25 år med 'Venner' hyldes med lego og maraton-visninger
Velskrevet plot, genkendelige karakterer og et godt greb i den yngre generation gør serien populær, mener medierådgiver. Prøv quizzen i bunden.
Søndag er det 25 år siden, at vennegruppen bestående af Ross, Rachel, Monica, Chandler, Joey og Phoebe første gang tonede frem på tv-skærmen.
I anledning af jubilæet vil fans få rig mulighed for at svælge i den populære amerikanske tv-serie 'Venner', hvis sidste afsnit blev sendt i 2004.
Allerede siden begyndelsen af september er den ti sæsoner lange sitcom blevet fejret med talrige begivenheder og lanceringer af produkter.
Flere end 1000 amerikanske biografer vil i slutningen af måneden have en maratonvisning af 12 udvalgte episoder af serien på programmet - suppleret af hidtil ukendte fraklip og interviews. Det skriver det amerikanske medie Insider.
Lego og sofaverdensturné
I anledning af jubilæet vil den berømte orange sofa fra vennegruppens stamcafé Central Perk desuden blive sendt på verdensturné. Den vil blandt andet dukke op i London, Madrid og Los Angeles, skriver avisen USA Today.
Og så vil fans vil fremover også kunne prøve kræfter med at bygge Central Perk af legoklodser.
Den danske legetøjsfabrikant Lego har nemlig lanceret et sæt af i alt 1970 klodser til at bygge den karakteristiske café - med i pakken hører også figurer af seriens seks hovedpersoner.
Yderligere er hyldesten af serien også flyttet over i den digitale verden. Virksomheden Giphy har annonceret flere end 2300 nye GIF-filer med små klip fra seriens mange episoder, skriver Insider.
Og så har it-giganten Google valgt at fejre de seks venner med en gimmick. Når man googler en af karakterernes navne efterfulgt af enten "Venner" eller "Friends", har søgemaskinen designet en lille animation til hver af de seks, der popper op.
Talte til yngre generation
Serien fik god medfart fra starten, da den rullede over skærmen for 25 år siden. Ifølge medierådgiver Keld Reinicke skyldes populariteten dels et velskrevet plot og genkendelige karakterer, som seerne kan spejle sig selv i.
Og dels at serien fik greb i den yngre generation i starten af tyverne – efter barndommen, men før voksenlivet virkelig tog fat.
- Den energi ramte et eller andet, der var helt fantastisk. Når man kigger på håndværket i den, er det simpelthen så godt skrevet. Det er også derfor, den holder i flere generationer. Den har noget, som mange andre serier ikke havde, siger medieforskeren til TV 2.
Poulariteten holder da også ved i dag. Så sent som i slutningen af 2018 hev streamingtjenesten Netflix 100 millioner dollar op af lommen for at sikre sig rettighederne til serien i et enkelt år.
Herunder kan du teste din viden om den populære serie.