Juleønsket

5 hemmeligheder om Juleønsket - sådan lavede man de vilde effekter

Dette års julekalender 'Juleønsket' er spækket med special effects. Se her, hvordan de seje scener er lavet.

Det allerbedste ved at lave en julekalender er, at alt er muligt. Det er en genre, hvor alt kan lade sig gøre.

Engle kan gå på toppen af Storebæltsbroen, dæmoner kan jagte børn i skolegården, magiske evner kan fiskes ud af et hult træ.

Det fortæller instruktøren bag dette års julekalender, 'Juleønsket', Carsten Myllerup.

Men hvordan får man egentlig en person til at flyve som en engel over himlen? Og vidste du, at man faktisk kan finde de smukke træer fra englenes rige i virkeligheden?

Her ser vi nærmere på special effects i fem udvalgte scener, som Carsten Myllerup og hans hold har lavet for at få julekalenderen til at være så tryllebindende og magisk som muligt.

SCENE 1: Englenes lyde og bopæl

I allerførste afsnit af 'Juleønsket' bliver seeren præsenteret for det overnaturlige engleunivers. Carsten Myllerup forklarer, at når englene flyver, fandt han ret hurtigt ud af, at det skulle vises som en lysbold.

- Hvis man ser godt efter, så vil man i nogle klip kunne se, at englene faktisk har vinger, når de flyver som en lysbold, siger han.

Noget af det, som Carsten Myllerup også tænkte meget i inden optagelserne, var englenes bopæl - en svævende 'ø'. Han besluttede, at den skulle laves som en form for flyvende hangarskib.

Carstens Myllerups allerførste tegning af englenes svævende 'ø' over skyerne.

På den allerførste skitse besluttede Carsten Myllerup, at øen skulle være dråbeformet og med et meget varieret landskab. Og sådan blev det også, da VFX-folkene, altså dem der laver de visuelle effekter, tegnede det i deres programmer.

Englenes bopæl er tegnet 100 procent på computer.

Forest i billedet kan det, som Carsten Myllerup havde tegnet ind som værende 'land' på sin skitse, ses. Bagved ligger vandet og det enorme vandfald, der vælter udover siden af øen. Bagerst ses skoven med bjerget. Både på skitsen og på visualiseringen.

SCENE 2: Englenes vinger

- Skuespillerne flyver ingen steder, fortæller Carsten Myllerup.

- Faktisk var det altid lidt sjovt, når vi skulle lave flyvescenerne, for så stod skuespilleren der og hoppede op i luften og landede igen. Og så blev resten klaret af VTX-folkene senere.

Produktionen havde ønsker om, at englenes vinger skulle være forskellige alt efter deres job.

Englenes vinger er noget, der er lavet efterfølgende på computeren, ligesom lyset fra vingerne er det.

Her kan man se Saraquels skytsenglevinger.

Derudover tænkte Carsten Myllerup i, at englene skulle bevæge sig og til dels lyde som et kampfly eller en motorcykel. Og de skulle have forskellige lyde, når de fløj, ud fra hvordan deres personlighed var. Således lød den hidsige engel Gabi anderledes end den mere rolige engel Zacharias.

- Gabis lyd var baseret på en hidsig japansk motorcykel, hvorimod Zacharias' var lavet ud fra den mere brummende lyd fra en Harley Davidson.

Det var dog ikke kun motorcykellyd, som englenes flyvelyd er lavet af. Carsten Myllerup og hans hold blandede også dyrebrøl, geværsalver, kanonskud og kampfly i lyden.

SCENE 3: Julies ønske og Færgegrillen

- Det her klip er sjovt, siger Carsten Myllerup, når han ser klippet, hvor hovedpersonen Julie sender et ønske afsted til englenes rige.

- For selvfølgelig er den lysende ønskekugle lavet på computer efterfølgende, men fordi det er så svært at lave lys på ansigt og hår efterfølgende på computeren, så var vi nødt til at bruge en ret sjov løsning i denne scene.

Lyset fra Julies ønske skulle være ægte, og derfor husker Carsten Myllerup, at de stod med en fiskestang med en elpærer hængende for enden, som de så bevægede i den bane, som kuglen skulle flyve.

- Det så helt skørt ud, siger han.

Derudover så fortæller instruktøren, at Færgegrillen, som man kan se i klippet, faktisk slet ikke fandtes i virkeligheden.

Færgegrillens placering med udsigt over Storebælt.
Færgegrillen efter.

- Det eneste, der fandtes af Færgegrillen, var faktisk skorstenen. Og så byggede vi noget af det op i træ. Resten er lavet på computer.

Her er den del af Færgegrillen, der blev bygget op i træ. Resten blev efterfølgende lavet på computer.

En anden ting, som Carsten Myllerup hæfter sig ved i klippet, er bjerget med alle ønskerne over. Han husker tydeligt sin første skitse af netop den scene.

Carstens skitse, som blev lavet på et foto af Herstedhøje på Sjælland. En bakke der er bygget af cirka 3.000.000 kubikmeter jord, murbrokker og betonklodser, der i 60'erne blev kasseret som byggeaffald.

Holdet besluttede at bruge Herstedhøje som udgangspunkt for bjerget, hvor Saraquel fordeler menneskernes ønsker til englene.

Ligesom på Carsten Myllerups skitse står englene fordelt på bakken for at få tildelt ønsker.

Scenen herover er derfor optaget på Herstedhøje. Den enorme kugle af ønsker er lavet efterfølgende på computer.

- Det var vigtigt for mig, at alt, som er med i julekalenderen, er logisk. Det vil sige, at kuglen af ønsker skulle ligne Solen. Folk vil tænke, at den ligner Solen, og den har de set før, og så føles det mere logisk for dem, forklarer Carsten Myllerup.

Noget, som Carsten Myllerup også tænkte en del over ved planlægningen og derefter optagelsen af julekalenderen, var de smukke hvide træer, som der findes i englenes verden.

- De hvide træer er faktisk rigtige, og de står i Dyrehaven nord for København. Det er hvidtjørn, og de blomstrer kun et par uger om året, så vi skulle planlægge det helt perfekt i forhold til at få filmet dem, siger han.

De hvide træer i forgrunden er filmet i Dyrehaven.

Det store bjerg bag ved træerne på billedet herover er lavet på computer bagefter.

SCENE 4: Broscenerne

Da Carsten Myllerup og hans hold var ude for at finde en god beliggenhed til Færgegrillen, fik han idéen til de smukke scener i afsnit fem, hvor fire af englene mødes på toppen af Storebæltsbroen.

Men ingen af skuespillerne har nogensinde været på toppen af broen.

- Faktisk så blev englene klippet ind senere, fortæller Carsten Myllerup.

Ude ved Værløse Flyvestation byggede produktionen en cementplade, hvor optagelserne kunne laves.

Det foregik sådan, at englene blev filmet på en container med en stor cementplade ovenpå ude på Værløse Flyvestation. Det skulle netop være der, da der skulle være en horisont, som ikke skulle skygges af huse eller træer.

For at få den rigtige vinkel brugte produktionsholdet en kran til at filme fra.

De billeder, som er helt tæt på englenes ansigter i scenen på Storebæltsbroen, blev optaget indenfor i et studie i Søborg. Her stod englen Gabi blandt andet foran en grøn skærm, og derefter blev himlen lagt på bag hende på en computer.

Englen Gabi på 'Storebæltsbroen'.

Solen i ansigtet på englene i de tætte billeder blev lavet med en lampe, og deres tøj bevægede sig i vinden ved hjælp af en blæser.

SCENE 5: Styrkekilden

I julekalenderen har englene et træ i en skov, som de får deres styrke fra. Det træ kalder de for styrkekilden.

Carsten Myllerup fortæller, at selve optagelserne af netop de scener, hvor træet var med, var komplicerede.

Træet som styrkekilden kommer ud af før og efter computerredigering.

- Det træ, som vi brugte, er et rigtigt træ, som står i Hareskoven på Sjælland. Men træet er fredet, så vi måtte nærmest ikke røre det, fortæller han.

Der skulle dog sættes en silikonemasse på træet, sådan at special effects-folkene ville have nemmere ved at lave effekterne efterfølgende. Det blev gjort ganske forsigtigt og tog en hel del tid. Selve den løbende, skinnende styrkekilde af gyldent væske blev lavet på computer.

Træet som styrkekilden kommer ud af.

Når englen Saraquel i klippet ovenfor dypper sin hånd ned i styrkekilden, så er der dog én ting, som ikke er lavet på computer - at væsken virker tyktflydende.

- Vi placerede en skål med honning for foden af træet, som skuespilleren så skulle dyppe hånden i. På den måde ser den gyldne væske mere ægte ud, når hun tager den op - for den var faktisk fyldt med akaciehonning, forklarer Carsten Myllerup.

Den tyktflydende honning dryppede fra englens hånd.

Han husker dog, at når de skulle tage scenen om, skulle skuespillerens hånd vaskes virkelig grundigt.

- Det tog en evighed, siger han grinende.

Alle de vilde special effects kan ses på TV 2 eller på TV 2 PLAY. Se her, hvordan dit barn kan se julekalender før klokken 20.