Underholdning

Tivoli klar med afløser for ikonisk rutsjebane

Raketten bliver sat på plads i forlystelsen Mælkevejen i Tivoli.  Christoffer Sandager

Den nye forlystelse har kostet 55 millioner kroner.

Godt 30 millioner mennesker har sat sig i Odinexpressens togvogne og nydt suset i maven, siden den åbnede i 1985.

Nu er rutsjebanen pensioneret, og dens afløser er så godt som køreklar.

'Mælkevejen' er en klassisk rutsjebane, hvor ti vogne med plads til 38 passagerer kører på en rute på 300 meter skinner.

Topfarten er 36 kilometer i timen, og Tivolis pressechef Torben Plank lover, at der er "garanti for sus i maven". Til sammenligning er topfarten i Den gamle rutsjebane i parken på lidt over 50 kilometer i timen.

- Rutsjebaner er en slags Formel 1 inden for forlystelser, siger Torben Plank med henvisning til Tivolis nyeste tilføjelse.

Selv om skinnerne er malet blå, så ligner resten af opbygningen noget, man har set før – for eksempel Odinexpressen. Er det ikke meget den samme forlystelse?

- Nej. Den er måske inden for den samme kategori, men der er en del forskelle. Dels er den mere lydsvag, og så er der en helt ny scenografi, siger Torben Plank.

Desuden vil den nye rutsjebane larme lidt mindre – noget, der uden tvivl kommer til at gavne Tivolis naboer i det indre København, som flere gange har klaget over for meget støj fra den gamle have.

250 rutsjebaner på CV’et

Kian Kronvang er formand for de danske rutsjebaneentusiaster i Coaster Club Denmark, og han ser frem til at sætte sig i en af Mælkevejens vogne.

- Jeg er sikker på, at det bliver en glimrende familiebane, siger han.

Fire ting, der skaber en perfekt rutsjebane:

Kian Kronvang peger på fire punkter, der er væsentlige for den optimale rutsjebaneoplevelse:

Airtime. 

- En afgørende faktor er mængden af air time. Det er følelsen af, at man bliver løftet ud af sædet - de negative G-kræfter.

Et godt flow.

- Det er vigtigt, at elementerne er skruet rigtigt sammen, og at den er behagelig at køre i.

Overraskelseselementer.

- En god rutsjebane må gerne tage fusen på dig.

At den er gennemført.

- Det gør en stor forskel, at rutsjebanen ikke bare er stillet på en græsplæne, men at temaet er gennemført hele vejen igennem. Det handler om helhedsoplevelsen.

Alligevel er Kian Kronvang en hård dommer. For efter at have kørt med 250 forskellige rutsjebaner skal der meget til at imponere ham.

- Den får mig ikke helt op at støde. Men det er altid noget særligt, når en ny rutsjebane åbner i Tivoli.

Mælkevejens første tur for betalende gæster bliver 6. december.

Læs entusiasterne fra Coaster Club Denmarks mening om de forskellige rutsjebaner her, hvor du også kan stemme de enkelte baner op eller ned.

Stem rutsjebanerne op og ned herunder og se, hvor Coaster Club Denmark placerer dem.

Hvilken er Danmarks bedste rutsjebane?