I dag fejrer de sig selv med skål, taler og store smil - men er der egentlig så meget at fejre?
Vi har sagt det i 20 år. Dansk film er en kæmpe succes.
Publikum vælter i biografen og de danske filminstruktører og skuespillere kommer hjem fra festivaler med kufferter fyldt med Oscars, Palmer og Sølvbjørne... jo, jo det danske filmmirakel lever og giver vores lille land stor ære.
Men er succeshistorien kun den halve sandhed. Er dansk film i virkeligheden på vej ud i mørket. Er filmen ved at knække?
Når Det Danske Filmakademi i aften inviterer til den årlige Robert prisuddeling, så vil alt være som det plejer.
Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas og hele den danske filmbranche vil møde op i festtøjet, og der vil være smil til fotograferne på den røde løber, skål med kollegaen og konkurrenten og takketaler om de mange forhindringer, der skulle overvindes på den bumlede vej til succes. Nervøse hænder vil modtage Robert statuetter for deres præstationer og alle vil under festen være enige om, at filmeventyret har det rigtig godt.
Men udenfor festsalen står en bekymret mand, som også læser det med småt og ikke kun de store overskrifter om nye sejre for dansk film - nemlig at publikum svigtede de danske film dramatisk i 2016 og valgte at se film fra Hollywood.
Dansk film befinder sig i århundredets værste krise, og intet tyder på at det vil ændre sig i fremtiden, siger formanden for de danske biografer, Kim Pedersen.Og biografernes førstemand henter sin pessimisme i den kendsgerning, at billetsalget i 2016 til danske film faldt med 1,4 milioner billetter.
2015: 4,2 mio til danske film
2016: 2,8 mio til danske film
DVD salget er væk
Når skuespiller og filminstruktør Hella Joof skal føre de 800 gæster igennem prisuddelingen, vil hun som vært næppe focusere på de tabte billetter. Hun får travlt, der skal uddeles hele 29 statuetter inklusiv en række tv-priser, og først klokken 22 bliver kuverten med årets dansk film åbnet. Det kan blive Thomas Vinterbergs "Kollektivet" eller Christain Tafdrups "Forældre", som kun fik få dage i få biografer.
- Der er ikke længere råd til at producere de store danske dramaer, som "Hævnen", "Jagten" og "Under Sandet", og derfor vælger publikum en amerikansk film.
Økonomien i filmbranchen er smadret af internettet. Tidligere kunne en film hente en stor del af sin finansiering ved DVD salget. Det er nu stendødt, og indtægterne fra streaming er peanuts, siger Kim Pedersen.
Med DVDens bortgang er filmproducenterne stærkt afhængige af biografsalget. Tidligere skulle en film hente 30 procent af sine indtægter fra billetsalget i biograferne - det tal er nu 60 procent.
- Når de sikre DVD indtægter mangler, bliver det svært for filmproducenterne af skaffe de 30 til 35 millioner kroner, som skal til for at realisere en film som Susanne Biers "Hævnen", siger biografernes formand som allerede nu ser det første offer i dansk film.
- Når jeg kigger på filmudbuddet i 2017, så er der med garanti ingen dansk Oscar-kandidat næste år.
Som en katastrofefilm
Filmfesten begyndte med Gabriel Axel, Bille August og Lars von Trier, og med dogme-filmene blev Danmark en stormagt i filmverdenen. Alle ventede med spænding på nyt fra Trier, Vinterberg, Scherfig, Bier og i de senere år Nicolas Winding Refn. 20 gyldne år er det blevet til, men ifølge biografernes talsmand kan successen nærme sig en afslutning - the end.
Huset brænder som i katastrofefilmen "Det Tårnhøje Helvede" og alle holder vejret.
Vil redningsfolkene med Ulrich Thomsen i spidsen nå frem og redde dansk film før rulleteksterne?
Under storhedstiden har politikerne givet øget opmærksomhed og større økonomisk støtte til produktion af danske film.
Det Danske Filminstitut kan støtte en stor dansk film med 8-9 millioner kroner.
For at sikre en årlig filmproduktion på ca 25 danske film, og for at give nye unge talenter en chance, har Det Danske Filminstitut i 2016 satset på en række low-budget film. Det har så ikke givet trængsel ved billetlugerne.
11 film solgte i 2016 under 10.000 biografbilletter.
- Hvis filminstituttet dropper støtten til low-budget film og i stedet bruger millionerne på de store danske dramaer, så er der en chance for at publikum vender tilbage til de danske film, mener Kim Pedersen.
Filmåret 2016 har øverst på billetsalgslisten to film, der næppe kan karakteriseres som kunstnerisk fornyende. Og det er to film, som ikke giver mange tunge statuetter til kufferten på udenlandske festivaler. Begge film er nummer 3 i en serie.
"Flaskepost fra P" baseret på Jussi Adler Olsens roman solgte 702.559 billetter, mens "Klassefesten 3" nåede 538.503 billetter. Altså to seriefilm står i 2016 for næsten halvdelen af de billetter, som blev solgt til danske film.
Årets danske spillefilm
- Kollektivet
- The Neon Demon
- Der kommer en dag
- Forældre
- I blodet
Årets mandlige hovedrolle
- David Dencik / Fuglene over sundet
- Mikkel Boe Følsgaard / De standhaftige
- Nikolaj Lie Kaas / Flaskepost fra P
- Søren Malling / Forældre
- Ulrich Thomsen / Kollektivet
Årets kvindelige hovedrolle
- Bodil Jørgensen / Forældre
- Christine Albeck Børge / Kærlighed og andre katastrofer
- Danica Curcic / Fuglene over sundet
- Elle Fanning / The Neon Demon
- Trine Dyrholm / Kollektivet