Millioner ser danskere lave miniature-sushi og skifte ble på plastikdukker - her er de største youtubere

16x9
Miniature-sushi er én af de ting, der hitter på Youtube. Foto: Youtube - SugarCharmShop

En række danske youtubere laver særpræget indhold, som når ud til et enormt publikum. Bliv klogere på, hvem de er her.

Du kender sandsynligvis ikke Tanja Jensen og ville ikke kigge efter hende, hvis du mødte hende på Strøget i København. Der er ellers millioner af mennesker, der ser hendes videoer på Youtube, men hun kan gå på gaden i fred.

Hun er én af de danske videoskabere, der har enorm succes med meget nicheprægede videoer. Hun modellerer nemlig madvarer i miniaturestørrelse. Hendes engelsksprogede kanal har i øjeblikket over 1,4 millioner følgere.

Det er faktisk over tre gange så mange følgere, som de største dansktalende youtubere har. Mange har dem har ellers svært ved at bevæge sig ud i offentligheden uden at blive genkendt. Det bliver blandt andet tydeligt i den aktuelle TV 2-serie 'Se mig', hvor vi blandt andet følger 9-årige Naja Münster, som ofte bliver genkendt på gaden.

Men hvorfor gider 1,4 millioner mennesker at følge med i, at en ukendt person lægger voksfisk og vokswasabi ovenpå voksris med en pincet?

Thomas Bigum, der afholder kurser om sociale medier, mener, at der kan være flere grunde til de nicheprægede youtubere kan tiltrække et stort publikum.

Thomas Bigum er professionel blogger og skifter af Bigum&Co.
Thomas Bigum er professionel blogger og skifter af Bigum&Co. Foto: Thomas Bigum

De populære nicheprægede videoskabere leverer alt deres indhold på engelsk. Det understreger Thomas Bigum, giver dem en naturlig fordel for at komme bredere ud. Men derudover så er fællesskabsfølelsen omkring nicheemner en meget stærk faktor. Og det kan få antallet af følgere til at stige drastisk.

- Det handler meget om følelsen af samhørighed. Den samhørighed kan være med til at sætte skub i en Youtube-kanal, så den hurtigt stiger med mange tusinde følgere, fortsætter han.

Men følgerne kræver alligevel, at videoskaberen kommer med noget ekstraordinært.

- Det er også afgørende, at indholdet ikke bare skal kunne kopieres og laves af hvem som helst. Man skal kunne mærke, at der lægger et talent bag.

Generelt minder vores opførsel på Youtube meget om, at vi er flokdyr, der spejler sig i andre mennesker.

- Nørder er jo bare flokdyr, som lukker andre ind i flokken og støtter hinanden i håbet om, at de vil støtte tilbage. Og så er det sådan set ligegyldigt om de mødes omkring manga eller madlavning, siger Thomas Bigum.

Her kan du få et overblik over en række af de mest populære danske youtubere, der laver nichepræget og anderledes indhold på engelsk:

Crainer - 4.539.554 abonnenter

Den 24-årige Benjamin Vestergaard er personen bag den danske Youtube-kanal med ubestridt flest følgere. Samtidig er hans videoer snart ved at runde en milliard samlede visninger. Crainer har opnået sin popularitet ved at spille og kommentere på computerspillene Minecraft og Fortnite.

AlumiTube - 1.492.297 abonnenter

Bag AlumiTube gemmer Jannich Christiansen sig, en familiefar fra Lolland, som har en stor passion for at smede sine egne våben i aluminium. Det lyder umiddelbart simpelt, men hans tutorials har skabt et fællesskab, der er vilde med det. 17 millioner gange er hans mest populære video blevet set.

SugarCharmShop - 1.437.724 abonnenter

Tanja Jensen er kendt på Youtube for at kreere madvarer i voks i meget små skalaer. På imponerede vis laver hun alt fra avocadoer til baconsvøbte asparges i skalaen 1:12. Hendes kundskaber rækker også til at modellere kendte personer. Seneste skud på stammen er en miniaturemodel af Robert de Niro.

LoveMyRebornBaby - 401.151 abonnenter

23-årige Sabrina er samler af de såkaldte Reborn-dukker. Hun mader, skifter og går tur med de meget livagtige babydukker på sin Youtube-kanal. De mest sete videoer er oppe på over 20 milioner visninger. Hun fortæller selv, at hun godt ved, at dukkerne ikke er levende. Men hun elsker dem og det rollespil, de er en del af .

LarsAndersen23 - 384.609 abonnenter

Lars Andersen er intet mindre end bueskytte og kunstmaler. Det er dog kun sine evner som skytte, han viser frem på Youtube. Hans mest populære video med buen i hånden er set over 52 milioner gange. Den opmærksomhed skaffede ham et job i Hollywood som skyttetræner for skuespillere til seneste 'Robin Hood'-film.