Husker du disse fem ikoniske julereklamer? De kan blive de sidste af deres slags

16x9
Fætter BR med nissehue, Coca Colas julemand og Tuborg-bilen er alle blevet populære på tv i december. Foto: Coca Cola/BR/Tuborg

De hyggelige og genkendelige julereklamer er truet, varsler reklamemand.

De er hvert år nogle af de første julebebudere: Julereklamerne.

Ja, de er sat i verden for at sælge produkter, men genren rummer igennem historien flere gode eksempler på, at de også tjener et større formål.

Med den hvideste sne, de rødeste nissehuer og genkendelige jingler har de stået som et trygt nostalgisk holdepunkt, når kalenderen viste december, forklarer Morten Grubak, der er kreativ direktør i reklamebureauet Virtue og stor fan af reklamerne.

- De spiller en vigtig rolle i vores årlige følelses-ræs om at komme i jule-zen før den 24., siger han og forklarer, at de signalerer det, vi "vender hjem til" under højtiden.

Færre ikoner i fremtiden

Men det vil sandsynligvis ikke forblive sådan, understreger han.

I dag er flow-tv i høj grad erstattet af streamingtjenester, færden online og på sociale medier, og det skal alt sammen dækkes, når store virksomheder producerer reklamer i december. Det går i sidste ende ud over de helt store satsninger, mener Morten Grubak.

- Det store marketingbudget til den årlige jule-tv-reklame er blevet hakket op til små pebernødder, der nu deles ud på samtlige platforme. Det smager af jul, men det er ikke den samme som da DSB-Harry kørte bagstiv hjem på TV, og søerne hvert år var frosset til, siger han med et blik tilbage på de "gode gamle dage".

Her er listen over nogle af de julereklamer, som er blevet synonym med den søde juletid:

1. Coca Colas julereklame

År: 1931

Om reklamen: Det er næsten 90 år siden, at julemanden med sit røde tøj og den karakteristiske Coca Cola-flaske i hånden tonede frem på skærmene verden over. Siden er det blevet til utallige versioner med den gamle mand med de runde kinder - blandt andet den nok mest populære med 'Coca Colas julekaravane' som fra 1995 har kørt på tv og i biografer.

- Vi har som forbrugere været “ofre” for repetition. Reklamen er nu ikke længere genstand for folkelig irritation, men mere en accepteret brik i det samlede julebillede, der blandt andet også tæller det årlige 'Disney’s Juleshow', siger Morten Grubak.

2. "God jul og godt tub'år"

År: 1984

Om reklamen: Reklamen, der blev lavet af Peter Wibroe, har haft lang holdbarhed. Den er nok en af Danmarks mest ikoniske reklamer, med en simpel grafik og et fængende slogan.

- Synet af det søde krølbenede rensdyr og lyden af det ikoniske Ford A Horn, sælger ikke længere en øl, men juletradition og stemning på flaske, siger Morten Grubak.

3. Quick-julekalender med løftet pegefinger

År: 1994

Om reklamen: Skrabejulekalenderen viser en lille pige, der med en løftet pegefinger må minde sin far om, at han altså ikke må snyde med sin kalender. Reklamen kører stadig i tv i dag.

4. DSB-Harry til julefrokost

År: 2003

Om reklamen: Den lille lilla og fartglade figur Harry (med Søs Egelinds stemme) og Søren Pilmark i rollen som den fornuftige Bahnsen blev fra 2000 til 2011 folkeeje og en kæmpe succes for DSB. Reklamerne modtog adskillige priser blandt andet for deres julereklame, hvor Harry må tage toget, fordi han har fået for meget at drikke.

5. Fætter BR deler gaver ud

År: 1994

Om reklamen: Det vil nok særligt være børn og forældre, der har hæftet sig ved Fætter BR's julereklame. Her hjælper Fætter BR julemanden med at dele gaver ud, efter julemanden er blevet syg.

- Det der i virkeligheden gør de gamle julereklamer uopslidelige, er de samme psykologiske virkemidler som i Wham!’s “Last Christmas”. Den bruger de samme fire akkorder hele vejen igennem sangen og de bliver gentaget i gennem hele sangens 4 minutter og 38 sekunder, siger Morten Grubak.

Afstemning