Underholdning

Er denne reklame over stregen? Fastfoodkæde siger undskyld

En reklame for KFC bliver kaldt sexistisk. Screenshot fra reklame

Reklamen er sexistisk, lyder kritikken.

Fastfoodkæden Kentucky Fried Chicken (KFC) er kendt for deres sprøde friturestegte kylling.

Men det er ikke deres mad, der har fået folk til at tale om fastfoodgiganten de seneste par dage. Det er derimod en reklame, som er blevet vist i Australien.

I reklamen ser man en ung kvinde spejle sig selv i en bilrude. Hun tjekker, hvordan hendes hotpants sidder og retter på sin lille top.

Pludselig bliver bilruden rullet ned, og inde i bilen sidder to drenge med åben mund og stirrer på kvinden.

Reklamen er blevet kaldt "sexistisk" af den australske gruppe Collective Shout, der kæmper mod objektificering af kvinder.

Talskvinden for gruppen, Melinda Liszewski, siger, at der bliver brugt "forældede stereotyper" i reklamen.

Hun mener, at kvinden bliver fremstillet som et sexobjekt, der kun er til for mænds fornøjelse. Og at fremstillingen af de unge drenge forstærker fortællingen om, at "boys will be boys" – at vi ikke kan forvente andet af drenge, end at de vil glo, når de ser en kvindes frontparti.

Efter balladen har australske KFC undskyldt. I en pressemeddelelse fra i dag skriver de:

- Vi undskylder for, at nogle er blevet stødt af vores seneste reklame. Vores intention var ikke at stereotypisere kvinder og unge drenge og sætte dem i et negativt lys.

Reklamer er et virksomt værktøj

Problemet med reklamer som KFC-reklamen er, at de resulterer i bagstræberiske, ekskluderende fortællinger om blandt andet køn og seksualitet.

Det mener Vincent F. Hendricks, professor i filosofi og forfatter til en bog om identitetspolitik og krænkelseskultur med titlen 'Os og dem'.

De unge drenge i reklamen stirrer på kvindens bryster.

- Når mænd bliver fremstillet som tyre og kvinder som løse på tråden, så taler det ind i en bestemt fortælling om, hvem vi er.

- Flere og flere mener, at det er en forkert og unuanceret fremstilling, når ældre opfattes som vrisne gnavpotter, forvirrede excentrikere eller bare syge og sløje. Og når kvinder bliver portrætteret som sexobjekter eller skrappe madammer, siger Vincent F. Hendricks.

Vi er blevet mere og mere bevidste om, at mennesker indeholder mange nuancer og karaktertræk, og derfor ryger flere op af stolen, når for eksempel reklamer benytter sig af ensidige stereotyper, siger Vincent Hendricks.

Det skyldes også, at reklamer er et virksomt værktøj, der er med til at skabe og forme vores forståelse af meninger og køn.

Derfor ser vi også oftere og oftere, at firmaer undskylder for reklamer, de har lavet, siger professoren.

Afstemning

Synes du, KFC's reklame er over stregen?