Kvinden bag nyskabende mediegigant forlader skuden
Arianna Huffington siger farvel til stillingen som chefredaktør for netmediet Huffington Post. Nu vil hun fokusere på et startup-firma.
Hendes navn er synonym med medievirksomheden Huffington Post.
Men nu har medstifteren af nyheds- og livsstilssiden besluttet, at hun ikke længere skal stå i spidsen for foretagendet, og Arianna Huffington har meldt ud, at hun stopper som chefredaktør.
I stedet vil den 66-årige græsk-amerikanske forretningskvinde bruge sin tid på start-up firmaet Thrive Global, der fokuserer på sundhed og velvære.
- Det har været en meget svær beslutning, men på mange måder også en uundgåelig én på grund af min forpligtelse til at gøre Thrive (Global, red) til en virksomhed, der har en verdensomspændende indflydelse på, hvordan vi arbejder og lever, skriver Arianna Huffington blandt andet til sine ansatte ifølge New York Times.
Hun havde ellers skrevet en fireårig kontrakt i juni 2015 om at fortsætte som bestyrelsesmedlem, direktør og chefredaktør for Huffington Post, men har fundet ud af, at hun ikke kan stå i spidsen for begge virksomheder.
200 millioner om måneden
Hjemmesiden Huffington Post blev grundlagt i 2005, og er i dag en global medievirksomhed.
- Det har været et af de første nyhedsmedier, der for alvor var rent digitalt og satsede digitalt, og de kører det i dag som en mere digitalt orienteret nyhedsorganisation end så mange andre. De har ikke en tv-station eller en avis, som de også skal lave, siger medieforsker ved IT-Universitetet, Aske Kammer, til TV 2.
Siden har ofte over 100 millioner unikke besøgende om måneden ifølge Wall Street Journal. Selv skriver Huffington Post, at de for nylig nåede op på 200 millioner unikke besøg på verdensplan.
I 2012 modtog Huffington Post desuden den fornemme journalistiske Pulitzer-pris.
Men hjemmesiden har også mødt kritik gennem tiden - blandt andet for at bruge ulønnede skribenter.
- De har mange bidragsydere, som ikke er betalt. Det er kendisser, politikere eller forskere, som skriver mere blogagtige indlæg, siger Aske Kammer.
Rodebutik af alt muligt
Medieforskeren beskriver Huffington Post som en side, der er svær at sætte i en bestemt bås.
- Det er en interessant side, fordi det er en form for nyhedsside, et blogunivers og et videosite med alle mulige forskellige typer af videoindhold. Nogle har nyhedskarakter, og nogle er mere af opinionsbåret karakter. Så det er en rodebutik af alt muligt forskelligt, siger Aske Kammer.
Artiklernes kvalitet har også været omdiskuteret.
- De har især tidligere været berygtet for at 'skrælle' eller 'aggregere' journalistisk fra andre medier, men samtidig laver de også højkvalitets journalistisk og vandt blandt andet en Pulitzer-pris.
Det blandede indhold gør dog også, at siden appellerer til forskellige typer af læsere, hvilket kan være en forklaring på siden succes, mener medieforskeren.
Forretningskvinde med forbindelser
Medstifteren Arianna Huffington er en forretningskvinde med forbindelserne i orden.
- Det er det, hun er god til. Hun har et utrolig stort netværk og er god til at få projekter til at lykkedes - også gennem sine forbindelser, siger Aske Kammer.
- Jeg siger ikke, at hun ikke har journalisiske eller publicistiske ambitoner, men først og fremmest er hun en forretningskvinde.
Aske Kammer mener, at Huffington Post er så velsmurt en maskine i dag, at det sandsynligvis ikke får den store betydning for selve mediet, at Arianna Huffington stopper som chefredaktør.
I 2011 blev Huffington Post købt af den amerikanske mediekoncern AOL for 315 millioner dollar eller over to milliarder kroner.
AOL's administrerende direktør siger ifølge The Guardian, at AOL er forpligtet til at fortsætte med at skabe vækst hos Huffington Post og ser frem til et partnerskab med Arianna Huffingtons nye firma.