Se de overraskende før- og efterbilleder: Sådan er ’Tinka’-universet skabt

16x9
Ensomhedens tårn fra 'Tinka og Kongespillet' er skabt i en computer. Men selve øen findes og ligger ved Helnæs på Fyn. Foto: TV 2

Ekspert fra store Hollywood-film har brugt et halvt år på at lave computereffekter i 'Tinka og Kongespillet'.

Højt hævet over trætoppene troner slottet over nissebyen Kongsby i julekalenderen 'Tinka og Kongespillet'. Men slottet ligger slet ikke bag træerne. Det ligger kun på en computer.

'Tinka og Kongespillet' indeholder flere scener med mange computereffekter, eller VFX, som det kaldes på filmsprog. VFX er forkortelse for visual effects på engelsk.

De er skabt af computereffekt-designeren Thomas Dyg, som er specialist i VFX og blandt andet har arbejdet på de tre seneste 'Harry Potter'-film, 'Iron Man' og den Oscar-belønnede film 'Gravity'.

I alt har Thomas Dyg lavet 370 effekter til 'Tinka og Kongespillet'. Det vil sige, at 370 gange optræder der computereffekter. Det er de helt små effekter med lysende sandkorn i et timeglas til store effekter, hvor alt på skærmen er skabt i en computer.

Måske har du også spottet de steder i julekalenderen, hvor computeren har hjulpet billederne på vej?

Digitale nisser

Et af de steder, hvor Thomas Dyg har tryllet, er den store sal, hvor Tinka skulle være kronet i første afsnit.

I salen kan man se, at mange nisser er mødt op, og de står på de mange etager, som omgiver salen.

Men salen er i virkeligheden Folkesalen i Christianshavns Kirke i København. Og der er heller ikke så mange nisser i virkeligheden. Det er digitale nisser, som er blevet tilføjet på en computer.

- Salen har tre etager med loger, men jeg har bygget tre ekstra på. Og så har jeg fyldt nisser på alle etagerne. Det giver det hele noget mere "swung", siger Thomas Dyg.

Grønt for enden af gangen

Ensomhedens Tårn er også skabt i en computer. Selve indgangen er et virkeligt sted ved Helnæs på Fyn, men ellers er alt skabt i en computer.

Da tårnet ikke findes i virkeligheden, måtte filmholdet være kreative for at skabe de mørke gange bygget af store sten, som Ingi går rundt i, da hun besøger prins Fileas i tårnet.

Derfor byggede filmholdet fem meter af gangen i et filmstudie, hvorefter Thomas Dyg lagde computereffekter på den grønne baggrund, som det ses herunder.

En by til en konge

Nissebyen Kongsby er en levende by, hvor nisserne passer deres daglige pligter og generelt nyder livet. Det er primært filmet på Frilandsmuseet nord for København, hvor filmholdet bruger kreative kameravinkler for at få byen til at virke større.

Men Thomas Dyg har også været kreativ på sin computer for at skabe den store borg i baggrunden. Borgen er tegnet fra mange forskellige vinkler på en computer. Det gør illusionen mere virkelig, når det er ikke er det samme billede, man ser af borgen hver gang.

16-årige Josephine Højbjerg spiller igen rollen som nissepigen Tinka i 'Tinka og Kongespillet'.
16-årige Josephine Højbjerg spiller igen rollen som nissepigen Tinka i 'Tinka og Kongespillet'. Foto: Per Arnesen / TV 2

Nedenfor kan du se, hvordan optagelserne ser ud før og efter, Thomas Dyg har været i gang.

Findes kun på computeren

Så der er altså adskillige gange, hvor computeren hjælper 'Tinka og Kongespillet' på vej. Men så er der også de gange, hvor computeren tager helt over. Det er nødvendigt, hvis filmholdet ikke kan sætte optagelser af noget virkeligt sammen med computereffekter. Så er der ikke andet for end at bygge det hele i computeren.

Måske har du spottet det undervejs i 'Tinka og Kongespillet'?

Kongernes Hal er 100 procent tegnet i en computer og er inspireret af gamle vikingeborge. Specielt langhuset ved Trelleborg ved Slagelse.

Kongernes Hal er der, hvor kongsemnerne bor under kongespillet. Alt, hvad du ser på billedet, er tegnet på en computer.
Kongernes Hal er der, hvor kongsemnerne bor under kongespillet. Alt, hvad du ser på billedet, er tegnet på en computer. Foto: TV 2
Inspirationen til Kongernes Hal kommer også fra gamle danske stavkirker, som primært er bygget af træ. Derudover kan de også være bygget i flere lag, som giver en lagkagefornemmelse.
Inspirationen til Kongernes Hal kommer også fra gamle danske stavkirker, som primært er bygget af træ. Derudover kan de også være bygget i flere lag, som giver en lagkagefornemmelse. Foto: Cosmo Film / TV 2
Det virkelige langhus ved Trelleborg ved Slagelse er en rekonstruktion af et langhus fra vikingetiden.
Det virkelige langhus ved Trelleborg ved Slagelse er en rekonstruktion af et langhus fra vikingetiden. Foto: Nationalmuseet
Kongeslottet er ligesom Kongernes Hal også bygget 100 procent på en computer. Tidligere har fronten af slottet været det græske tempel i Frederiksberg Have.
Kongeslottet er ligesom Kongernes Hal også bygget 100 procent på en computer. Tidligere har fronten af slottet været det græske tempel i Frederiksberg Have. Foto: Cosmo Film / TV 2
Afstemning

Hollywood-effekter i Danmark?

Det danske biografpublikum er efterhånden vant til at se computereffekter på film, hvor der er blevet brugt hundredevis af millioner kroner på fantastiske visuelle effekter.

Sådan er virkeligheden dog ikke i danske film, og det er der én særlig grund til.

- Uden at klappe mig selv på ryggen, så er Danmark faktisk i top, når det handler om computereffekter. De, som kan lave det i Danmark, har arbejdet på store produktioner i udlandet og kan deres kram, siger Thomas Dyg.

Forskellen er pengene. Hollywood har råd til at smide enormt mange penge efter computereffekter, hvor det er mere begrænset i Danmark.

- Mere tid og penge giver mere vanvittige effekter, siger han videre.

Thomas Dyg er selvlært i sit fag, men der findes flere uddannelser, hvor man kan lære at bygge 3D-modeller af kongeborge, tårne eller noget helt tredje.

Du kan se de mange computereffekter i 'Tinka og Kongespillet' hver aften indtil jul på TV 2. På TV 2 PLAY kan du se julekalender lige, når du vil.