Disneys gigant-satsning dropper biografen - en gamechanger, siger ekspert

NÄr 'Mulan' fÄr premiere, bliver det fÞrste slag i en krig, der kan ende med at forandre mÄden, vi ser film pÄ, lyder det fra filmredaktÞr.

FĂžrst var biografpremieren for Disneys kĂŠmpesatsning 'Mulan' 27. marts. SĂ„ 24. juli. SĂ„ 21. august.

Og nu bliver filmen i starten af september udsendt direkte pÄ Disneys egen streamingplatform, fordi coronavirussen har lukket store dele af verdens biografer.

Filmen med et budget pÄ 200 millioner dollars (1,26 milliarder kroner, red.) er en af Ärets helt store blockbustere, som var udset til at redde biografernes Þkonomi, nÄr de igen kunne Äbne.

Derfor er skiftet til streaming en bombe under biograferne, lyder det fra Jacob Ludvigsen, filmredaktÞr pÄ Soundvenue.

- Det er en gamechanger, siger han.

Disneys beslutning er ”den stþrste trussel mod biografkulturen, vi har set i nyere tid", lyder det.

- Det er fÞrste slag i en krig, der kan forandre den model, vi kender - at sende film i biografen og sÄ bagefter pÄ streamingtjenesterne, siger han.

Virussen speeder udviklingen op

Den kendte model har indtil nu vĂŠret, at filmene var underlagt et “biografvindue”, hvor en ny film ikke mĂ„ gĂ„ i anden distribution i tre mĂ„neder.

Biograferne har altsÄ fÞrsteret pÄ filmene, og det har kun vÊret et fÄtal af filmene, der rÞg direkte eller hurtigt ud pÄ streamingtjenesterne. Og det var aldrig de store blockbustere, snarere det modsatte.

Det her var der ikke nogen, der kunne forudse

Jacob Ludvigsen, filmredaktĂžr

De seneste Är har en forandring ulmet under overfladen, blandt andet med Netflix' egne produktioner, men coronapandemien har sat turbo pÄ udviklingen, mener Jacob Ludvigsen.

- Mange har nok tÊnkt, at det har vÊret et spÞrgsmÄl om tid, fÞr konventionerne blev revet ned. Men det her var der ikke nogen, der kunne forudse. Coronavirussen har gjort, at Hollywood-bosserne ikke har noget at tabe, siger han.

Ud over at have skabt mere risikovillighed hos toppen af filmbranchen har coronapandemien ogsÄ pÄvirket vores medieforbrug.

En undersÞgelse fra Det Danske Filminstitut viser, at mens coronavirussen var pÄ sit hÞjeste herhjemme, steg danskernes film- og serieforbrug markant. Det var sÊrligt de abonnementsbetalte sider, der blev brugt oftere. Samme undersÞgelse viste, at Netflix var den platform, der fik flest nye brugere under coronapandemien.

En vred og bevĂŠbnet franskmand

Kort efter at nyheden om de Êndrede premiereplaner var ude, gik en video af en vred fransk biografejer viralt. PÄ videoen, der er delt pÄ Twitter, ser man ham bevÊbnet med et bat smadre og trampe pÄ en papfigur for 'Mulan'-filmen.

- En operatÞrs reaktion pÄ Disneys beslutning, stÄr der over klippet:

Videoen illustrerer konflikten fint, mener Jacob Ludvigsen.

- Den er et meget godt billede pÄ, hvordan det er lige nu. Der er mange biograferejere, der er vrede, siger han.

Og mÄske har biograferne mere at frygte end blot at glippe en enkelt storfilm. For selvom Disney har meldt ud, at man ikke vil gÞre det fast procedure at sende film direkte pÄ streamingplatformen, skal man tage det med et gran salt, mener han.

- Hvis det er en Þkonomisk succes, der sikrer mange kunder i butikken, sÄ kan de jo sidde ved alle premierefilmene og overveje, om det er den vej, de vil gÄ, siger han.

Publikum er halveret

Planen er, at 'Mulan' fÄr traditionel biografpremiere i de lande, hvor Disney+ endnu ikke er lanceret - heriblandt Danmark.

NÄr filmen fÄr premiere, har Lars Werge, formand for Danske Biografer, store forventninger.

Disney+

  • Blev lanceret mod slutningen af sidste Ă„r i USA, Canada og Holland, og siden er tjenesten blevet tilgĂŠngelig i en rĂŠkke andre lande.
  • De amerikanske brugere betaler cirka 45 kroner om mĂ„neden for et abonnement pĂ„ streamingtjenesten - 'Mulan' kommer dog til at koste cirka 190 danske kroner ekstra. 
  • Har netop passeret passeret 60 millioner brugere, selv om mĂ„lsĂŠtningen til at begynde med hed, at det tal skulle nĂ„s inden for fem Ă„r. 
  • Indholdet er blandt andet film og serier fra Walt Disney, Pixar, Lucasfilm, Marvel Studios og National Geographic.  

- Vi regner med, at den ret hurtigt kan trĂŠkke et sekscifret antal besĂžgende i biografen. SĂ„ den betyder meget, siger han.

I forvejen er biografmarkedet hÄrdt ramt af coronavirussen - antallet af solgte billetter er halvdelen af, hvad det plejer, ligesom antallet af forestillinger ogsÄ er lavere, fortÊller Lars Werge.

Alligevel forstÄr han godt Disneys strategi.

- Vi leder alle sammen efter veje i den her krise. Men de film, man husker, er dem, der har vĂŠret i biografen, siger han.

Selvom det mest af alt er "ren spekulation", er Jacob Ludvigsen dog ikke sikker pÄ, at danskerne skal se storfilmen i biografmÞrket. For Disney+ bliver rullet ud i Danmark og syv andre lande i midten af september.

- Man kunne jo tÊnke, at det ville vÊre oplagt at lancere 'Mulan' pÄ Disney+, fordi premieren ligger nÊsten oveni, at platformen kommer til nye markeder, siger han.