Et æg er det mest likede billede på Instagram nogensinde
Hvem der står bag kontoen og opslaget med det populære billede, er uvist.
Over 25 millioner mennesker verden over har givet et like til et helt almindeligt hønseæg på Instagram.
Dermed slår ægget den amerikanske reality-stjerne Kylie Jenner af tronen som indehaveren af det mest likede billede på det sociale medie.
Der er absolut intet spektakulært over ægget. Det er bare et æg.
Billedet er blevet lagt op af en ukendt person, der har oprettet en konto med navnet world_record_egg. Opslaget kommer med ordene:
- Lad os sætte verdensrekord sammen og få det mest likede opslag på Instagram og slå den nuværende verdensrekord, som Kylie Jenner (18 millioner) har. Vi kan gøre det!
Rekordjagten blev indledt 4. januar, og søndag - ni dage senere - lykkedes det.
Billedet, der indtil søndag havde rekorden, var Kylie Jenners opslag om sin nyfødte datter. Reality-stjernen har 123 millioner følgere på Instagram.
Almindelige brugere kan sætte dagsordenen
Hvem der står bag æggekontoen, er uvist. Der er heller ikke kommet nogen forklaring frem på, hvorfor rekorden skulle slås. Og hvorfor det lige skulle ske med et billede af et æg.
Nathalie Larsen, der er sociale medier-strateg og digital chef hos Lead Agency, gætter på, at ægget er blevet populært som en slags undergrundsprotest mod de store, etablerede kendis-profiler.
- Det er kombinationen af det her undergrundsmiljø, og at det ikke kommer fra en eller anden kendis, samtidig med at det alligevel skal bæres videre af nogen, der har et fællesskab af en vis størrelse. Men det starter som en bølge for at se, hvor langt man kan nå som nobodies, siger hun.
- Man kan jo spørge; kan hvem som helst gøre det på hvilket som helst tidspunkt? Nej. Der har været noget med timing, afsender og de rigtige mennesker, som er gået ind i det, og som har syntes, at det er sjovt, at man som almindelig bruger kan sætte dagsordenen, siger Nathalie Larsen.
I opslaget er en række kendte personer og medier tagget, eksempelvis komiker og tv-vært Jimmy Fallon og nyhedsmediet CNN.
Opmærksomhed på vaner
Det er muligt, at der ligger et dybere budskab bag ægget, som bagmændene vil afsløre nu, når de har opnået målet om at slå rekord, lyder det fra Nathalie Larsen.
- Det kan jo godt være, at der kommer nogen og tager ejerskab og siger, at det var os, der gjorde det for at skabe opmærksomhed omkring vores vaner, og hvad man egentlig kan få folk til at gøre og dele, siger hun og fortsætter:
- Det kan også være, at det bare er leg og sjov. En tredje mulighed, man også skal have øje for, er, at der kan være nogen, der vil kapitalisere på det, siger hun.
Selv synes sociale medier-eksperten, at æggebilledet - og internettets forunderlige uforudsigelighed - er fascinerende.
- Jeg elsker, at internettet nogle gange tager pis på alt, hvad vi går op i, og får os til at kigge en vej, som vi ikke havde regnet med. Det er lidt fedt, at almindelige brugere kan få os til at koncentrere os om noget meget nichepræget, ligegyldigt, flippet eller gimmick-agtigt, siger hun.
- Når det er sagt, er det jo ikke noget, der er velgørende eller meningsfuldt og gør verden til et bedre sted. På den måde kunne vi godt bruge vores energi anderledes, siger hun og fremhæver Ice Bucket Challenge, der var navnet på en bølge på sociale medier, der gik viralt i sommeren 2014 og netop havde et meningsfuldt budskab.
Udfordringen gik ud på at hælde en spand med isvand ud over hovedet for at sætte fokus på nervesygdommen ALS.