Underholdning

Klamt, smagløst eller bare dybt upassende: Otte stykker tøj, der delte vandene i 2019

Tre af de stykker tøj, der har været kontroversielle i 2019. Ritzau Scanpix

I 2019 har modebranchen været genstand for flere skandaler.

Mode må gerne efterlade et indtryk. Nogle designere ønsker også, at det skal provokere. Men det er nok de færreste, der ønsker, at det direkte skal støde folk.

Ikke desto mindre, så er det sket i mindst otte tilfælde i løbet af det år, vi er på vej ud af.

Her har store modehuse som Gucci, Burberry og Calvin Klein trukket tøj tilbage og undskyldt, fordi deres designs eller markedsføring er blevet modtaget med kritik fra de potentielle kunder.

Se listen her og svar, hvad du mener om tøjet.

1. Trøjer med skoleskyderi-tema

Bstroy har hovedsæde i Atlanta i staten Georgia og er kendt for sit streetwear.

Sweatshirts med navne på amerikanske high schools eller universiteter printet på brystet lyder måske uskyldigt. Men når der udelukkende er tale om skoler, som har været udsat for voldsomme skoleskyderier, så går det hen og bliver en smule morbidt.

"Klamt" og "smagløst", lød i hvert fald de mange kommentarer på sociale medier, da streetwear-mærket Bstroy viste deres nyeste kollektion frem i september. "Stoneman Douglas", "Sandy Hook," "Virginia Tech" og "Columbine" stod skrevet over brystet på deres trøjer, som også var fyldt med imiterede skudhuller.

Bluserne blev dog ikke trukket tilbage. I stedet udtalte designeren Brick Owens' på Instagram, at budskabet handlede om "ironi": Eksempelvis "ironien i, at man lider en voldelig død i et miljø, du anser som et trygt, kontrolleret sted, som en skole," skrev han.

Afstemning

Er det i orden at printe navne på skoler, der har været ofre for skoleskyderier, på en trøje?

2. Kim Kardashians undertøj

Kim Kardashian udtalte selv, at hun brugte navnet "kimono" om sit nye mærke af respekt for japansk kultur.

Først hed Kim Kardashians linje af undertøj, nattøj og shapewear Kimono. Der gik dog kun få dage efter offentliggørelsen, før hashtagget #KimOhNo (Åh nej, Kim, red.) begyndte at trende på Twitter.

Influenceren og reality-stjernen blev beskyldt for kulturelt tyveri ved at bruge navnet på den japanske traditionelle klædedragt til sit undertøj. Selv den japanske borgmester i Kyoto, Daisaku Kadokawa, deltog i debatten, og bad hende ændre navnet på sit mærke, så det ikke lånte fra den gamle og ærefulde beklædning.

Kim Kardashian forsvarede først brugen af ordet, men endte til sidst med at ændre navnet til Skims Solutionswear.

Afstemning

Er det i orden, at navngive et undertøjsmærke efter en traditionel klædedragt?

3. Racistisk praksis gengivet i sweater

Gucci har haft flere kontroversielle stykker tøj i løbet af 2019.

Når man rullede kraven op på den sorte trøje, som det eksklusive modehus Gucci præsenterede i sin februar-kollektion, gav det de helt forkerte associationer.

Med et hul til munden og et rødt omrids ledte den for mange tankerne hen på blackface - den krænkende handling, når hvide mennesker klæder sig ud som sorte. Da de kritiske røster begyndte, var mærket hurtig til at reagere: Trøjen blev trukket tilbage.

- Dette handler om ignorance. Det var bestemt ikke vores intention, men det er ikke en undskyldning, udtalte Guccis Marco Bizzarri.

Afstemning

Var det den rigtige beslutning, at Gucci trak trøjen tilbage?

4. Spændetrøjer på catwalken

Hvide dragter med spænder forskellige steder på kroppen fyldte en stor del af Guccis show.

Den var igen gal hos Gucci, da modefirmaet under et show i september sendte en hel række modeller på catwalken i det, der lignede spændetrøjer.

En af modellerne skabte overskrifter ved at protestere på sin helt egen måde: Ayesha Tan Jones, som identificerer sig som non-binær, blottede under showet sine håndflader, så alle kunne se ordene "Psykisk sygdom er ikke mode" skrevet henover dem.

Afstemning

Er det i orden at bruge spændetrøjer som en modegenstand?

5. Halsløkke fra Burberry

Burberrys kreative direktør Riccardo Tisci sagde, at løkken kom fra marine-temaet i kollektionen og at han ikke havde tænkt over, hvad det også kunne ligne.

Hos modehuset Burberry kom kritikken af deres tøj fra egne rækker.

Det var nemlig modellen Liz Kennedy selv, der i februar påpegede det problematiske i sit look på catwalken. Hun havde en stor løkke af gyldent reb hængende om sin hals.

- Selvmord er ikke fashionabelt, skrev hun på sin Instagram og direkte rettet mod den kreative direktør Riccardo Tisci.

Hendes kritik blev straks besvaret ved, at mærket fjernede trøjen og undskyldte.

Afstemning

Er det over grænsen, at lave et stykke tøj, der ligner en løkke om halsen?

6. Computergeneret homoseksualitet

Modellen og influencerens kys er centrum i reklamen.

Hvorfor skal en heteroseksuel kvinde kysse med en anden kvinde for at gøre reklame?

Sådan spurgte mange, efter en reklame i Calvin Kleins undertøjskampagne #MyCalvins viste den erklærede heteroseksuelle supermodel Bella Hadid i et passioneret kys med den computergenererede influencer Lil Miquela.

Den fiktive influencer, som har 1,8 millioner følgere på Instagram, portrætterer en ung kvinde, og med reklamen blev modehuset anklaget for at seksualisere lesbiske og bruge det som et unødvendigt salgstrick.

Calvin Klein, som har arbejdet for at repræsentere forskellige seksuelle orienteringer og kønsidentiteter i firmaets kampagner, beklagede, at den blev misforstået, men trak den ikke tilbage.

Afstemning

Hvad synes du om reklamen?

7. Protester på skoene

Vinderen af konkurrencen om at designe sin egen Vans-sko kunne vinde 25.000 dollar.

De politiske protester i Hong Kong var så småt begyndt, da skomærket Vans som en del af en designkonkurrence viste en sko, der i den grad kommenterede den politiske situation.

Skoen viser Hong Kongs blomsteremblem, og har printet små figurer med gasmasker, beskyttelsesbriller og hjelme på - fuldstændig som de mange unge, der er gået på gaderne for at kæmpe for demokrati i byen, som er en del af Kina.

Problemet opstod dog for alvor, da Vans fjernede kandidaten og blev skudt i skoene af mange vestlige sneakerinteresserede, at de gjorde det for at føje deres kinesiske kunder.

Vans skrev efterfølgende, at de ikke tager politisk parti, og derfor heller ikke gør det i denne sag. Det var imod firmaets retningslinjer, at designet overhovedet var med i konkurrencen, lød det.

Afstemning

Burde Vans have ladet skoen forblive i konkurrencen, selvom den havde et politisk budskab?

8. Sæt leder tankerne hen på jødeforfølgelse

På Instagram og Twitter skrev brugere blandt andet, at man "for over 1000 dollars kan ligne en af nazisternes fanger", og at "for mange har mistet deres medmenneskelighed og ikke har nogen idé om fortidens rædsler.

Et sæt tøj fik i november luksusmærket Loewe i problemer. Striberne og snittet lignede de dragter, fangerne havde på i nazisternes koncentrationslejre under 2. verdenskrig, mente mange brugere på sociale medier.

Sættet var ellers en del af en kollektion, der er en hyldest til "frihed og fantasi".

Sættet blev fjernet fra hylderne, og det spanske mærke undskyldte, at deres design kunne blive "misforstået som en reference til et af de mest ubehagelige øjeblikke i menneskehedens historie."

Afstemning

Synes du, at sættet minder for meget om en dragt fra en koncentrationslejr?