Toppen af poppen

Lars Lilholt kan spille på instrumenter, som de færreste kender - hør fem af dem her

Krumhorn, drejelire og bombarde er blot et lille udpluk af de instrumenter, som Lars Lilholt kan spille på.

Det er ikke for ingenting, at han kaldes for en spillemand.

For der findes umiddelbart ikke et instrument, som Lars Lilholt ikke kan spille på. Eller, som han selv siger:

- I virkeligheden, synes jeg ikke, jeg kan spille på noget. Men jeg kan klimpre på meget.

Med sin jyske beskedenhed og sit musikalske talent i tasken, er Lars Lilholt med som en af deltagerne i denne sæson af 'Toppen af poppen'.

Her valgte den folkelige troubadour at køre Kwamie Livs 'New Boo' gennem intet mindre end en drejelire.

Lars Lilholt overraskede alt og alle, da Kwamie Livs 'New Boo' røg en tur gennem en drejelire. Se og hør versionen lige her. Video: Kasper Søby

Kærligheden til underlige instrumenter

Lars Lilholt er først og fremmest sanger og sangskriver, og han holder især sine guitar- og violinkundskaber ved lige.

- De andre instrumenter er mere en hobby. Ligesom nogle samler på frimærker, så samler jeg på instrumenter, fortæller Lars Lilholt, der især har kastet sin interesse over instrumenter fra ’tidlig musik’-æraen, der er den ældste nedskrevne vestlige musik.

Nærmere betegnet er det musik fra 500-tallets middelalder til renæssancen sluttede i 1600-tallet.

- I stedet for at bruge effektpedaler eller keyboards, så bruger jeg de her lidt underlige instrumenter for at få en anderledes klang i mine sange, fortæller Lars Lilholt.

Drejelire

Hør en drejelire i Lars Lilholts 'Hvidsten Kro'. Video: Kasper Søby

Drejeliren betjenes ved at dreje et håndtag rundt med den ene hånd, der er forbundet til et hjul inde i klangkassen. Hjulet rammer strengene, som kan styres ved hjælp af tasterne med den anden hånd.

- Det er et herligt instrument med en dejlig klang af middelalderen. Jeg fik min første drejelire i 1980 og har to gange været på drejelirekursus i Tyskland. Jeg kan spille på drejelire, men jeg er aldrig blevet mester. Jeg har derfor overladt den til Mads Kjøller i mit band, fortæller Lars Lilholt.

Krumhorn

Hør et krumhorn i Lars Lilholts 'Held og lykke'. Video: Kasper Søby

Krumhornet har rødder i renæssancen, og er ifølge Lars Lilholt en forløber for oboen.

- Jeg er noget bedre til at spille på krumhorn end drejelire. Lyden af et krumhorn virker enormt dragende på mig og minder mig om en anden tid. Christian d. 4. havde faktisk et orkester, hvor der indgik et krumhorn, siger Lars Lilholt.

Bombarde

Hør både sækkepibe og bombarde i Lars Lilholts 'Bag Kuala Lumpurs smil'. Video: Kasper Søby

Bombarden er et blæseinstrument af træ med såkaldt dobbeltrør, der især blev brugt i Bretagne.

- Jeg lærte at spille på bombarde, da jeg blev hyret til at spille i et bretonsk folkrock-band i Aalborg i 70’erne. Jeg har rejst en del i Bretagne, hvor jeg har hørt den blive brugt. Bombarden lyder godt, men larmer ad helvede til, siger Lars Lilholt med et grin.

Irsk overton whistle

Hør en irsk overton whistle i Lars Lilholts 'Geddens tænder'. Video: Kasper Søby

I virkeligheden er den bare en forvokset blikfløjte, som også kaldes en pennywhistle, fordi den før i tiden kunne købes for en britisk penny.

- Det er lyden af irsk og keltisk musik. Jeg holder enormt meget af irsk musik, så jeg har den med på et par numre. 'Galwaypigen' er også et eksempel på et keltisk inspireret nummer. I mit tidligere band Kræn Bysteds havde vi også et par sange, der var meget keltiske.

Kinesisk slangeskindsviolin

Hør en slangeskindsviolin i Lars Lilholts 'Singapore Annie'. Video: Kasper Søby

Også kaldet en erhu er en slags violin med to strenge, der kan spores tilbage til Tang-dynastiet i 600-tallets Kina.

- Jeg lærte at spille på violinen til netop det nummer. Det var megasvært, så jeg måtte lige sidde og lure lidt på den, inden jeg kunne spille temaet, man hører i ’Singapore Annie’. Det er lyden af Himalaya og Kina, hvor de bruger instrumentet meget.

Se 'Toppen af poppen' søndag kl. 20.00 på TV 2 eller TV 2 PLAY.