra 2017 blev 11-årige Dicte sendt til Iran for at teste "den smarte" hijab-mode.

    Det medførte kritik og fik den iranskfødte debattør Firoozeh Bazrafkan til at kalde programmet usmageligt og usolidarisk over for persiske kvinder og piger, fordi kvinder i Iran undertrykkes og tvinges til at bære hijab.

    Hun mente, at programmet burde trækkes tilbage. 

     

  4. Kaj og Andrea

    I 2016 kom en amerikansk journalist hjem fra ferie i Danmark, hvor han havde stiftet bekendtskab med dansk børnefjernsyn. 

    Det havde chokeret ham så meget, at han skrev en artikel om det i tidskriftet The Economist.

    Han noterede sig den politisk ukorretke Onkel Reje, men også Kaj og Andrea fik skylden for "mangel på uddannelse".

    - Kaj er frygteligt selvoptaget, mens Andrea er en rablende neurotiker, lød beskrivelsen af de to nationalklenodier.