Underholdning

K-pop sætter igen ny rekord - hvorfor er det så populært?

BTS har netop slået rekord med deres nye sang 'Dynamite'. Screendump fra musikvideoen

For anden gang i træk er det en koreansk popgruppe, der slår Youtubes rekord for flest afspilninger på 24 timer.

101,1 millioner.

Så mange gange blev K-popgruppen BTS’ nye sang 'Dynamite' set på Youtube de første 24 timer efter udgivelse.

Dermed har BTS snuppet Youtube-rekorden fra Blackpink – en anden K-popgruppe – der nåede 86,3 millioner visninger på 24 timer.

Det er særligt asiatiske og nordamerikanske fans, der har sikret BTS sin rekord og gjort K-pop til et stort og verdensomspændende fænomen.

Men det er også ”en kæmpe ting” blandt danske unge at lytte til polerede koreanske sange med snorlige danserutiner, siger musikekspert og radiovært Henrik Milling.

- K-pop har ikke samme gennemslagskraft som for eksempel Aqua, men det betyder ikke, at det kun er for ganske få nørder. Det er sivet ud til en bredere del af befolkningen og er almindeligt blandt teenagere. Det bliver måske ikke spillet til bryllupper, men det bliver spillet til konfirmationer, siger han.

De syv medlemmer af BTS.

Og netop sangen 'Dynamite', som har sat rekord på YouTube, kan være et led i at udbrede genren endnu mere i Europa. Sangen er nemlig BTS’ første fuldt engelsksprogede sang.

Popmusik i en visuel tidsalder

Opskriften på K-poppens imponerende succes er blandt andet, at den har et stærkt visuelt udtryk, lyder det fra Henrik Milling.

Kort om K-pop

K-pop er en musikgenre, der opstod i Sydkorea - forkortelsen K-pop står for koreansk pop. Det er en blanding af mange musikgenrer, og der lægges vægt på både dans, sang, det æstetiske og fællesskabet

I dag er en stor del af fankulturen på internettet. Der er ikke tal på, hvor mange K-pop-fans der findes på verdensplan. Men en opgørelse fra Korea Foundation viste, at der var 99 millioner mennesker meldt ind i fanklubber dedikeret til sydkoreansk kultur, heriblandt K-pop.

De mest dedikerede K-pop-fans kalder sig "stans" på de sociale medier, hvor deres profilbillede ofte er af deres idoler.

- Det er outreret, vanvittigt og radikalt.

Og det er netop en vigtig ingrediens, hvis man vil have succes med popmusik i dag. Det skyldes, at popmusik er blevet et internetfænomen. Det er noget, man ser på for eksempel Youtube, siger Henrik Milling.

Derfor bliver der også gjort meget ud af musikvideoerne.

- De er overdesignet og udenjordiske – de er så langt ude på skalaen, at det begynder at blive spændende, forklarer Henrik Milling.

Det samme gælder musikken, der er elektronisk og fyldt med computereffekter.

- Man vrider virkelig, hvad der kan foregå inde i en computer. Men man har samtidig indført en vis musikalsk forståelse og elegance i musikken, forklarer musikeksperten.

'Gangnam style'

Et kendt eksempel på den vilde popmusik er det globale hit 'Gangnam style' af den sydkoreanske kunstner Psy.

'Gangnam style' er afspillet over 1,2 milliarder gange på Youtube og er dermed blevet både Sydkoreas og K-poppens største hit.

Og det er ironisk nok, for 'Gangnam style' er en satirisk kommentar til livet i Gangnam, der er Seouls dyreste og mest eksklusive bydel, men også til hele K-pop-fænomenet og til det plastikagtige samfund, musikstilen og dens stjerner udadtil repræsenterer.

Dansk K-pop-fan

BTS laver dog dybe sangtekster med budskaber til deres unge lyttere, lyder det fra danske Mia Tarp på 18 år. Det er derfor, hun er fan af bandet.

Mia Tarp er 18 år og fra Hjørring.

Hun begyndte at lytte til BTS, fordi hun blev grebet af teksterne og det fællesskab, der er forbundet med at være superfan af den sydkoreanske drengegruppe.

- Det startede, mens jeg gik på efterskole. Jeg havde det rigtig skidt og følte ikke rigtig, jeg havde noget glæde. Så var der en af mine veninder, der viste mig BTS og deres lyrics. De gav mig en form for glæde og tro på, at jeg nok skulle komme igennem det her, siger Mia Tarp, der går i 2.g på gymnasiet i Hjørring.

Afstemning

Lytter du til K-pop?

Mia Tarp lyttede blandt andet til 'Answer: Love myself', der handler om, at man skal lære at elske sig selv, før man kan elske andre.

- BTS går rigtig meget op i at hjælpe unge i alle aldre og hjælpe dem med at acceptere sig selv, som de er. De har sagt, at hvis de bare kan få 1-2 procent af deres fans til at få det bedre, så har de haft succes, fortæller Mia Tarp.

Tre anbefalinger

Hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med K-pop, har Mia Tarp tre bud på, hvor man skal starte.

Hun anbefaler, at man lytter til 'Fake love', som ifølge hende er en af BTS’ mere dybe tekster om kærlighed:

'I need you' er sangen, der gjorde bandet populært, fortæller Mia Tarp. Det var her, deres rejse begyndte, og at de fandt deres lyd, og hvad de gerne vil:

Mia Tarps tredje anbefaling er 'Answer: Love myself'. Den handler om, at man bliver nødt til at elske sig selv, før man kan elske andre, fortæller hun: