Underholdning

Enige spillesteder i opråb: Danskere er blevet for dårlige til at vise hensyn

Spillesteder og festivaler oplever i stigende grad, at publikum larmer under koncerterne. Musikforsker foreslår særlige ”lytteområder".

Selvom det ofte koster flere hundrede kroner at gå til koncert, så er det ikke alle blandt publikum, der tropper op for rent faktisk at lytte til musikken.

Sådan lyder meldingen i en rundspørge foretaget af Kulturen på News blandt 12 spillesteder i hele landet. Støj fra selve koncertsalen er nemlig blevet et stigende problem.

Publikum taler, griner, taler i telefon og råber - og det forstyrrer både musikerne på scenen og det øvrige publikum, bekræfter Ditte Sig Kramer, der er kommunikationschef på spillestedet Vega i København.

- Jeg tror, det handler om, at folk generelt i Danmark er blevet dårligere til at vise hensyn til medborgere, og det smitter af mange steder. Blandt andet også på koncertlivet. Man er måske lidt mere sig selv nok og lidt mindre opmærksom på sine naboer og fællesskabet, forklarer Ditte Sig Kramer.

Spillesteder overvejer kampagner

Ditte Sig Kramers oplevelse deles af Lars Sloth, der leder spillestedet Gimle i Roskilde.

- Det er et massivt problem at publikum snakker meget. Og selvom vi ikke har fået klager fra internationale artister, så ved jeg, at mange danske artister synes, at det er et problem. Det synes mange gæster også, udtaler Lars Sloth til Kulturen på News.

Han mener, at man kan komme langt med skilte-kampagner på spillestederne.

- Jeg har tidligere oplevet, at det har haft en positiv effekt med meget tydelig skiltning mange steder i rummet. Det har også en god effekt, hvis kunstnerne gør opmærksomme på problemet fra scenen, men det er der ikke mange, der bryder sig om, forklarer Lars Sloth.

Hos spillestedet Vega mener man også, at kampagner ville kunne have en positiv effekt imod problemet.

- Jeg synes dog, det er vigtigt, at hvis man laver denne slags kampagner rettet mod publikum, så må det aldrig blive med en løftet pegefinger. Koncertrummet skal stadig være et frirum fra dagligdagen, hvor der er plads til at slappe af med venner og familie, siger Ditte Sig Kramer.

Stillezoner til musikelskerne

Også festivalerne oplever problemet. Ifølge musikredaktør Simon Lund skal man jo tale på et eller andet tidspunkt under en festival. Problemet er, at når det sker under de koncerter eller talks, som festivaler som Northside eller Heartland har intoduceret.

- På en dag som lørdag, hvor NorthSide satsede på de store lytteoplevelser og koncentration om detaljen med bands som Sigur Rós og Beach House, var det åndssvagt irriterende med det kævlende koncertpublikum, kvitterede Simon Lund i sin anmeldelse af NorthSides gæster denne weekend.  

Brancheorganisationen Dansk Live bekræfter over TV 2 News, at den danske koncertkultur er noget, man taler om i branchen, men organisationen har ingen konkrete bud på, hvordan man kommer problemet til livs. Det har Henrik Marstal, der selv er tidligere musiker, men nu underviser ved Rytmisk Musikkonservatorium.

- Jeg synes, at man skal indføre særlige stillezoner – ligesom i togene. Problemet er at koncertpublikummet ikke bryder sig om, at man tysser på det. Men hvis man indfører særlige zoner for dem, der gerne vil koncentrere sig, så vil man hurtigt få mandat til at bede om lidt koncentration, mener Henrik Marstal.

Som privat koncertgænger er larmen sætter larmen ofte en stopper for oplevelsen til koncerten.

- Jeg går meget til koncert, men jeg oplever ofte, at det bliver en kamp for at være til koncerten. Danskernes festkultur betyder, at man sagtens kan opleve koncerter om fredagen, hvor musikken faktisk kræver at du koncentrerer dig, men hvor halvdelen af publikum hellere vil have gang i festen. Det er meget stressende, siger Henrik Marstal.

På spillestedet Stars Vordingborg er man blevet så træt af larmende gæster, at man er begyndt at smide folk ud