Coronavirus

Disneys gigant-satsning dropper biografen - en gamechanger, siger ekspert

'Mulan' får nu premiere 4. september på Disney+. Walt Disney Pictures

Når 'Mulan' får premiere, bliver det første slag i en krig, der kan ende med at forandre måden, vi ser film på, lyder det fra filmredaktør.

Først var biografpremieren for Disneys kæmpesatsning 'Mulan' 27. marts. Så 24. juli. Så 21. august.

Og nu bliver filmen i starten af september udsendt direkte på Disneys egen streamingplatform, fordi coronavirussen har lukket store dele af verdens biografer.

Filmen med et budget på 200 millioner dollars (1,26 milliarder kroner, red.) er en af årets helt store blockbustere, som var udset til at redde biografernes økonomi, når de igen kunne åbne.

Derfor er skiftet til streaming en bombe under biograferne, lyder det fra Jacob Ludvigsen, filmredaktør på Soundvenue.

- Det er en gamechanger, siger han.

Disneys beslutning er ”den største trussel mod biografkulturen, vi har set i nyere tid", lyder det.

- Det er første slag i en krig, der kan forandre den model, vi kender - at sende film i biografen og så bagefter på streamingtjenesterne, siger han.

Budgettet for 'Mulan' er tårnhøjt, og forventningerne fra biograferne var det samme.

Virussen speeder udviklingen op

Den kendte model har indtil nu været, at filmene var underlagt et “biografvindue”, hvor en ny film ikke må gå i anden distribution i tre måneder.

Biograferne har altså førsteret på filmene, og det har kun været et fåtal af filmene, der røg direkte eller hurtigt ud på streamingtjenesterne. Og det var aldrig de store blockbustere, snarere det modsatte.

Det her var der ikke nogen, der kunne forudse

Jacob Ludvigsen, filmredaktør

De seneste år har en forandring ulmet under overfladen, blandt andet med Netflix' egne produktioner, men coronapandemien har sat turbo på udviklingen, mener Jacob Ludvigsen.

- Mange har nok tænkt, at det har været et spørgsmål om tid, før konventionerne blev revet ned. Men det her var der ikke nogen, der kunne forudse. Coronavirussen har gjort, at Hollywood-bosserne ikke har noget at tabe, siger han.

Ud over at have skabt mere risikovillighed hos toppen af filmbranchen har coronapandemien også påvirket vores medieforbrug.

En undersøgelse fra Det Danske Filminstitut viser, at mens coronavirussen var på sit højeste herhjemme, steg danskernes film- og serieforbrug markant. Det var særligt de abonnementsbetalte sider, der blev brugt oftere. Samme undersøgelse viste, at Netflix var den platform, der fik flest nye brugere under coronapandemien.

En vred og bevæbnet franskmand

Kort efter at nyheden om de ændrede premiereplaner var ude, gik en video af en vred fransk biografejer viralt. På videoen, der er delt på Twitter, ser man ham bevæbnet med et bat smadre og trampe på en papfigur for 'Mulan'-filmen.

- En operatørs reaktion på Disneys beslutning, står der over klippet:

Videoen illustrerer konflikten fint, mener Jacob Ludvigsen.

- Den er et meget godt billede på, hvordan det er lige nu. Der er mange biograferejere, der er vrede, siger han.

'Mulan' er en live-action version af Disneys tegnefilm af samme navn fra 1998. Her et billede fra den danske biografpremiere dengang.

Og måske har biograferne mere at frygte end blot at glippe en enkelt storfilm. For selvom Disney har meldt ud, at man ikke vil gøre det fast procedure at sende film direkte på streamingplatformen, skal man tage det med et gran salt, mener han.

- Hvis det er en økonomisk succes, der sikrer mange kunder i butikken, så kan de jo sidde ved alle premierefilmene og overveje, om det er den vej, de vil gå, siger han.

Publikum er halveret

Planen er, at 'Mulan' får traditionel biografpremiere i de lande, hvor Disney+ endnu ikke er lanceret - heriblandt Danmark.

Når filmen får premiere, har Lars Werge, formand for Danske Biografer, store forventninger.

Disney+

  • Blev lanceret mod slutningen af sidste år i USA, Canada og Holland, og siden er tjenesten blevet tilgængelig i en række andre lande.
  • De amerikanske brugere betaler cirka 45 kroner om måneden for et abonnement på streamingtjenesten - 'Mulan' kommer dog til at koste cirka 190 danske kroner ekstra. 
  • Har netop passeret passeret 60 millioner brugere, selv om målsætningen til at begynde med hed, at det tal skulle nås inden for fem år. 
  • Indholdet er blandt andet film og serier fra Walt Disney, Pixar, Lucasfilm, Marvel Studios og National Geographic.  

- Vi regner med, at den ret hurtigt kan trække et sekscifret antal besøgende i biografen. Så den betyder meget, siger han.

I forvejen er biografmarkedet hårdt ramt af coronavirussen - antallet af solgte billetter er halvdelen af, hvad det plejer, ligesom antallet af forestillinger også er lavere, fortæller Lars Werge.

Alligevel forstår han godt Disneys strategi.

- Vi leder alle sammen efter veje i den her krise. Men de film, man husker, er dem, der har været i biografen, siger han.

Selvom det mest af alt er "ren spekulation", er Jacob Ludvigsen dog ikke sikker på, at danskerne skal se storfilmen i biografmørket. For Disney+ bliver rullet ud i Danmark og syv andre lande i midten af september.

- Man kunne jo tænke, at det ville være oplagt at lancere 'Mulan' på Disney+, fordi premieren ligger næsten oveni, at platformen kommer til nye markeder, siger han.