Vandmelon sikrede danske katte over 600.000 følgere

Kattenes ejer får mange beskeder fra følgere, der føler, at de har hjulpet dem gennem svære perioder i livet.

Danske Gilbert og Nelly har tusindvis af følgere på de sociale medier og fans over hele verden. Og så kan de godt lide at blive nusset bag ørene.

For der er tale om to katte, der på blot et år har fået over 600.000 følgere på Instagram.

Alt sammen på grund af en vandmelon og en mave, der havde brug for nedkøling, fortæller deres ejer Mikkel Marquard Pedersen.

- Det var rigtig varmt, og jeg havde købt en vandmelon og lagt den på køkkenbordet. Og så var Nelly hoppet op og havde lagt sig på den for at køle sin mave, siger han i 'Go' morgen Danmark'.

Det fik Mikkel Marquard Pedersen til hurtigt at knipse et billede. Billedet blev opdaget af og delt på det sociale medie Instagrams officielle profil, der har over 300 millioner følgere. Og så tog det fart derfra.

Nelly så den kolde vandmelon som en oplagt mulighed for nedkøling.
Nelly så den kolde vandmelon som en oplagt mulighed for nedkøling. Foto: Mikkel Marquard Pedersen/missenell

Vi vil ikke fremstå dumme

Nelly og Gilbert er ikke de første eksempler på katte med flere følgere end de fleste kendisser. Også den amerikanske kat Grumpy, der døde for nylig, og danske Monty har længe været populære på de sociale medier.

Og der er en helt særlig grund til, at kæledyrene modtager så meget virtuel kærlighed, mener Nathalie C. Larsen, ekspert i sociale medier.

Gilbert og Nellys ejer har skabt fiktive personligheder til kattene, som bliver udlevet i korte videosekvenser.
Gilbert og Nellys ejer har skabt fiktive personligheder til kattene, som bliver udlevet i korte videosekvenser. Foto: Mikkel Marquard Pedersen/missenell

- Ligesom med børn og mad går det ud over sproglige barrierer, politiske holdninger og etnicitet - alle de ting, der kan splitte os ad og få diskussioner op at køre. Uanset hvor du kommer fra i verden, så kan vi samles om dyrene, siger hun.

Mange har også en tendens til at undgå emner på sociale medier, der kan give bagslag eller udstille os. Det gælder blandt andet et emne som politik, fortæller Nathalie C. Larsen.

- Vi vil gerne undgå at engagere os i noget, vi ikke har forstået. Kæledyr er mere en-til-en let fortolkeligt, det er noget, alle kan være med på – det er ufarligt. Og det, tror jeg, er en vigtig faktor, siger hun.

Stilhed gør følgerne urolige

Faktisk er de to katte Nelly og Gilbert blevet så populære, at folk fra hele verden rejser til Danmark for at få et billede foran kattenes hus.

Der er også følgere, der skriver, at kattene har hjulpet dem gennem svære perioder i deres liv, fortæller ejeren.

Kattenes ejer fik så mange forespørgsler fra folk, der ville købe billeder af dem, at der nu findes Nelly og Gilbert-merchandise.
Kattenes ejer fik så mange forespørgsler fra folk, der ville købe billeder af dem, at der nu findes Nelly og Gilbert-merchandise. Foto: Mikkel Marquard Pedersen/missenell

- Jeg vil bare gerne takke jer for de fantastiske videoer. De gør mig altid glad. Jeg har været indlagt de seneste tre uger, og jeres videoer har virkelig hjulpet mig, lyder beskeden fra en af de mange Nelly og Gilbert-tilhængere.

Noget Mikkel Marquard Pedersen ikke i sin vildeste fantasi havde kunne forestille sig, da han knipsede billedet af en varmeramt Nelly på vandmelonen.

Det var kun Gilbert, der var med i 'Go morgen Danmark', da Nelly er mere sky.
Det var kun Gilbert, der var med i 'Go morgen Danmark', da Nelly er mere sky. Foto: Mikkel Marquard Pedersen/missenell

- Det er vildt, at de har så stor indflydelse. Jeg troede ikke, det var muligt - og slet ikke, når det er kæledyr. Men følgerne elsker dem og skriver, om de er okay, hvis jeg ikke lige har postet noget én dag, siger han.

Ikke alle kan få succes

I en nyhedsstrøm, hvor vi ofte bliver mødt af mange negative nyheder, kan det faktisk have en betydning at komme forbi noget nuttet eller sjovt, mener Nathalie C. Larsen.

- Jeg synes, det er en vigtig komponent på sociale medier. Selvom det umiddelbart kan virke ligegyldigt, får vi en god følelse i maven, hvis vi ser en dyrevideo, siger hun.

De penge, som ejeren tjener på blandt andet merchandise, går udelukkende til kattene. Gilbert har en hjertefejl, der kræver mange besøg hos dyrlægen.
De penge, som ejeren tjener på blandt andet merchandise, går udelukkende til kattene. Gilbert har en hjertefejl, der kræver mange besøg hos dyrlægen. Foto: Mikkel Marquard Pedersen/missenell

Når det er sagt, så kræver det ifølge Nathalie mere end kattepoter og et par hundeøjne at blive en succes på de sociale medier. Timing, held og hårdt arbejde er lige så afgørende, fortæller hun.

Og efterhånden som der er blevet flere om buddet, forlanger folk også mere af profilerne.