Badehotellet

Derfor taler kvinderne i 'Badehotellet' så godt tysk og 20 andre spørgsmål, seerne fik svar på

Hvad er jeres yndlingsscene? Hvorfor taler kvinderne så godt tysk? Det var nogle af de spørgsmål, to af hovedpersonerne på 'Badehotellet' svarede på.

Det tager fem uger at skrive et afsnit af 'Badehotellet'.

Det afslørede den ene af de to forfattere bag serien, Stig Thorsboe.

Mandag aften svarede han og skuespilleren bag fru Frigh, Anette Støvelbæk, på spørgsmål fra seerne.

En seer ville vide, hvor lang tid det tager at lave en sæson af 'Badehotellet', og det optager faktisk al forfatternes tid.

- Der er mange, der spørger, om vi ikke kan skrive flere afsnit til en sæson, men det kan vi ikke nå, for hele vores år er dedikeret til 'Badehotellet', forklarede han.

Stig Thorsboe og medforfatteren Hanna Lundblad er nemlig medproducenter på serien. Derfor går de direkte fra skrivefasen over til klippebordet og er med til at lave selve serien.

- Vi er først helt færdige med serien i januar, hvor sæsonen kører over skærmen. Og så skal vi til at skrive en ny sæson igen, siger han.

Her kan du se nogle af de mange andre spørgsmål, Anette Støvelbæk og Stig Thorsboe svarede på:

21 spørgsmål om 'Badehotellet'

Hvordan var det at læse manuskriptet, hvor den rigtige hr. Ramsing dukkede op?

Anette Støvelbæk: Jeg anede det jo ikke. Vi får et manus ad gangen. Jeg blev ked af, at det skete, men også opstemt på samme tid. 

Stig Thorsboe: Vi nyder jo lidt at overraske skuespillerne. Så spiller de på den viden, de tror, de har. 

Hvor lang tid er I om at skrive en sæson af 'Badehotellet'?

Stig Thorsboe: Vi bruger cirka to måneder på at forberede os, inden vi skriver en sæson. Så er vi fem uger om at skrive ét afsnit. 

Der er mange, der spørger, om vi ikke kunne skrive flere afsnit til en sæson, men det kan vi ikke nå. Vi er medproducenter på serien, så dagen efter, vi har skrevet et afsnit, sidder vi ved klippebordet og er med til at lave serien. 

Vi slipper faktisk først en sæson i slutningen af januar, og så skal vi igang med en ny sæson igen. 

Hvordan adskiller 'Badehotellet' sig fra andre tv-serier, du tidligere har lavet?

Stig Thorsboe: Jeg har været med til at skrive cirka ti serier (heriblandt 'Taxa', 'Krønikken' og 'Lykke', red). 'Badehotellet' er uden sammenligning den serie, der har været mest fornøjelig at arbejde med i alle år.

Det er helt indiskutabelt. Der er en stemning på den her produktion, der er helt usammenlignelig.

Kommer der en ny sæson?

Stig Thorsboe: Ja, der kommer en ny sæson, som kommer til at foregå i 1941. 

Læs mere om den nye sæson her

Hvilke øjeblikke fra 'Badehotellet' synes I bedst om?

Anette Støvelbæk: Scenen med den falske Ramsing, hvor Alice kigger tilbage er vidunderlig sjov. 

Stig Thorsboe: Jeg synes, sæsonen bliver afsluttet rigtig fint med, at Weyse synger en sang fra 'Dyveke-revyen'. Dengang var der tysk censur. Sangen var egentlig en kærlighedssang om parforhold, men så lavede forfatteren Poul Henningsen et modstandsvers, uden at tyskerne opdagede det. Jeg synes, at måden Jens Jacob Tychsen synger sangen på er endnu bedre, end jeg kunne forestille mig.

Hvordan er det at spille sammen med din søn Lue, der spiller Leslie?

Anette Støvelbæk: Jeg vidste jo slet ikke, at Lue blev castet til rollen. Jeg blev slet ikke spurgt. Vi kiggede hinanden i øjnene og sagde: Tror vi, at vi kan det her, og så blev vi enige om, at det kan vi da godt. Det har været en stor gave at få lov til at arbejde med min søn.

Tænker I kun på udviklingen i det afsnit, I laver, når I skriver serien, eller har I en plan lang tid frem?

Stig Thorsboe: Da vi begyndte, ville vi gerne have den skulle starte i 1928 og slutte i 1933. Vi håbede på fem sæsoner, men vi vidste ikke, om det kunne lade sig gøre. Nu er den blevet forlænget, og vi tænker måske lidt frem, men jeg vil ikke afsløre hvor meget.

Hvordan kan det være, at flere af kvinderne taler så godt tysk?

Stig Thorsboe: Man talte bedre tysk dengang. I dag kan mange engelsk, men før 1940 var tysk et mere naturligt fremmedsprog for danskere. Amanda, der taler tysk, har boet et års tid med sin mand Max Berggren i Tyskland, så der har hun lært sproget. Men kvinderne er jo generelt lidt klogere end mændene i den her serie, så det er måske også derfor, de kan tysk.

Hvilken scene har været den sjoveste at indspille?

Anette Støvelbæk: Jeg grinede rigtig meget med Rasmus Botoft, da vi skulle lave den scene, hvor vi sad på sengekanten og skulle kysse. Det er faktisk sjældent, man får lov at kysse på 'Badehotellet'. Til sidst havde jeg det næsten som en uartig elev i skolen, fordi vi kunne mærke, at produktionen var lidt trætte af os

Stig Thorsboe: Det er der, hvor han kigger på hende og siger "Må jeg kalde Dem, Alice?" Det var jo noget af en scorereplik. 

Kunne 'Badehotellet' blive en musical?

Stig Thorsboe: Tanken er jo ikke fremmed. Vi har hørt spørgsmålet mange gange før. Vi fokuserer på tv-serien, men teoretisk set kunne det sikkert godt ske. Men jeg ved ikke, om vi ville have lyst.

Hvilke tv-serier ser I selv?

Anette Støvelbæk: Jeg ser mange tv-serier. Jeg ser 'The Crown' med min mor. Men jeg går i alle genrer. Jeg ser også 'Walking Dead' og 'Game of Thrones'. 

Stig Thorsboe: Jeg ser faktisk ikke så meget, men 'The Crown' sluger jeg som slik.

Hvor langt kan I se ’Badehotellet’ ud i fremtiden?

Stig Thorsboe: Jeg vil sige, så længe stoffet føder for os, så længe kan jeg se det. Men vi tager en sæson ad gangen, og det har vi gjort fra starten. Så har vi nogle sigtemærker, der rækker udover. Men vi tænker en sæson ad gangen. Der kommer jo også en tid, hvor det ikke giver mening, at de er på de her badehoteller længere, fordi de har sin tid.

Kan du se lidt af dig selv i fru Frigh – har du f.eks. selv mødt en bedrager?

Anette Støvelbæk: Jeg har ikke selv mødt en bedrager. Jeg synes, Alice Frigh har haft en kæmpe udvikling gennem sæsonerne, men hun har altid været meget nysgerrig og åben. Og når man er det, så risikerer man også at blive skuffet og snydt, og lige der kan jeg godt se, at jeg selv har prøvet det. Jeg møder verden positivt og åben og tror på det bedste i folk i mennesker, og så bliver man slemt skuffet og vred over, at folk kan opføre sig sådan. Men jeg har ikke mødt en decideret bedrager.

Hvad har været det sværeste ved at skrive sæson 7?

Stig Thorsboe: Vi har et kæmpestort persongalleri, og vi har en ambition om, at de alle skal have hver deres historie og helst inden for 47 minutter. Og det er lidt af et stunt. Det sværeste ved at skrive et manuskript er at blande kortene. Det er ikke så meget det at finde på karakterbuer, men at få det til at virke så uanstrengt, som vi gerne vil have, at det skal være. Det anstrenger vi os meget for – det bruger vi mest tid på.

Hvordan ser du selv Alice Frighs udvikling?

Anette Støvelbæk: Jeg kan godt forestille mig, at hun som ejer af en stor virksomhed skal til at tage stilling til, om hun vil samarbejde eller ikke samarbejde med tyskerne. Og hvad er der med den her kærlighed og de her børn – der er mange muligheder for hendes udvikling.

Hvilken karakter i ’Badehotellet’ ville passe bedst til dig selv?

Stig Thorsboe: Jeg ville nok være Aurland, og så ville jeg tænke, at det hele går ad helvedes til. Sådan ville jeg have det på de dårlige dage, og på andre dage ville jeg være Weyse og være selvoptaget. Jeg kunne også være Hr. Madsen.

Hvilken karakter ville du gerne spille, hvis du ikke havde spillet fru Frigh?

Anette Støvelbæk: Jeg har lyst til at spille dem alle sammen. Ej, så skulle det lige være Weyse, fordi man så fik lov til at sidde der ved klaveret. Jeg misunder ham faktisk lidt hver gang, han får lov til at synge de her sange.

Hvordan opstod idéen til 'Badehotellet'?

Stig Thorsboe: Hanna (medforfatter, red.) og jeg fik en henvendelse fra TV 2, om vi ville lave en serie. Det ville vi gerne, men så skulle den være historisk. Vi ville gerne have, at den skulle udspille sig mellem de to verdenskrige, fordi vi synes, at 30’erne var sindssygt spændende. Vi vidste, at badehotellerne havde en stor periode i de år, og vi fandt ud af, at det ofte var de samme mennesker, der flyttede ind sommer efter sommer på de hoteller. Der tænkte vi: Der har vi vores ensemble-serie, hvor det er de samme karakterer, der går igen. Det var i grove træk, hvordan ’Badehotellet’ blev født.

Kommer vi til at se mere til den tyske løjtnant?

Stig Thorsboe: Han er jo ikke død, men måske bliver han sendt til østfronten. Den næste sæson bliver i 1941, og der åbner Hitler krigen mod Sovjet, og der var brug for unge friske mænd. Hvis han ikke er røget derud, kan man måske ikke udelukke, at han kigger forbi.

Hvad er det bedste minde fra arbejdet med ’Badehotellet’?

Anette Støvelbæk: Da jeg første gang kørte op med bussen, og vi skulle optage, der var jeg bjergtaget. Jeg havde ingen anelse om, at Danmark var så smuk. 

Stig Thorsboe: Jeg kommer til at tænke på, da Hanna og jeg var i Toscana, og der var premieren på den allerførste sæson herhjemme. Så tikker der en besked ind, der fortæller, at cirka 1,5 millioner mennesker har set serien. Det tror jeg aldrig, at vi glemmer. Det er så sårbart at komme ud med noget nyt, og man ved aldrig, om det rammer. Men her tænkte vi: Okay, det kan et eller andet det her. 

Er musikken nyskrevet eller er det sange fra dengang?

Stig Thorsboe: Musikken er ny og lavet af to fantastiske komponister, der hedder Jeppe Kaas og Halfdan E, og de har været med os hele vejen. Der er nogle enkelte tyske sange, som er gamle, og som er genindspillet. Men ellers er musikken lavet af de to vanvittig kompetente filmkomponister.

Syvende sæson af 'Badehotellet' af slut. I den anledning deltog skuespiller Anette Støvelbæk og medforfatter Stig Thorsboe i en livechat på tv2.dk Video: Thomas Wilmann & Jesper Koch